Szerző: Bodnár Ádám

2009. november 20. 09:43

Továbbra sem találja a gyógymódot saját bajára a Dell

A harmadik negyedévben a legtöbb informatikai vállalat a várakozásoknál jobb eredményekről számolt be és az elemzők szerint a PC-piac is enyhe növekedésnek indult. A Dell nem tudott élni a lehetőséggel, bevétele 15 százalékkal csökkent, nyeresége kevesebb mint felére apadt és a cég elvesztette a csatát az Acerrrel szemben.

A direkt értékesítési modellt sikerre vivő, egykor a világ legnagyobb PC-gyártójaként tündöklő, hiperhatékony ellátási lánccal dolgozó Dell évek óta árnyéka önmagának. Ahogy a fogyasztók átvették az uralmat a PC-piacon, a főleg a vállalati vevők körében népszerű texasi gyártó egyre lejjebb csúszik az eladási listákon és minden igyekezete, a vezető- és stratégiaváltás, a gyártás egyre intenzívebb kiszervezése ellenére nem tud kimászni a gödörből. Az október végén zárult harmadik negyedévben a Dell forgalma 15 százalékkal 12,9 milliárd dollárra apadt, a cég nettó nyeresége pedig mindössze 337 millió dollárt tett ki, az egy részvényegységre jutó eredmény 22 cent volt. A piaci elemzők átlagosan 13,1 milliárdos bevételre és 27 centes részvényenkénti profitra számítottak. A bruttó eredményhányad csupán 17,3 százalék volt, ami szintén várakozások alatti.

A nagyvállalati eladások éves szinten 23 százalékkal csökkentek, negyedéves összehasonlításban 4 százalékkal, a fogyasztói forgalom pedig 10, illetve 1 százalékkal esett vissza. A  negyedéves jelentésből kiderül, a Dell ugyanannyi terméket értékesített mint a megelőző negyedévben, pedig a PC-piac szekvenciálisan sokat erősödött. Emiatt a cég elvesztette a második helyet is a PC-szállítók globális rangsorában és már csak harmadik a HP és az Acer mögött.

A Gartner úgy becsli, hogy a harmadik negyedévben 80,9 millió PC-t értékesítettek világszerte, ami 0,5 százalékkal felülmúlja a tavalyi 80,5 milliós darabszámot és 18 százalékkal erősebb a harmadik negyedévnél. A Dell magyarázata szerint azért nem tudott lépést tartani a piac növekedésével, mert annak mozgatórugója a fogyasztói szegmens, míg a Dell főképp a vállalati szegmensben erős, a cégek pedig a recesszió miatt továbbra sem szívesen költenek PC-kre, szerverekre. Valószínűleg ez csak a jövő év közepe felé változik meg legkorábban, amikor megkezdődhet a Windows 7 és az Office 2010 tömeges telepítése. A Dellnél a fogyasztói forgalom az összbevételnek még csak ötödét adja, az ágazat nyereséghányada pedig mindössze 1 százalékos, azaz alig termel profitot.

A Dell egykor a legnagyobb részesedésű PC-szállító volt, az új stratégia azonban már nem a legnagyobb elérésre, hanem nagyobb nyereségre összpontosít, akár a részesedése csökkenése mellett is. A vállalat ennek érdekében a nagy profittartalmú vállalati szolgáltatások felé mozog, szeptemberben jelentette be a Perot Systems informatikai szolgáltató 3,9 milliárd dolláros bekebelezését. A Perot számos különféle informatikai szolgáltatásokat nyújt ügyfeleinek, a rendszerbevezetéstől és tanácsadástól kezdve akár az egyedi alkalmazásfejlesztésig. A cégnek mintegy 25 ezer alkalmazottja van, tavalyi forgalma 2,8 milliárd dollár volt.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról