:

Szerző: Bodnár Ádám

2009. november 20. 09:43

Továbbra sem találja a gyógymódot saját bajára a Dell

A harmadik negyedévben a legtöbb informatikai vállalat a várakozásoknál jobb eredményekről számolt be és az elemzők szerint a PC-piac is enyhe növekedésnek indult. A Dell nem tudott élni a lehetőséggel, bevétele 15 százalékkal csökkent, nyeresége kevesebb mint felére apadt és a cég elvesztette a csatát az Acerrrel szemben.

A direkt értékesítési modellt sikerre vivő, egykor a világ legnagyobb PC-gyártójaként tündöklő, hiperhatékony ellátási lánccal dolgozó Dell évek óta árnyéka önmagának. Ahogy a fogyasztók átvették az uralmat a PC-piacon, a főleg a vállalati vevők körében népszerű texasi gyártó egyre lejjebb csúszik az eladási listákon és minden igyekezete, a vezető- és stratégiaváltás, a gyártás egyre intenzívebb kiszervezése ellenére nem tud kimászni a gödörből. Az október végén zárult harmadik negyedévben a Dell forgalma 15 százalékkal 12,9 milliárd dollárra apadt, a cég nettó nyeresége pedig mindössze 337 millió dollárt tett ki, az egy részvényegységre jutó eredmény 22 cent volt. A piaci elemzők átlagosan 13,1 milliárdos bevételre és 27 centes részvényenkénti profitra számítottak. A bruttó eredményhányad csupán 17,3 százalék volt, ami szintén várakozások alatti.

A nagyvállalati eladások éves szinten 23 százalékkal csökkentek, negyedéves összehasonlításban 4 százalékkal, a fogyasztói forgalom pedig 10, illetve 1 százalékkal esett vissza. A  negyedéves jelentésből kiderül, a Dell ugyanannyi terméket értékesített mint a megelőző negyedévben, pedig a PC-piac szekvenciálisan sokat erősödött. Emiatt a cég elvesztette a második helyet is a PC-szállítók globális rangsorában és már csak harmadik a HP és az Acer mögött.

A Gartner úgy becsli, hogy a harmadik negyedévben 80,9 millió PC-t értékesítettek világszerte, ami 0,5 százalékkal felülmúlja a tavalyi 80,5 milliós darabszámot és 18 százalékkal erősebb a harmadik negyedévnél. A Dell magyarázata szerint azért nem tudott lépést tartani a piac növekedésével, mert annak mozgatórugója a fogyasztói szegmens, míg a Dell főképp a vállalati szegmensben erős, a cégek pedig a recesszió miatt továbbra sem szívesen költenek PC-kre, szerverekre. Valószínűleg ez csak a jövő év közepe felé változik meg legkorábban, amikor megkezdődhet a Windows 7 és az Office 2010 tömeges telepítése. A Dellnél a fogyasztói forgalom az összbevételnek még csak ötödét adja, az ágazat nyereséghányada pedig mindössze 1 százalékos, azaz alig termel profitot.

A Dell egykor a legnagyobb részesedésű PC-szállító volt, az új stratégia azonban már nem a legnagyobb elérésre, hanem nagyobb nyereségre összpontosít, akár a részesedése csökkenése mellett is. A vállalat ennek érdekében a nagy profittartalmú vállalati szolgáltatások felé mozog, szeptemberben jelentette be a Perot Systems informatikai szolgáltató 3,9 milliárd dolláros bekebelezését. A Perot számos különféle informatikai szolgáltatásokat nyújt ügyfeleinek, a rendszerbevezetéstől és tanácsadástól kezdve akár az egyedi alkalmazásfejlesztésig. A cégnek mintegy 25 ezer alkalmazottja van, tavalyi forgalma 2,8 milliárd dollár volt.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 09:16

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.