Szerző: Dojcsák Dániel

2009. november 6. 13:37

Ellepi a szemét a közösségi médiát is

A spamek, megtévesztő reklámok, csalások mindennapivá váltak a Facebookon, Twitteren és a MySpace-en is. A szolgáltatók megelégelték a visszaéléseket és azt tervezik, hogy kisöprik a vállalhatatlan tartalmakat.

Sok ember, sok spam

Az e-mail spam ma már régimódinak számít, annak ellenére, hogy jó ideig még bizonyára nem szabadul meg tőle a társadalom. Az új kommunikációs felületek felbukkanása kéretlen vagy megtévesztő reklámok megjelenését is magával hozza, a szolgáltatók igyekeznek küzdeni ellene, de szélmalomharcot vívnak.

A Facebook és a Twitter komoly tömegeket ér el minden nap, s ez csábító a csalók és spammerek számára is. A Twitter-felhasználók számának növekedésével párhuzamosan a spamrobotok is egyre komolyabb jelenléttel bírnak ezen a platformon, s zavaros üzeneteikkel könnyen megtéveszthetik a felhasználókat. Az egyik legelterjedtebb twitteres spammelési módszer, hogy a robotok figyelik, hogy mely kulcsszavak vannak éppen a \"trending topics\" listában, amiről a népek beszélnek. Ezt követően ők is becsatlakoznak a trend támogatásába, ezrével kezdik ontani az aktuális téma kulcsszavait tartalmazó csiripeket. A különbség csupán annyi, hogy a szavak mögé illesztett link nem egy érdekes képre, újságcikkre mutat, hanem a spam tárgyára, legyen az illegális online gyógyszertár vagy adathalász-szájt.

A Twitter próbálkozik

A robotokkal manipulálni is lehet a népszerű témákat, mivel egy időben nagy mennyiségben képesek egy-egy kulcsszót felfuttatni. A Twitter természetesen ismeri a problémát, de eddig soha nem kommentálta. Most először beszélt a cég nyilvánosan arról, hogy dolgozik egy megoldáson, s kísérletezik egy olyan módszerrel, ami kiszűrné a trending topics mérésből a mesterségesen generált szemetet, s előnyben részesítené a \"jó minőségű\" tartalmat.

A mai közlemény szerint a változás elsőre nem lesz túl látványos, ugyanis csak a felhasználók egy kis csoportján tesztelik majd, de siker esetén elméletileg mindenki sokkal kevesebb spammel találkozik majd. A magyar felhasználók ebből a problémából jóval kevesebbet észlelnek eleve, hiszen a körülbelül 10 ezer magyar nyelven Twitterező nem célpont az angolszász kéretlen üzengetőknek. Az éppen aktuálisan népszerű témákban csevegők viszont gyakran tapasztalhatják azt, hogy spammer robotok jelölik be őket, de ez maximum kellemetlenség, többnyire nem zavaró.

Eközben a Facebook háza táján is vannak problémák a rosszindulatú hirdetésekkel, igaz ott a rendszer zártsága miatt nem elsősorban a kapcsolati háló áll támadás alatt, hanem a hirdetési felületek. Az automata hirdetéskiszolgálón keresztül könnyedén lehet a felhasználók elé tálalni megkapó hirdetéseket, de a volumen miatt ezek minőségét nehéz előzetesen ellenőrizni. Így fordulhat elő, hogy csalók nem tiszta weboldalakra vezetik a hiszékeny felhasználókat. Elég csak a \"mennyire vagy intelligens\", \"tölts le csengőhangokat\" vagy a \"nyerj iPhone-t\" hirdetésekre gondolni, melyek többnyire nem tisztességes szolgáltatást rejtenek.

A Facebook üzemeltetői szintén felvették a kesztyűt, s a hivatalos fejlesztői blogon tegnap egy bejegyzésben emlékeztek meg arról, hogy az idén nyáron életbe léptetett felhasználási feltételek bevezetése óta már két hirdetési ügynökséget zártak ki, melyek sorozatosan megtévesztő hirdetéseket közvetítettek.

A Facebook bekeményít

A közösségi háló kihasználja a közönségben rejlő lehetőségeket is, hiszen szinte egyedülálló módon a Facebookon a hirdetéseket is lehet értékelni. A felhasználó szavazhat, hogy tetszett-e neki vagy sem az épp megjelenő reklám, amennyiben pedig negatív véleményt ad, akkor indokolhatja is, hogy mi volt a probléma. Előfordulhat ugyanis, hogy valakinek csak nem releváns az adott reklám, akkor a kiszolgáló rendszeren kell csiszolni, de ha megtévesztő vagy sértő egy hirdetés, akkor a reklámügynökség körmére kell nézni.

Ugyanilyen irányú lépéseket tett a MySpace is, a főleg zenei tematikájú közösségi hálózat oldalain is nagyon sok csaló jelent meg. Ott egyelőre még nincsenek precedensértékű esetek, de az első lépést megtette a szolgáltató azzal, hogy a felhasználási feltételeket alaposan megváltoztatta, lehetőséget teremtve a rosszindulatúan kezelt profilok kiszűrésére.

A jövőben várhatóan a közösségi hálózatokon terjengő megtévesztő reklámok, csalások, spamek aránya nem fog csökkenni annak ellenére sem, hogy a szolgáltatók tűzzel vassal küzdenek ellenük. Az e-mail spamhez képest talán annyi előnye van a közösségi hálózatoknak, hogy ezek egy kézben vannak, nem milliónyi szolgáltató közösen kezelt platformja mint, az email. Ami viszont könnyebbség a bűnözőknek, hogy a közösségi hálózatok felhasználói céltáblákká válnak a nyilvánosság révén, sokkal könnyebben megközelíthetőek, mintha a levélcímeket akarná valaki összegyűjtögetni vagy más módszerekkel kitalálni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról