:

Szerző: Bizó Dániel

2009. október 30. 08:32

Már nem kilátástalan a Motorola helyzete

Az elemzői konszenzusnál jóval erősebb kilátásokat tett közzé a Motorola, amivel meglepte a piacot. A cég ráadásul nyereséget is fel tudott mutatni a harmadik negyedévben, mégha minimálisat is. A vállalat androidos rohamra készülődik.

A vártnál jobb számok

Minden jel arra mutat, hogy a Motorolának hosszú időt követően esélye nyílik arra, hogy kimásszon abból a gödörből, melybe több mint két éve került, és melyben egyre mélyebbre ásta magát. A vállalat láthatóan sikerrel hajtotta végre költségcsökkentési programját, amivel drámai mértékben faragta le kiadásait.  A Motorola forgalma 27 százalékkal 5,5 milliárd dollárra zuhant a harmadik negyedévben, ennek ellenére a tavalyi 397 millió mínusz helyett 12 milliós adózott profitot is kimutatott. Üzemi szinten a cég 128 milliós nyereséget hozott, míg tavaly még 452 milliós veszteség volt a mérleg.

A Motorola mobiltelefonos részlege továbbra is lejtőn van, azonban úgy tűnik, most már alkalmazkodik a megváltozott helyzetéhez. A cég mindössze 13,6 millió mobilt adott el három hónap alatt, szemben a tavalyi 25,4 és a második negyedéves 14,8 millióval. A Motorola piaci részesedése ezzel 4,7 százalékra esett vissza - három évvel ezelőtt még a világpiac 20 százalékát tartotta kezében a vállalat, és több mint 50 millió készüléket adott el. Az értékesítés megzuhanása miatt a részleg a forgalom 46 százalékos visszaesését szenvedett el.

Ennek ellenére nem kilátástalan már a Motorola mobiltelefonos divíziójának helyzete. A veszteségek a tavalyi 840 millióról 183 millióra csökkentek, a második negyedévhez képest is negyedével tudta mérsékelni a hiányt a vállalat, annak ellenére, hogy olvadtak a bevételei. A részleget vezető Sanja Jha láthatóan kemény kezekkel alakítja át a divíziót, hogy felkészítse egy olyan jövőre, amelyben a Motorola egy lényegesen kisebb, ugyanakkor fókuszáltabb és hatékonyabb szereplője lesz a piacnak.

Android, Android, Android

Bennfentes berkekben már régóta tudni lehetett, hogy a Motorola a jövőben szinte kizárólag az androidos készülékek fejlesztésére koncentrál, melyekhez egy egységes, rugalmasan a készülékekre szabható szoftveres platformot dolgoz ki. Ezt  cég lényegében hivatalosan is egyértelművé tette idén májusban, a cég első negyedéves jelentésekor, mikor szűkebb, kevésbé diverzifikált termékkínálatról beszélt Jha. A vállalat stratégiája, hogy érintőképernyős okostelefonok szélesebb választékával lepje el a piacot, kiszolgálva a fejlett mobilok iránti egyre növekvő igényeket.

\"\"

A Motorola szeptemberben mutatta be első androidos modelljét, a Cliq-et, és most készül a következő hullámra a szigorú, high-tech megjelenésű Droiddal, melyet a Verizonnal közösen küldenek hadba november elejétől. A Droid már a Google Android 2.0 operációs rendszere épül, így jelentős újdonságerővel is bír. Jha azt várja, hogy a Droiddal a Motorola ismét visszakerül a felsőkategóriás okostelefonok ligájába. A HWSW ismeretei szerint a vállalat további androidos modelleket készül piacra dobni a következő hónapok során, melyek közt lesznek alacsonyabb árszintre pozicionáltak is, miközben a hazai bevezetésről folyamatban vannak a tárgyalások az operátorokkal.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról