Szerző: Bodnár Ádám

2009. október 01. 14:20:00

A lakosság nyolcada már online bankol

Több mint 1,2 millió magyar használ már internetes banki szolgáltatásokat, a legtöbben számlaegyenlegüket kérdezik le vagy átutalást indítanak. Akik nem bankolnak online, azért nem teszik mert félnek attól, hogy adataik illetéktelenek kezébe jutnak vagy csalás áldozatává válnak.

A legalább hetente internetező 18–69 évesek 38 százaléka vesz igénybe online banki szolgáltatásokat, a folyószámlával rendelkezőknek pedig közel fele intézi pénzügyeit az interneten - derül ki az NRC Piackutató felméréséből. Mindez azt jelenti, hogy jelenleg legalább alkalmanként 1,2 millió magyar intézi bankügyeit az interneten, 2006-ban a számuk alig félmillió volt. A netezők leginkább a pénzügyeikkel kapcsolatos információszerzést, valamint az átutalásokat helyezik át az internetre: az online bankot használók 90 százaléka szinte mindig az interneten kérdezi le számlainformációit, míg eseti forintátutalást 82 százalékuk intéz jellemzően netbankon keresztül. Háromból ketten a postai csekkeket is online fizetik be.

Az online bankolók 83 százaléka havonta legalább egyszer intéz valamilyen pénzügyi tranzakciót interneten keresztül, 8 százalékuk pedig szinte minden nap használja a szolgáltatást. 61 százalék a legtöbb banki ügyét az interneten keresztül végzi, 17 százalék pedig minden esetben a bank által biztosított online felületet veszi igénybe az ügyintézéshez. A rendszeresen online bankolók elsősorban a gyorsaságot értékelik, a válaszadók 71 százaléka szerint az internetes ügyintézés gyorsabb mint személyesen megjelenni a bankfiókban. A válaszadók 67 százaléka szerint az online bankolás olcsóbb is mint a személyes ügyintézés.

Akik távol maradnak az online bankolástól, rendszerint biztonsági kockázatoktól tartanak. Az internetezők csaknem a fele gondolja azt, hogy az online banking nem biztonságos. A többség azt tartja legvalószínűbbnek, hogy valamilyen csalás áldozatává válik, sokan az adataikat féltik a visszaélésektől, vagy félnek attól, hogy a művelet során anyagi károk érik. A bizalmatlanság az idősebb internetezők körében erősebb, a fiatalabbak kevésbé félnek.A másik legfőbb visszatartó erő az online banki rendszerek bonyolultsága, sokan vélik úgy, hogy az internetes banki ügyintézés nehéz.

Az online bankolók több mint háromnegyede ennek megfelelően ritkábban keresi fel bankfiókját, amióta online szolgáltatásokat (is) igénybe vesz, számukra nem is hiányzik annak személyessége. A nők számára fontosabb az élő kontaktus, ők jellemzően kevésbé szívesen váltják fel vele a személyes ügyintézést. A szolgáltatással kapcsolatos bizalmatlanság is jellemzőbb a női internetezőkre.

a címlapról