Szerző: Dojcsák Dániel

2009. szeptember 23. 18:28:00

Megmenekülnek a megszűnéstől az Ügyfélkapu-azonosítók

Egy 2004-es törvény módosításával lehetővé vált, hogy megszűnjön az Ügyfélkapu regisztrációk érvényességi idejének korlátozása.

Ma már közel 800 ezer Ügyfélkapu regisztrációval rendelkező állampolgár van hazánkban, ami azt jelenti, hogy ennyien próbálták ki a közigazgatási ügyintézés online felületének szánt megoldást. Habár arra vonatkozóan nincsenek publikus adatok, hogy a regisztrált felhasználók közül mennyien vittek véghez sikeres ügyintézést és mennyien regisztráltak csak érdeklődésből a magyar internetes közigazgatási portálra, de a kormányzati szándék mindenképpen az, hogy egyre többen és egyre többféle ügyet legyenek képesek elintézni az Ügyfélkapun keresztül.

Ennek a folyamatnak az egyik gátja, a 2004. évi CXL. törvény (Közigazgatási törvény) volt eddig. Ugyanis a törvény §160. (7) pontja szerint az ügyfél az \"azonosítást követően egyszer használható kódot kap, amelynek alkalmazásával az ügyfélkapu megnyitásához szükséges, legfeljebb öt évig használható egyedi azonosítót képezhet\". Ez azt jelentené, hogy az útlevélhez, személyi igazolványhoz hasonlóan az Ügyfélkapu-regisztráció érvényessége is lejárt volna, ami után újra igényelni kellett volna azt. A helyzet pikantériája, hogy a 2005 áprilisában, az indulás után tömegesen létrehozott azonosítók most egyszerre jártak volna le.

A káoszt megelőzve egy törvénymódosítás lehetővé teszi, hogy a szolgáltatás mindaddig a felhasználó rendelkezésére álljon, amíg azt igényli, s nem mondja le. Ezzel párhuzamosan pedig egy biztonsági funkciót is bevezettek, miszerint az azonosítóhoz tartozó jelszó érvényessége két évenként lejár, maximum ennyi idő után mindenképp kötelező megváltoztatni. Indulásként ezt a 2 éves időtartamot a módosítás hatályba lépésétől, tehát 2009. október 1-től számítják, tehát legkésőbb 2011-ben mindenkinek új jelszót kell beállítania.

a címlapról