Szerző: Dojcsák Dániel

2009. szeptember 15. 12:40

Képekkel keres szöveget a Bing

Út az analfabetizmus felé. Akár ez is lehetne a Bing új funkciójának jelszava, hisz a normál keresőkifejezések helyett előre beállított kategóriák és azon belül besorolt elemek mentén juttatná el a Microsoft a felhasználót az áhított tartalomig. A Silverlight-felület szép és látványos, de a kevés variáció egyelőre játékká degradálja a megoldást.

A Microsoft Bing keresője kicsit olyan, mint egy homokozó, ahol a Google által jól bejáratott minimalista felépítésből szeretne kitörni a redmondi cég. A főoldali háttérkép, ajánlók és a vertikális adatbázisok behúzása után a Bing egy vizuális keresővel egészül ki, mely egyelőre csak korlátozottan érhető el, de alapjában véve jópofa, előremutató próbálkozás.

Szöveg helyett képek

A Visual Search hátat fordít a szöveges keresésnek, amikor a felhasználó linkeket kap találatként, hanem előre összeállított tematikák között képeket válogatva lehet eljutni a megoldásig. Ami viszont szintén egy oldalnyi link, tehát a vizuális kereső nem képeket keres, hanem ugyanúgy webes tartalmakat, csak az odáig vezető utat értelmezi újra.

A képes megoldás lényege, hogy a tematikán belüli elemek egy jól azonosítható, ellenőrzött képet kapnak, s minden elem részletesen fel van címkézve, így könnyedén csoportosíthatóak kisebb egységekre. Egzakt keresésekhez egyelőre nem túl hatékony, de ha valaki mondjuk arra kíváncsi, milyen R&B dalok szerepeltek az amerikai slágerlistán 1998-ban, csupán három kattintással szűkítheti az 500-as listát arra a hat darabra, amire illik a leírás. Ezután már átlátható a lista, s könnyen ki lehet választani a keresett dalt. Ugyanúgy, ha az új autók között keres valaki, akkor szűkíthet gyártóra, árra vagy éppen átlagos fogyasztásra, s egyben láthatja a takarékos autókat, s a szemrevételezés után tovább lehet lépni a részletes információk felé.

\"\"

Az egyetlen probléma, hogy ezek a kategóriák jelenleg elég korlátozott számban állnak rendelkezésre, s néhány perc játszadozás után unalmassá válnak, napi éles használatra teljesen alkalmatlanok. A sikerhez szükség lenne arra, hogy egy automata algoritmus végtelen számú kategóriát állítson fel, s azon belül az elemeket címkézze is. Ez viszont már a szemantikus keresés sűrűjébe vezet.

A Microsoft szerint mégis ez a helyes irány, ugyanis a fogyasztóknak segítségére vannak a képek mindenféle keresési aktivitás közben. Sőt, egy saját tanulmányuk szerint 20 százalékkal gyorsabban dolgozzák fel az emberek a képi találati listákat, mint a sima szövegeseket.

Silverlight demo

A Visual Search megjelenítéséért egyébként a Microsoft Silverlight technológiája felel, ami valóban látványossá teszi az egymás mellé úszó képekkel a keresést. Ugyanakkor az egyszerűséget és a gyorsaságot némileg rombolja a díszítés, s a legtöbb haladó felhasználó számára nem jelenthet perspektívát a keresőszavak helyes kombinálásával szemben néhány táncoló fotó. A Microsoft viszont egy újabb területet talált, ahol bemutathatja a Silverlight képességeit. A szoftvercég kommunikációja a Visual Search mellett több új jövőbeni funkció érkezéséről is említést tesz, a cég nem adja fel a Google üldözését. A képes keresés viszont egyelőre csak béta állapotban van, s nem is érhető el a főoldalról, a kíváncsiskodóknak manuálisan kell beírni a http://bing.com/visualsearch webcímet.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról