Szerző: Bizó Dániel

2009. augusztus 6. 16:15

Csak Kínában tud nyereséget termelni a Lenovo

Immár harmadik negyedéve veszteséges a Lenovo, miután a Kínán kívüli piacokon magával rántotta a válság a vállalatot. A cég pénzügyi teljesítménye ugyanakkor javuló tendenciát mutat, ahogyan a piaci szereplésében is jelentős tartalékok rejlenek a következő időszakra.

Kína nagyon megy

Nem kevesebb mint 18 százalékkal 3,5 milliárd dollárra csökkent éves szinten a Lenovo második negyedéves árbevétele, mely a cég első pénzügyi negyedévének felel meg. Ezt a Kínán kívüli piacokon történő értékesítés zuhanása magyarázza. A fejlett piacokon, Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban a forgalom  31,1 százalékkal múlta alul az tavalyit. Majdnem ekkora pofont kaptak a feltörekvő piacok is (Kína nélkül), melybe Magyarországgal együtt Közép-Kelet Európa is beletartozik, többek közt Törökország és India társaságában.

Az árbevétel felét adó Kínában a cég 15 százalékkal több gépet adott el, mint tavaly, bevétele pedig lényegében szinten maradt. A Lenovo kizárólag itt tudott nyereséges lenni, sőt a tavalyihoz képest 95 százalékkal 111 millió dollárra növelte működési nyereségét, ami 6,6 százalékos hányad. Ezzel szemben a fejlett piacok 37 milliós, a fejlődő országok pedig összesen 38 millió dolláros veszteséget szenvedtek el, miután a szállítások rendre 17 és 6 százalékkal csökkentek. Az erős kínai szereplést egy hatalmas kormányzati gazdaságélénkítő csomag is segítette.

A cég végül 16 millió dolláros nettó veszteséget szenvedett el, szemben a tavalyi 110 millió dolláros nyereséggel. Az első negyedéves 264 millió dolláros negatívumhoz képest azonban szembeötlő javulás, a vállalat felülmúlta az elemzők forgalmi és profitvárakozásait is. Erős kínai szereplésének köszönhetően a Lenovo globálisan 5,76 millió PC-t adott el a második negyedév során, ami 2,9 százalékos növekedés, szemben az IDC által becsült 3,1 százalékos piaci csökkenéssel, így a Lenovo részesedése 8,7 százalék körüli.

Laposabb szervezett, új termékek hada

A Lenovo Kínán kívüli problémája az IBM-es gyökerekre vezethető vissza. A vállalat lényegében a válságot megelőzően került abba a stádiumba, hogy az integrációt, átszervezéseket, termékfejlesztéseket  és fokozott marketinget követően a globális növekedéssel foglalkozzon, és szélesebb jelenlétet építsen ki, mely túlmutat a cég tipikus vállalati vásárlóin. Ezt a tervét átmenetileg keresztülhúzták a tavaly őszi események, így a Lenovónak ismét nagyobb figyelmet kell összpontosítani belső működésére, miután a cégek világszerte beszerzési stopokat rendeltek el, vagyis nem frissítik gépparkjaikat, aminek hatására a Lenovo asztali gépeinek szállításai például 15 százalékkal estek vissza globálisan.

A cég évi 300 millió dolláros költségcsökkentési programot hirdetett, majd átszervezte magát, így  többé nem regionális alapokon működik, hanem a piacok jellege szerint osztja fel a világot fejlett és fejlődő piacokra, és ezeket csoportosítja egységes vezetés alá. A Lenovo egyúttal laposabbá is tette szervezetét, ami azt jelenti, hogy a helyi vezetések hangja sokkal könnyebben eljut a globális vezetőségi szintre, így azok sokkal jobban tudják kitapintani az egyes piacokat. Gottlieb István, a Lenovo Magyarország vezérigazgatója szerint érezhetően közelebb kerültek a kínai vezetéshez, a kapcsolat sokkal közvetlenebb.

Miközben a gazdasági körülmények javulásával párhuzamosan dolgozik a nagy vállalati ügyletek visszaszerzésén, a Lenovo kiépült viszonteladói hálózatán keresztül a piac alsóbb részeit, a KKV-kat és az otthoni felhasználókat is igyekszik magának megnyerni. Különösen utóbbival kapcsolatban ambiciózus a cég, és IdeaPad notebook modellek széles választékával próbálkozik, köztük a közelgő ultravékony U350 gépekkel és a háromféle (Intel Centrino Atom, NVIDIA Ion, VIA Nano) platformon érkező S12 netbookokkal.

A vállalat ugyanakkor megfontolt, óvatosságára jellemző, hogy hosszasan előtesztelte fogyasztói megközelítését többek közt Törökországban, ahol ennek eredményeként lendületesen tör előre a piacon. A fogyasztói szegmens különösen fontos a sikerhez, ugyanis kereslete magasan felülmúlja a kereskedelmiét, és még a jelenlegi válság közepette is növekszik. A notebookok a cég árbevételének 64 százalékát adták. A kedvezőnek tűnő kilátások ellenére a Lenovo arra figyelmeztet, hogy működési körülményei kihívásokat támaszt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról