Szerző: Koi Tamás

2009. július 6. 11:04

Jelentősen drágult itthon a legolcsóbb iPhone

Lehet, hogy nem érdemes várniuk azoknak, akik eredetileg arra játszottak, hogy az új iPhone, a 3GS megjelenésével csökkenti az előző generációs változatok árait a telefonokat itthon kizárólagos joggal értékesítő operátor, a T-Mobile. A legolcsóbb iPhone 3G nemhogy olcsóbb, de jelentősen drágább lett július 1-től Magyarországon.

A júliusi áremelés -- mely két kifutó típust, a 8 gigabájtos modellt és a fehér színű, 16 gigabájtos változatot érintette -- jóval meghaladja az 5 százalékos áfaemelés mértékét: bizonyos konstrukciók esetén a legolcsóbb iPhone-ért múlt szerda óta akár 30 százalékkal is többet fizethet a vásárló, mint korábban. Ettől függetlenül nem kizárt, hogy az új modellek bevezetésével itthon is árakat csökkent a T-Mobile, a cég azonban az Apple szigorú szerződési feltételeire hivatkozva semmiféle konkrétumot nem árul el az iPhone 3GS hazai premierjéről azon kívül, hogy a telefon júliusban itthon is piacra kerül.

Az elődmodell, az iPhone 3G tavaly augusztus 22-én került forgalomba Magyarországon, a T-Mobile két új, kizárólag az Apple telefonjaival igényelhető, lebeszélhető perceket, többszáz SMS-t és több gigabájtnyi adatforgalmat magába integráló díjcsomaggal hozta forgalomba a készüléket. A szolgáltató május elsejétől egy harmadik, olcsóbb iPhone-tarifát is bevezetett a kínálatba (ikon 200) -- ezekhez a tarifákhoz a vállalt hűségidő függvényében 87 990 és 990 forint közti fogyasztói áron lehetett 8 gigabájtos iPhone 3G-t vásárolni.

\"\"
iPhone 3GS: új, bár külsőre alig látszik

A 8 gigabájtos (és a vele egy árban kínált, 16 gigabájtos, fehér színű) modell ára július elsejétől azonban az egyetlen, legolcsóbb konstrukciót leszámítva minden esetben jelentősen emelkedett, az áremelés a tarifáktól és a vállalt hűségidőtől függően 11 és 28,5 százalék közt alakul. Az áremelkedést csak részben indokolja ugyanakkor a július 1-től életbe lépő áfaemelés: a legtöbb fogyasztási cikk és szolgáltatás áfakulcsa 20 százalékról 25 százalékra emelkedett, amit a fogyasztó nagyjából 4,17 százalékos bruttó áremelkedésként érzékelhet, amennyiben a kereskedő vagy szolgáltató teljes egészében áthárítja a megnövekedett terheket.

A drágábbik, 16 gigabájt flashmemóriát tartalmazó, fekete színű iPhone 3G-nél az olcsóbb modellel ellentétben nincs áremelés, itt az áfaemelés ellenére gyakorlatilag változatlanok maradtak a fogyasztó árak, konstrukciótól függetlenül. A T-Mobile sajtószóvivője a HWSW megkeresésére nem tudta megmondani, hogy az árváltozás pontosan milyen döntéshozatali elven zajlott, a HWSW azonban úgy tudja, hogy a fogyasztói árak meghatározásában az operátor mellet az Apple-nek is komoly szerepe van. A júliusi áfaemeléssel egyébként az ikon tarifák havidíja is az emelés mértékében nőtt, leszámítva a legolcsóbb, ikon 200-as csomagot.

A cupertinói cég június 8-án, az iPhone 3GS bejelentésekor közölte, hogy a korábbi legolcsóbb modell árát a tengerentúlon 99 dollárra mérsékli, ennyiért azonban kizárólag az AT&T ügyfelei vásárolhatják meg az Egyesült Államokban a telefont. Utánanéztünk, hogy a T-Mobile más, nyugat-európai leányainál hogyan alakul a régi iPhone árképzése az új modell bevezetése után: A német T-Mobile 24 havi hűségidő vállalásával már 1 euróért, azaz napi árfolyamon számolva nagyjából 275-280 forintért kínál 8 GB-os iPhone 3G-t, egy havi 50 euróba kerülő, az ikonhoz hasonló konstrukciójú tarifával. Az osztrák T-Mobile-nál ugyanez a telefon -- hasonló konstrukcióban -- kezdő befizetés nélkül hazavihető.

A magyarországi T-Mobile sajtószóvivője lapunk kérdésére nem tudta megmondani, hogy az új modellek bevezetésével hogyan és mikor változhat (újra) a régi kínálat ára.

Mik azok a sötét mintázatok, vagy ahogy az angol nevezi őket, dark patternek? Miért találkozunk egyre többször velük és mit tehetünk, hogy ne kerüljünk a csapdájukba?

a címlapról