Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Az érintettek közel fele nem tud a digitális átállásról

Koi Tamás, 2009. június 30. 14:38
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Egy friss közvéleménykutatás szerint a leginkább érintett társadalmi rétegből hallottak a legkevesebben arról, hogy 2012-től a hagyományos eszközökkel már nem foghatják a földfelszíni sugárzású tévéadásokat.

A Szonda Ipsos reprezentatív felmérésének eredményei azt mutatják, hogy a hagyományos földfelszíni analóg műsorszórás néhány éven belüli beszüntetéséről összességében a 18 éves és annál idősebb magyar lakosság háromötöde értesült már. A digitális átállás elsősorban azokat érinti, akik hagyományos tető- vagy szobaantennával tévéznek, körükben volt az átlagosnál jóval alacsonyabb -- mindössze 44 százalékos -- az átállásról értesülők aránya.

Teljes a bizonytalanság

A közvéleménykutató adatai szerint a digitális átállásról értesülő, tető- vagy szobaantennával rendelkező tévézők jelenleg mindössze 6 százaléka rendelkezik olyan technológiai eszközparkkal (beltéri egység, vagy MPEG4-tunerrel ellátott HDTV), mellyel az átállás után is képes lesz fogni földfelszíni sugárzású tévéadást. Akik nem rendelkeznek ilyen eszközzel, azoknak a körében látszólag nagy volt a bizonytalanság a jövőt illetően: minden negyedik válaszadónak gyakorlatilag fogalma sem volt arról, hogy a régi készüléke 2012-től önmagában alkalmatlan lesz az analóg tévéadások vételére, illetve nem tudta hogy mit kell tennie azért, hogy felkészülten várja az analóg sugárzás leállítását.

Bár az átállási folyamatra kiírt pályázat kihirdetése során az érintett tévézők tájékoztatásának kiemelt szerepet szánt az államot képviselő, illetve az átállást felügyelő Nemzeti Hírközlési Hatóság, arról nem szólt a megegyezés, hogy a lakossági tájékoztatás hatékonyságát milyen mércével mérik. A pályázaton nyertes Antenna Hungária a hatósági szerződés aláírásával mindenesetre kötelezettséget vállalt arra, hogy a digitális átállásról egy tájékoztató weboldalt hoz létre (ez el is készült, elérhető a www.mindigtv.hu címről), valamint a simulcast sugárzás (amikor a digitális és az analóg sugárzás párhuzamosan fut -- azaz 2008. december 1-től várhatóan 2011. december 31-ig) teljes időtartama alatt, illetve az azt megelőző 60. naptól a különböző médiumokban futó tájékoztató kampányon keresztül informálja az érintetteket.

Százmilliókat költenek tájékoztatásra

Az Antenna Hungária NHH által elfogadott, a digitális átállással kapcsolatos tájékoztatásra fordítandó kommunikációs költségvetése 350 millió forint volt a teljes átállási folyamatra, ezt az összeget azonban várhatóan már idén átlépi a cég -- tudtuk meg Tóth Andrástól, a műsorszóró kommunikációs vezetőjétől. Tóth a HWSW-nek elmondta, hogy a nyugat-európai és tengerentúli gyakorlattal ellentétben ez a kampány nem élvez állami támogatást, az összeget teljes egészében a műsorszórónak kell kigazdálkodnia.

Az NHH éppen áprilisban közölte, hogy év eleji vizsgálata során számos hiányosságot tárt fel (ezek egy része a tájékoztatást és a kedvezményes eszközvásárlást is érinti) a digitális átállás kapcsán, és a felelősség megállapítására hatósági eljárást indított. A hatóság illetékesei akkor úgy látták, hogy a hiányosságok nem feltétlenül vezetnek a digitális átállási folyamat magyarországi határidejének módosításához.

Az Amerikai Egyesült Államokban bőven volt pénz kampányra, mégis részben a tájékoztatási folyamat hiányosságai miatt kellett elhalasztani az eredetileg idén februárra tervezett digitális átállást. A június 12-én lezáruló folyamat ottani becslések szerint így is mintegy kétmillió amerikai háztartást ért felkészületlenül. A tengerentúlon kuponprogrammal is elősegítették a beltéri egységek vásárlását -- a teljes átállási folyamatra végeredményben (beleértve a tájékoztató kampányt és a kuponprogramot) több százmillió dollárt fordított az amerikai kormányzat.