Szerző: Koi Tamás

2009. június 23. 11:07:00

Netbook, notebook, egyremegy

Még mindig sok az olyan vásárló, aki nincs megelégedve frissen beszerzett netbookjának teljesítményével, képességeivel. Ennek oka elsősorban az, hogy a legtöbben túl magasra teszik a lécet, és csak a használatba vétel során szembesülnek azzal, hogy nem egy teljes értékű notebookot, hanem egy kisebb tudású gépet kaptak -- állítja az NPD piackutató.

Az NPD 600, különböző korcsoportba tartozó, netbookkal rendelkező amerikait kérdezett meg arról, mennyire elégedett szerzeményével, illetve milyen szempontok alapján vásárolta meg a készüléket. A kutatás során kiderült, hogy a vásárlók zöme -- tíz válaszadóból hat -- még mindig nincs tisztában azzal, hogy a mobilitási faktoron (és persze a fogyasztói áron) kívül mi a különbség a netbookok és a notebookok közt.

Net? Note? Whatever!

A vevők ezért többnyire otthon, az üzembe helyezés után szembesülnek csak azzal, hogy a kis gépek nem feltétlenül alkalmasak arra a célra, amelyre vásárolták őket. Nem meglepő ezek alapján, hogy a netbookokat vásárlók csupán 58 százaléka volt elégedett gépével, de még azok körében is csak 70 százalékos volt az elégedettségi mutató, akik pontosan tudták, mit takar a netbook kategória. A mutatók szerint különösen a fiatalabb korosztály (18-24 évesek) csalódott a kis hordozható számítógépek teljesítményében.

\"A gyártók nem reklámozzák megfelelően a netbookokat\" -- hívta fel a figyelmet a jelenség vélt okára Stephen Baker, az NPD szakértője. \"Az értékesítők és a gyártók túl nagy hangsúlyt fektetnek a hirdetésekben a PC-jellegű képességekre, ami összezavarja a vásárlókat\" -- tette hozzá, kiemelve, hogy a netbook és notebook szavak hasonló csengése és írásmódja már önmagában alkalmas arra, hogy vevők tömegeit tévessze meg.

A piackutató adatai szerint a vevők 60 százaléka a nagyfokú mobilitás miatt választja a netbookokat, annak ellenére, hogy többségük valójában egyáltalán nem, vagy csak nagyon ritkán viszi magával a kis gépet, amikor elmegy otthonról. \"Meglepő, hogy mennyien vesznek a mobilitás faktor miatt netbookot, ez azt jelenti, hogy a gyártók legalább egyik (marketing)üzenete átmegy\" -- értékelte a vásárlói szokásokat Baker.

Az Intel optimistább

Az NPD kimutatása némileg ellentmond a netbookokba passzoló Atom processzorokat gyártó Intel nemrég publikált felmérési adatainak, mely arra mutatott rá, hogy a vevők zöme arra használja a netbookokat, amire valók: a felmérésben részt vett netbookosok elsősorban internetes keresére (87 százalék) és emailezésre (65 százalék web, 44 százalék rezidens) használják mini laptopjukat, míg dokumentumokat már csak egyharmaduk szerkeszt rajuk, szemben a teljes értékű notebookokra jellemző kétharmados arányon. Az Intel felmérése szerint a netbookokat többnyire második gépnek vásárolják.

A hazai szakemberek szerint ez a fajta tiszta szegmentáció csak fejlett piacokon működik, itthon \"mindenki vásárol mindent\", üzleti gépet otthonra, otthoni gépet vállalathoz, hordozzák a játékgépeket és játszani akarnak az ultrahordozhatókon. A magyarországi tapasztalatok alapján a netbookokkal kapcsolatban irreális elképzelések alakultak ki, mivel a kezdeti alacsony árcédula elterelte a figyelmet arról, hogy erősen behatárolt képességű számítógépekről van szó.

Nem értesz egyet az elemzőkkel? Mások a tapasztalataid? Mondd el a véleményed, mostantól az alábbi szövegdobozt használva kommentárt fűzhetsz a HWSW egyes cikkeihez!

a címlapról

tikk-takk

0

Hibrid okosórát fejleszt a Google?

2019. szeptember 18. 14:46

Újabb részletek derültek ki a Fossiltól vett technológiáról, érdekes hibrid készülékek lehetnek a csőben.