Szerző: Bizó Dániel

2009. június 15. 08:52

Idén megindul a LED LCD-tévék terjedése

Eddig csak az ígéretek szintjén létezett a LED-háttérvilágítás televíziókban, felhasználásuk idén azonban meglódul, véli az iSuppli piackutató cég. Mindezt leginkább az árak mérséklődése, valamint a \"vékony és zöld\" tévémodellek népszerűsítése magyarázza a piackutató szerint.

Eddig elenyésző mennyiségben értékesítettek csak LED-háttérvilágítású LCD-tévéket, tavaly az egész világon kevesebb mint 500 ezret, miközben a teljes piac megközelítette a 100 millió darabot, vagyis a penetráció fél százalék körül alakult. Az olyan vezető panelgyártóknak köszönhetően azonban, mint a Samsung és a Sharp, idén rohamosan terjedni kezdenek a LED-es modellek, melyek jobb színhelyességet és szélesebb spektrumot tudnak megjeleníteni magasabb kontraszt mellett.

Nem ez az elsődleges magyarázat, hiszen ezek az előnyök eddig is jelen voltak a hidegkatód-fénycsövekkel (CCFL) szemben, melyek uralják jelenleg az LCD-tévék háttérvilágítási megoldásának területét. Az áttörést az magyarázza, hogy a korábban a vevők számára elfogadhatatlan árkülönbözetet okozó magasabb költség mára megközelítette a CCFL-rendszerekét annyira, hogy a fogyasztói árakban tükröződő, mérettől és képességektől függően jelenleg 50-200 ezer forint különbséget lenyelik az igényesebb és tehetősebb fogyasztók.

A költségbeli különbség a jövőben rohamosan szűkülni fog, ahogyan a panelgyártók racionalizálják megoldásaikat, leegyszerűsítve a beszállítói láncot, és a termelés felfutásával kiaknázva a méretgazdaságosság erejét. A jobb képminőség mellett azonban megjelenik egy további, sok fogyasztó számára jól bemutatható és kommunikálható előnye is a LED LCD-tévéknek, mégpedig a rendkívül stílusos, néhány centiméter vékony kialakítás, az ehhez társuló alacsony tömeg, mely megkönnyíti a falra szerelést, valamint a drasztikusan, akár 30-50 százalékkal alacsonyabb fogyasztás a hasonló méretű és felbontású korábbi CCFL LCD-tévékkel szemben.

A Samsung és a Sharp vezetésével idén már 3,3 millió LED-es tévépanel leszállításával kalkulál az iSuppli, amit közel nyolcszorosa a tavalyinak, és a lendület tartós lesz. A piackutató úgy becsli, 2013-ra 90 millió darab LED-es tévépanelt szállítanak le a gyártók, így tízből négy LCD-televíziót már ilyen háttérvilágítással adnak el.

A kraftie a HWSW IT-karrierrel foglalkozó, immár sok tízezer IT szakembert mozgató meetup- és podcast-sorozata. Mostantól pedig már egy hírlevél is! Iratkozz fel Te is, ha szeretnél heti egyszer egy rövid, de értékes karrierfókuszú tartalmat kapni.

a címlapról