Szerző: Dojcsák Dániel

2009. június 10. 17:43

Átverős hirdetések a fájlcserélőkön

A PeerMatrix nevű cég egy elképesztő ötlettel hozná be a fájlcserélők világába a hirdetéseket, s számításaik szerint 200 millió felhasználóhoz juttathatnának el releváns hirdetéseket a peer-to-peer hálózatok segítségével.

A P2P Google-je

A PeerMatrix alapelve hasonló a Google AdWords elképzeléseihez, mely szerint a felhasználók számára releváns hirdetések megjelenítése nem zavaró, hanem adott esetben hálás dolog is lehet. Az AdWords-szel szemben viszont nem a keresési találatok mellett, hanem azok helyén, álcázva jelennének meg a reklámok, melyeket ráadásul a felhasználóknak le is kellene töltenie.

A teljesen új megközelítésű hirdetési forma lényege, hogy a fájlcserélő hálózatokra videóhirdetéseket juttatna el a cég, s a releváns keresések találatai között átnevezve megjelenne a reklám is, amit a gyanútlan felhasználó letölt, megnéz, s csak ezután jön rá, hogy az állományban nem a vágyott film van, hanem hirdetés. Vagy egyszerűbben szólva egy átverés.

Azt kapsz, amit keresel

Egy gyakorlati példával élve, ha egy autós cég szeretne hirdetni, akkor a rekámját tartalmazó filmet  a PeerMatrix szoftvere a kereséseknek megfelelően átnevezi, s így bekerül a találatok közé. Ha mondjuk valaki a \"The Fast and the Furious\" (Halálos iramban) című filmre keres rá, akkor a rendszer a CarAd.mpg fájlt átnevezi \"The_Fast_and_the furious.mpg\"-re, vagy ha valaki a \"corvette movie\" névre keres rá, akkor \"corvette_movie.mpg\"-re.

A módszert egyébként az Egyesült Államokban szabadalom is védi, AdMorph néven nyújtotta be és szerezte meg az oltalmat a technológiára a cég. A szoftver vizsgálja a bejövő keresési kéréseket a peer-to-peer felhasználók felől, s dinamikusan generál találatokat, melyek teljesen megegyeznek a keresett kifejezésekkel. Így a mit sem sejtő felhasználó listájában első helyen jelennek meg majd a reklámok.

A mostani publikus megjelenést már megelőzte egy komolyabb teszt, amiben a rendszer bizonyította, hogy képes kiszolgálni akár 2 millió 10 másodperces videó vagy 20 millió 15 másodperces audiohirdetés terítését mindössze egyetlen seed-szervernek beállított PC-vel, ami egy 100 megabites vonallal kapcsolódik az internetre. Ráadásul a fájlok formátumában sincs megkötés, az audio- és videoreklámok mellett semmi akadálya a HTML, PDF vagy bármely egyéb formátum használatának.

A PeerMatrixot választó hirdetők ráadásul válogathatnak a kulcsszavak közül, de akár szőnyegbombázhatnak is, és minden keresési kifejezés mögé élesíthetnek álcázott reklámokat. A cég célja, hogy \"a peer-to-peer\" hirdetések Google-jévé váljon\". A leírások ezt a hirdetési formát kis cégeknek vagy vállalkozóknak ajánlják , de a rendszer skálázható akár több száz szerverig is, amivel akár nagyvállalati méretekben is ki lehet szolgálni a hirdetéseket.

Az ASVA irigykedik?

Kálmán András, az ASVA igazgatója szerint \"Az AdMorph megoldás nem ismeretlen, csupán ez az első alkalom, hogy a zömében illegális tevékenységre egy legális üzleti modell épül rá. A Pirate Bay találkozik az Adverticummal. Kérdés, hogy mit szólnak a kéretlen reklámhoz a p2p-felhasználók, akik hangsúlyozzák a konzum-társadalomtól való függetlenségüket? Ugyanakkor az is látszik, hogy a filmiparnak égető szüksége lenne egy online üzleti modellre, mielőtt a kalózok minden partot elfoglalnak és a „kikötés” lehetősége már csak tőlük függ.\"

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról