Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
IoT + VR + AI in da house! >>>> HWSW mobile!, november 29-30!

Exkluzív: kezünkben a Classmate PC 3.0

Bizó Dániel, 2009. június 04. 10:40
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az Intel bemutatta harmadik generációs iskolai számítógépét, mely lényegében korszerű netbook belsővel ruházza fel a referenciagépet. Megmutattuk néhány gyereknek is, akiknek nagyon tetszett.

A One Laptop Per Child program hatására az Intel 2006-ban indította el saját World Ahead oktatási kezdeményezését, melynek közvetlen célja a közoktatás megreformálása világszerte, úgy bővítve a piacot az Intel termékei iránt, hogy közben korszerű módszerekkel, hatékonyan oktatják a diákokat az iskolákban. Ennek a programnak része egy olcsó, kifejezetten általános iskolásoknak szánt személyi számítógép is, mely támogatja mindezt.

Ezzel megszületett a Classmate PC (CMPC) referenciadesign, mely egyben a mai netbookok őse, az Intel pedig nagyjából egy évvel ezelőtt mutatta be a második generációt, melynek legjelentősebb újdonsága a tablet PC-vé alakíthatóság volt. Most megérkezett a CMPC 3.0, melyet a Computexen jelentett be a vállalat, de a HWSW már a premier előtt kipróbálhatta.

A CMPC 3.0, száraz tekintettel

A CMPC 3.0 lényegében a 2.0 továbbcsiszolásának fogható fel, ami elsősorban a házban megbúvó elektronikában érhető tetten. A gép lelke tipikus netbook, 1,6 gigahertzes Intel Atom N270 processzort, 1 gigabájt memóriát és 60 gigabájtos, 1,8 hüvelykes Toshiba merevlemezt tartalmaz, emellett néhány USB-port, Ethernet- és Wi-Fi vezérlőt, illetve analóg monitorcsatlakozót. A 8,9 hüvelykes kijelző mindként irányban elforgatható, érintésérzékeny, így ujjunkkal navigálhatunk, ami sokkal természetesebb mintha stylust használnánk. A hardver- és szoftverkonfigurációt részletező teljes Everest-riport letölthető innen.

A 1024x600 felbontású kijelző képe kissé  piszkos hatást kelt, a színhelyesség pocsék, és a kemény védőburkolat miatt leginkább körmünkkel tudjuk válaszra bírni a kijelzőt. Mindez bőségesen elfogadható egy kifejezetten olcsó, kisgyerekeknek szánt géptől, mivel összességében egy jól használható, a célnak megfelelő panelről van szó, mely ráadásul nem tükröződik, szemben az otthoni felhasználóknak kínált gépek többségével. A gép szenzorai érzékelik a gép orientációját, és annak megfelelően forgatják be a képet. Ölben olvasáshoz kifejezetten kényelmes.

Az Intel által tervezett gép kialakítása rendkívül barátságos, az első pillanattól fogva szívesen kézbe veszi az ember. A váz kellően merev, a felhasznált műanyagok megfelelően rugalmasak ahhoz, hogy bírják a nyúzást. Az egyik megkapó ötlet kétségtelenül a gép hátulján található gumifül, mellyel praktikusan aktatáskaként cipelheti a gyerek az alig 1,3 kilogrammos laptopot. Ebbe a tömegbe egy 32,6 wattórás akkumulátor fért bele, mely használattól függően 2,5-3,5 órára elengedő energiát biztosít. Ha ez nem elég, akkor a töltő kábelekkel együtt további 30 dekát ad a tömeghez, így az utazósúly 1,6 kilogramm körül alakul.

A gépet bekapcsolva halk surrogás jelzi a ventilátort, majd egy Windows XP-vel találkoztunk, de a gép elérhető linuxos kivitelben is. A Windows egy kellemes, Blue Dolphin névre hallgató kezelőfelületet kapott, mely a navigációt hivatott megkönnyíteni, és nyilvánvalóan esztétikusabbá tenni, ami sikerült is, hasonló megoldásokat szívesen látnánk a netbookokon is, a vezető gyártók közül azonban eddig leginkább csak az Asus próbálkozott komolyabban saját felület kialakításával. 

A CMPC 3.0 apró billentyűkkel rendelkezik, ami megnehezíti a gépelést, a vastagabb ujjakkal rendelkezők nem fognak tudni egyszerre csak egy gombot lenyomni. A gép ismeri a szokásos gyorsbillentyűket, így Fn-kombinációkkal állíthatjuk a fény- és hangerőt, vagy aludni küldhetjük a rendszert. A tapipad megfelelően nagy, ugyanakkor valószínűleg driverprobléma miatt nem működött vele a görgetés.

Gyermeki szemmel

Mielőtt azonban arra ragadtatnánk magunkat, hogy gép további jellemzőinek hosszas taglalását követően verdiktet próbáljunk mondani, ismét hangsúlyoznunk kell, hogy a gép nem felnőtteknek készült, pláne nem olyan technofil alakoknak, akik a portokat számolják, tömeget és hőmérsékletet mérnek  Éppen ezért a célcsoport két oszlopos képviselőjének, egy kislánynak és egy kisfiúnak is megmutattuk, hogy mondjanak véleményt. Zsozsó és Álmos egyaránt ötödik osztályos, budapesti tanulók. 

Hogy ne befolyásoljuk a véleményeket, a gépet minden különösebb útmutatás nélkül adtuk át, nem részletezve az olyan képességeket, mint például a tablet mód. Zsozsó és Álmos, valamint testvéreik és barátaik azonban nem vallottak kudarcot, az amerikai angol lokalizációval rendelkező CMPC minden funkcióját megtalálták önállóan, olyannyira, hogy elsődlegesen tablet PC módban használták, és az internetre csatlakozás beállítása sem okozott gondot, ment az online játék és a webkamerás "emesenezés" is. 

"A gépen sokat rajzoltam a rajzprogrammal. Ez szerintem szenzációs" -- mondta Zsozsó. Álmos szintén kiemelte a rajzolás lehetőségét, ami az újdonság erejével hatott. De ezen túl is megmaradt a tablet módnál: "én szinte egész végig a tollal kezeltem a gépet, azzal játszottam, neteztem". Szerinte így könnyebb is használni, mint a tapipaddal, melyet "egér helyetti egérnek" titulált. Megoszlanak viszont a vélemények a billentyűzettel kapcsolatban, míg Álmos elégedett volt vele, mint mondja, "sose csúszott félre a kezem, így gyorsan tudtam írni", addig Zsozsó kritizálta azt: "az ujjam nem fér egészen rá".

A CMPC célja elsősorban az oktatás segítése, a gyerekek pedig díjazták, hogy mindezt szórakoztatóan, játékosan igyekszik tenni az előre telepített, többnyire demóprogramokkal -- egy valódi projekt keretében természetesen teljesen egyedi összeállítású elektronikus tananyagcsomag található meg a gépeken. Álmos szerint a gép az általános iskola minden osztályába megfelelő volna, talált olyan matekfeladatokat, melyek szerinte alsóéveseknek valók, és talált olyan környezetismereti körülírásokat is, melyeket valószínűleg csak felsőbb évesek tudnának megoldani.

Szíve szerint Zsozsó az iskolába is magával vinné a gépet, hogy tanuláshoz információszerzésre használja, és hiányolta a Google Earth-öt a telepített programok közül, ahogyan azt is kifogásolta, hogy "csak kártyajátékok meg a bomba volt rajta". Álmos fantáziáját az ragadta meg, hogy sima, kockás (pedánsoknak négyzetrácsos) és vonalas lapokra kinyomtathatná a gépbe feljegyzett vagy lerajzolt dolgokat, valamint angol-magyar és magyar-angol szótárként hasznosítaná.

[+] Siker lenne, de lehet hogy csak hiú ábránd marad itthon a Classmate PC

A gyerekek ítélete? Nagyon szeretnének egyet maguknak, de a környezetükben lévő kortársaikból is hasonló reakciót váltott ki a Classmate PC. "Mindenki kipróbálta, aki ment hozzájuk, le se szálltak a gépről" -- mesélte Zsozsó édesanyja, aki maga is pedagógus. A CMPC őt is megnyerte: "az iskolai oktatásban nagyon jól lehet használni", mivel a diák információt tud keresni, és kiszűri a lényeget. További előnye az, hogy azonnali visszajelzést tud biztosítani a tanító számára a diákok munkájáról, például egy feladatsor kitöltésekor a tanár egyből átlátja, ki hogyan válaszolt, nincs szükség utólagos ellenőrzésre és javításra, de a nyelvoktatásban is hatalmas segítséget jelentene abban, hogy azonnal jelzi a tanuló felé, ha elrontotta egy-egy szó leírását. "Nagy lehetőség az oktatásban, ez a jövő útja".

Idén ismét önálló szekciót kapnak a feltörekvő technológiák a HWSW mobile! konferencián. November 29-30!