Szerző: Dojcsák Dániel

2009. május 21. 08:56

Azonnali árváltozás elektronikus címkékkel

Magyarországon is elterjedhetnek hamarosan az elektronikus árcímkék az üzletekben, melyek megbízhatóbbá és hosszútávon olcsóbbá is tehetik a bolti vevőtájékoztatást. A digitális polccímkék központilag vezérelhetőek, vezeték nélküli kapcsolaton keresztül frissíthetőek, sőt, a megszokottnál jóval több információ közölhető rajtuk keresztül.

HIRDETÉS

Évek óta lehetséges, mostanra elérhető is

Az elektronikus áruházi címkék nem számítanak újdonságnak hazánkban, hisz néhány üzletben már kísérleteztek ilyenekkel a kereskedők, az általános elterjedés mégis váratott magára. A hazai piacon ezekkel a technológiákkal komolyabban foglalkozni kívánó székesfehérvári Laurel viszont most úgy érzi, fordulóponthoz érkeztünk.

Az LCD-k olcsóbbá válása, illetve az e-papír piaci megjelenése lehetővé tette, hogy érdemben gondolkodni lehessen a digitális polccímke fogalmán -- mondta Hübler Gábor, a Laurel Kft. ezzel a területtel foglalkozó szakembere. Jelenleg két vezető megoldással lehet kalkulálni, az egyik a pontmátrixos LCD, a másik pedig az e-papír.

LCD és e-papír, a két jóbarát

A két változat inkább kiegészítője, mint versenytársa egymásnak -- hangoztatta a szakember. Közös jellemzőjük, hogy az adatokat mindkét megoldás vezeték nélküli kapcsolaton keresztül kapja. Egy akció vagy árengedmény néhány gombnyomással központilag vezérelhető, az árak anélkül írhatóak át, hogy az többórás emberi munkát igényelne.

Az e-papír alapú címkék használata mellett szól a nyomtatott papíréhoz közelítő láthatóságuk, a jelenlegi címkékkel azonos méretük, és az a tulajdonság, hogy csak a megjelenített információ változtatásakor fogyasztanak áramot gombelemről, a kész felirat megjelentetéséhez már nincs szükség energiára.

\"Az e-papír olyan üzletekben lehet előnyös, ahol sok a polc, sok a különböző termék és fontos, hogy a felső és alsó polcokon lévő címkék is jól láthatóak legyenek. Az e-papír címkék hajlékonyak, strapabíróak, a ma használt megoldásoknál pedig már jó kontrasztról és 170 fokos betekintési szögről is lehet beszélni -- részletezte az e-papír előnyeit Hübler a HWSW kérdésére válaszolva, majd hozzátette: \"Továbbá a méret sem akadály, technikailag bármekkora címke előállítható, az extrém méret is csupán pénz kérdése. Igaz a nagyobb irányító táblák, információs panelek esetében egyelőre inkább alternatív megoldások ajánlottak, mert ezekben a méretekben az e-papír még nagyon drága\".

A grafikus LCD-technológiával működő kijelzők nagyobb mennyiségű, kötetlen tartalmú információ jeleníthetnek meg. Nemcsak a termék ára, de például műszaki cikkeknél a technikai specifikációk, a gyártó logója, bármilyen figyelemfelkeltő, akár villogó felirat is helyet kaphat. Ez már egyfajta digitális eladónak is nevezhető, hiszen részben leveszi a frusztráló vevőtájékoztatás terhét a személyzet válláról, emellett többletértékesítési lehetőségeket is nyújthat például kapcsolódó termék ajánlásával.

Drágább, mégis olcsóbb

Természetesen ezek a rendszerek drágábbak, mint egy-egy sorozat papírcímke kinyomtatása, de hosszú távon mindenképpen gazdaságosabbak is. Technológiai szempontból a rendszer minden eleme kipróbált, itthon is telepítésre kész. Gyakorlatilag bármilyen üzlet szóba kerülhet mérettől függetlenül, ahol sok az árváltozás. Sőt, akár egy-egy kiemelt termékcsoport esetén a normál papíros rendszer mellett is bevezethető, például olyan esetben, ahol a romlandó áruk miatt fontos az akciók ritmusos szervezése.

A lehetőség ugyan megvan, de Magyarországon egyelőre nincs referencia megoldás az e-papír címkékre. Külföldön viszont a Tesco, Sainsbury\'s, Saers, Saturn, TeliaSonera, illetve a Vodafone is használ ilyen megoldásokat. Mivel ezen cégek egy része hazánkban is jelen van, ezért előfordulhat, hogy ők kapnak kedvet elsőként a modern megoldás bevezetéséhez. Az átálláshoz szükséges befektetéssel kapcsolatban Hübler még nagyságrendet sem tudott mondani, szerinte \"nagyon változó, mindig az igények határozzák meg az árat, de a rendszerek flexibilisen konfigurálhatóak, így a legtöbb bolt könnyedén találhatna elfogadható konstrukciót.

A vecsési Praktiker 2007 őszén vezette be az elektronikus címkéket, 35 ezer darabot, a megvalósítást a Laurel versenytársa, a Szintézis Informatika végezte. A digitális címkéket központilag, távolról, infra fény segítségével frissítheti a Praktiker, így akár arra is adott a lehetőség, hogy egy-egy árucikket csupán adott időszakra, órákra akciózzon meg az üzlet. A teljesen egyedileg azonosított, nyilvántartott, adott árucikkhez kötött címkék aktívak, a központ felé visszajelzik állapotukat, így az sem okoz gondot, ha valami okból -- például takarás miatt -- nem sikerül elsőre átállítani rajtuk az árat. A vecsési Praktikerbe a külföldi üzletek szakemberei tanulni, az újdonságokat tanulmányozni érkeznek.

Nem szemfényvesztés

Az e-papír és LCD címkék terjedése nem egyszerűen öncélú technológia hajhászás, hanem egy új lehetőség az intelligens kereskedelmi rendszerek fejlődésére, terjedésére. A digitális címkékkel együtt megjelenhetnek alternatív akciók, valós idejű, akár tőzsdeszerű árazás vagy éppen készletfigyelő funkciók is.

Az e-papírban további előnye, hogy annyira élethűen beleillik az üzletbe, hogy a vevők sokszor észre sem veszik, hogy valami új technológia került az üzletbe. A tapasztalatok alapján a fogadtatás általában pozitív, mert az akciók, kedvezmények jobban látszanak, és a közös adatbázisnak köszönhetően biztosan nem lesz különbség a polcon lévő ár és a pénztárnál beütött ár között. Ez pedig hosszútávon növeli a vásárlók bizalmát.

a címlapról

emberhiány

8

Megszűnik a Firefox Send és Notes

2020. szeptember 18. 10:32

A Mozillának a nyári leépítések után nem maradt erőforrása a szolgáltatások fenntartására.