Szerző: Koi Tamás

2009. május 19. 14:34

Több tízezer ügyfél hagyta ott áprilisban a T-Mobile-t

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) friss gyorsjelentéséből kiderül, hogy áprilisban tovább zsugorodott a hazai mobilpiac. Ez idén a harmadik olyan hónap, amikor több tízezerrel olvadt a teljes ügyfélszám, a szolgáltatók szerint azonban mindez nem elsősorban a válság jele, sokkal inkább marketingszempontok játszanak szerepet az ügyélkör-csökkenésben.

A T-Mobile, a Pannon és a Vodafone ügyfeleinek száma áprilisban együttesen rekord mértékben, mintegy 121 ezerrel, 11 millió 991 ezerre csökkent, a száz főre jutó előfizetések száma így 119,6 volt a hónap végén -- áll az NHH jelentésében. A hívás fogadására alkalmas, más néven aktív SIM-ek számát tekintve a T-Mobile több mint 65 ezer ügyfelet veszített, valószínűsíthető ugyanakkor, hogy ezek jelentős része hosszú hónapok óta nem használta a kártyát, az aktív előfizetés egyetlen kritériuma ugyanis, hogy a kártya tudjon hívást fogadni a hónap utolsó napján éjfélig.

Lemorzsolódásban is elsők

Az aktív SIM-ek tekintetében a Vodafone piaci részesedése 21,15-ről 21,17 százalékra, a Pannon részesedése pedig 34,7-ről 34,86 százalékra nőtt, miközben a T-Mobile piacrészesedése 44,15-ről 43,97 százalékra esett vissza. A T-Mobile az aktív SIM-ek számát tekintve lényegében megismételte a Pannon januári visszaesését -- a Telenor tulajdonában álló szolgáltató akkor valamivel több mint hatvanezer SIM-et vont ki a forgalomból.

Noha a szolgáltatók helyzetéről a ténylegesen forgalmat generáló (azaz az utolsó három hónaban használt) SIM-ek száma többnyire kedvezőbb piaci képet fest, ezeknek a kártyáknak a száma is rekordmértékű visszaesést mutatott: a három magyarországi operátort összesen 103 ezer olyan ügyfél hagyta ott, aki az elmúlt három hónapban legalább egyszer igénybe vett valamilyen mobilszolgáltatást telefonjával. Április végén így 10 millió 699 ezer forgalmazó ügyfele volt a három cégnek, ezen belül a Vodafone 21,91-ről 21,92 százalékra, a Pannon pedig 33,36-ról 33,4 százalékra növelte részesedését, miközben a T-Mobile itt is visszaesett, 44,73-ról 44,68 százalékra.

Magyarázni kell a bizonyítványt

A magentaszínű szolgáltató korábbi kommunikációját és a mostani számokat alapul véve nem meglepő, hogy a T-Mobile sajtóosztályától tegnap egy olyan magyarázó háttéranyagot kapott a szaksajtó, beleértve a HWSW-t is, melyben a cég többek közt részletesen taglalja, hogy mi a különbség az aktív SIM-ek és a forgalmazásban ténylegesen részt vevő kártyák közt, egyben kiderül belőle, hogy az aktív SIM-ek számának olykor drámai csökkenése a szolgáltató szerint valójában korábbi marketingakciók, promóciók utóhatása.

\"A mobilpiacon zajló verseny éles, a piac gyakorlatilag telített. Sok ügyfél 2-3 SIM kártyát is használ. Az erős piaci versenyben a szolgáltatók számos marketingeszközt bevetnek, új, még kedvezőbb díjcsomagokat, új szolgáltatások vezetnek be, illetve számos akcióval igyekeznek új előfizetőket meggyőzni. Ennek egyik eszköze a promóciós SIM kártyák alkalmazása. Ezen kedvezményes vagy díjmentes SIM-ek lehetővé teszik a kipróbálást. Egyértelműnek tűnik, hogy a promóciós SIM-ek a vártnál kisebb számban váltak állandó kártyává, az ügyfelek kötődése kisebb a tervezettnél. Így az inaktív kártyák jelentősebb számban szűntek meg, és a sok esetben második, harmadik kártyaként megtartott promóciós SIM-ek jelentős számban szűntek meg\" -- áll a T-Mobile által összeállított anyagban.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról