:

Szerző: Koi Tamás

2009. május 12. 16:56

Év végén indul a Vodafone saját mobilalkalmazás-piactere

A Vodafone a nemzetközi szolgáltatók közül elsőként csatlakozik a mobilpiac többi olyan szereplőjéhez, mely egy saját maga által üzemeltetett alkalmazás-piactéren keresztül kínál mobiltelefonokra letölthető, többnyire külsős fejlesztők által készített tartalmakat. A brit mobilcég szoftveráruháza annyiban különbözik majd a többitől, hogy ez lesz az első olyan piactér, mely a mobiltelefon márkájától vagy típusától függetlenül kínál tartalmat.

Az operátor saját alkalmazás-piactere ennek eredményeképpen a világ legnagyobb felvevőbázisával rendelkező mobiltelefonos szoftveráruháza lehet, ahonnan elméletileg minden Vodafone ügyfél --  legyen szó akár kártyás, akár havidíjas előfizetésről -- letölthet alkalmazásokat mobiltelefonjára. Ez nagyjából 289 millió potenciális vásárlót jelent a cég szerint. A szoftveráruház mind az alkalmazásfejlesztők, mind az operátor számára komoly bevételforrást jelenthet, a letöltött tartalomból befolyt bevétel 70 százaléka a fejlesztőhöz, 30 százaléka pedig a Vodafone-hoz vándorol majd. 

A szolgáltató az alkalmazásfejlesztők számára több programozási interfészt (API) is rendelkezésre bocsát majd, melyek egyrészt lehetővé teszik, hogy a fejlesztők a Vodafone kínálatában szereplő gyakorlatilag összes mobiltelefonra elkészítsék a kompatibilis verziót, illetve a Vodafone számlázási rendszerét felhasználva szedjenek be pénzt a felhasználóktól. A szolgáltató emellett olyan, hálózati erőforrásokhoz is hozzáférést enged majd bizonyos alkalmazások fejlesztői számára, mint a mobiltelefon helyének hálózatalapú meghatározása. 

A Vodafone saját alkalmazás-piacterén várhatóan az év végén jelenik meg tartalom, a szolgáltatás kezdetben nyolc országban, köztük Nagy-Britanniában, Olaszországban, Németországban, Spanyolországban, Portugáliában, Hollandiában, Görögországban és Írországban lesz elérhető. Lapunk úgy tudja, hogy a Vodafone mobilos piactere az operátor magyarországi leányvállalatánál is megjelenik majd az év végén. 

Az alkalmazás-piacterek úttörője az Apple, mely tavaly indult el App Store nevű szoftveráruházával. Ebből az áruházból kilenc hónap alatt egymilliárd alkalmazást töltöttek le az Apple szerint -- ezek ráadásul kizárólag az iPhone okostelefonokkal és az iPod Touch zenelejátszókkal kompatibilisek. A mobilpiac csökkenő bevételeit kompenzáló mobilos áruházak más gyártók számára is vonzó lehetőséget kínálnak, így a BlackBerry okostelefonokat gyártó Research in Motion is nyitott már ilyen áruházat, a Nokia pedig a hónap végén nyitja meg saját piacterét. Ezek mellett hamarosan megnyit a Microsoft által üzemeltetett, Windows Mobile-alapú okostelefonokra fejlesztett alkalmazásokat kínáló Windows Marketplace is. A Vodafone áruháza lehet első, mobilszolgáltató által létrehozott alkalmazás-piactér.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 08:56

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.