Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Kincs ami nincs: beszámoló a PlayStation 3 japán premierjéről

liszigl, 2006. november 13. 13:32
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A piac igényének még a töredékét sem kielégítő mennyiséggel tartották meg a premiert, és valószínűleg több százezren tértek haza csalódottan. A várakozók többsége a remény szinte minden esélye nélkül állt a 10 fokos hidegben, az esőben egész este. Valószínűleg ez okozta a Japánban nem jellemző dühkirohanásokat, és kellemetlen megjegyzéseket is.

[HWSW, Tokió] Nincs olyan, aki ezeket a sorokat olvasva ne tudná, mit takar a Playstation név. Nagy és hosszú várakozás előzte meg ezt a hétvégét, mikor Japánban végre polcra került a Sony legújabb, harmadik generációs játékgépe. Ezt a nagy várakozást nem a Playstation 3 (PS3) szerénynek nem mondható képességei, sokkal inkább az elődeinek öröksége váltja ki. Ahhoz, hogy megértsük, mitől is különösen érdekes ez a hétvége, 2000 márciusára kell visszatekinteni, amikor -- az internetnek hála -- talán először láthattuk ezt a jelenséget.

Az előd

A Playstation 2 (PS2) megjelenésekor (2000. március 4.) megdöbbenten olvashattunk a gép népszerűségéről és a hiány miatt kialakult helyzetről. Az üzletek előtt a japánok több száz fős sorban várakoztak, sokan napokig, csak azért, hogy kezükbe vehessék a Sony legújabb konzolját. Az első hétvégén 900 ezer (igen, kilencszázezer) darab talált gazdára, ezzel megdöntötte a Sega Dreamcast rekordját.

A hiány miatt az útmenti táborozások még hónapokig előfordultak az új szállítmányok megérkezésekor. A sorok mellett táblákkal jelölték, onnan hány órát kell várni, hogy a pulthoz érjünk. Különösen meglepő, hogy ezt vásárlási lázat egyedül az előd hírneve hajtotta, nem előzte meg igazi reklámhadjárat a PS2-t, és még nem volt kapható hozzá nevesebb játék sem a megjelenésekor. A gyártási nehézségek miatt az év végig mindössze pár millió darabot tudott a Sony leszállítani a világ közben minden táján megjelent konzoljára. Az elmúlt hat évben már több mint 100 millió darab kelt el belőle, és több mint 1300 játék jelent meg rá, és máig a legkelendőbb konzol világszerte.

A boltok a PlayStation 2 megjelenése óta több módon is igyekeznek megakadályozni az üzletek körül kialakuló csoportokat. Vannak, akik az előrendelést ajánlják, Akihabarában sok helyen sorszámozott kártyákat lehet felvenni napokkal a termék megjelenés előtt. Akinek nem jut kártya annak már nem is érdemes beállnia a sorba.

Cell
A Cell az IBM, a Sony és a Toshiba által közösen, nagyjából 4 év alatt és 400 millió dollárért kifejlesztett chip, amelynek tervezési célterületét elsősorban a PS3 képezte, de szem előtt tartották a valós idejű adatelemzést, vizualizációt és műszaki/tudományos számításokat is.

A 254 millió tranzisztorból felépülő Cell egy in-order Power-alapú processzor, és 8 viszonylag egyszerű vektorprocesszorból áll, melyeket egy körbusz köt össze. A Power mag az általános célú feladatokon kívül karmesterként funkcionál, összehangolja azok működését, a számítások kiosztását.

Egyszeres pontosságú, vagyis 32 bites lebegőpontos számítások esetén (pl. játékok) a PS3-ban 3,2 gigahertzen ketyegő Cell nagyjából négyszer nagyobb csúcsteljesítményt képes leadni, mint a jelenleg kapható legerősebb kétmagos x86-os chip, a 3 gigahertzes Woodcrest.

Előnye teljesítménye optimalizált kód esetén ennél is nagyobb lehet, ugyanis a Cell teljesen transzparens felépítése révén a programozók és fordítók sokkal hatékonyabb binárist képesek produkálni, mint az x86-os chipek esetében.
Egy paper launch hozzávalói

A PS2 nagyon magas elvárások elé állította a Sonyt. Az utód munkálatai a 2000-es rajtot követően szinte rögtön megkezdődtek, és hamarosan a fejlesztések olyan eredményeitől volt hangos a média, hogy a PS3 Cell processzora gyorsabb lesz a Garry Kaszparovot legyőző Blue Gene-nél is. A Microsoft Xbox-csapata remegett a Cell hallatán. Az első aggasztó hírek azonban pont a Cellel kapcsolatban jelentek meg később: a drága és rossz kihozatali aránya késleltetheti a PS3 megjelenését. A tavalyi Tokyo Game Show-n a Playstation demók még fejlesztőeszközökön futottak.

Ezzel szemben a rendkívül feszes fejlesztési ütemterv (mindössze 2,5-3 év) ellenére is a Microsoft Xbox 360 játékai már hetekkel a show után játszhatóak voltak tokiói bemutatótermükben. Az első PS3 az idei E3 kiállításon volt látható működés közben, de a szeptemberi Tokyo Game Show-ig várni kellett, mire a kontrollerek a kezekbe kerültek, és az emberek kipróbálhatták a 27, már működő játékon. Végül a Sony nem a Cellre, hanem a Blu-ray körüli gondokra hivatkozva a 2006 tavaszi megjelenést elhalasztotta.

A Sony ekkor a Microsoftéhoz hasonló világpremiert ígért őszre. A hírekben később már az új Blu-ray meghajtóé volt a főszerep, különösen a magas ára és a hozzá szükséges dióda hiánya miatt. Ezzel végülis a világpremier is elúszott, sőt a japán és az amerikai -- valamint még néhány kisebb, például a hongkongi és tajvani -- bemutatóra összesen 500 ezer darabot ígértek. A japánokat ennél már csak az érintette rosszabbul, hogy ők csak 100 ezer darabot kaptak, az alapmodellt 50 ezer jenes (~86 ezer forint), a prémiumot pedig az üzletek által szabadon megválasztható áron, utóbbi többnyire 62 és 71 ezer jen (~107-122 ezer forint) között mozgott.

A kis indulókészlet következménye, hogy több stúdió is elhalasztotta játékai bemutatását, hogy finomíthassák azokat, és nagyobbat szóljanak, mikor már gépek is jelentős számban vannak a vevőknél. Az utóbbi hetekben a már addig is tragikus indulókészletet is módosították 80 ezer darabra -- ez kevesebb mint 10 százaléka annak, amennyi PS2 fogyott az első hétvégén. Így nem meglepő hogy az első online megvásárolható darabokat 5 perc alatt szétkapkodták. A magát túlvállaló, a túl magasra tett lécet többször is leverő Sony már eddig is sok csalódást okozott a PS3-ra várakozóknak, és a debütálás napja, november 11-e sem kecsegtetett sok jóval.

Kincs, ami nincs

Egy kemény hetet magam mögött tudva igyekeztem hazafele, útközben figyelve, vannak-e már sorbanállók az elektronikai üzletek előtt. Ez az elmúlt napokban már szokásommá vált, de még péntek este 11 órakor sem láttam egy lelket sem. Az interneten azonban ekkor már több száz fős csoportokról írtak, akik a nagyobb üzletek előtt gyülekeznek Japán több nagyvárosában.

Ekkor megfordult a fejemben, hogy leküzdve egy hét fáradtságát, én is kimenjek, de egy gyors fejszámolás után letettem róla. A 80 ezer darab konzol -- ha az előrendeléseket nem is számítom -- megyénként nem jelent 2000 konzolt sem. A várakozók többsége a remény szinte minden esélye nélkül állt a 10 fokos hidegben, az esőben egész este. Valószínűleg ez okozta a Japánban nem jellemző dühkirohanásokat, és kellemetlen megjegyzéseket is.

Az üzletek sorszámozott kártyák kiosztásával igyekeztek lekötni a sorban állókat így legalább egy emlékük lesz a nagy napról, hiszen ebből a PS3-nál sokkal több van. A várakozók folyóját előkészített kordonok mögé terelik. Van, ahol a közeli parkban áll a sor, van ahol az üzlet parkolójában. Mikor felmerült bennem, hogy valószínűleg én sem fogom a másnap estét egy PS3 társaságában tölteni, akkor éreztem először, hogy a gyomrom labdává zsugorodik. Ez másnap már egész napra jellemző érzés volt.

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.