Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

RSS: házhoz szállított tartalom

pferenc, 2005. augusztus 11. 10:44
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az RSS lehetővé teszi, hogy weboldalak meglátogatása nélkül értesüljünk a frissen publikált információkról, továbbá, hogy egyetlen, jól rendezett, átlátható "tartalomjegyzékbe" gyűjtsük össze a különböző forrásokból származó információkat.

Sokféle téma iránt érdeklődő kollégám naponta több száz információforrást (weboldal, blog) is átfésül. Ha ezeket az oldalakat egyenként meg kellene nyitnia, alig maradna ideje másra. Szerencsére szó sincs ilyesmiről, hiszen a figyelt oldalak frissülő híreiről RSS-értesítéstőket kap, amiket automatikusan összegyűjt és rendszerez az RSS-olvasó.

Ha mindez ismerős, világos és érthető, máris lejjebb ugorhatsz, de ha azok közé tartozol, akit csak irritál az egyre több weboldalon felbukkanó kis narancssárga téglalap az RSS, vagy XML felirattal, akkor érdemes elolvasnod a következő bekezdést.

RSS -- mi is az?

Az RSS a rendszeresen frissülő web-alapú tartalmak közzétételére szolgáló szabvány. Alkalmazása lehetővé teszi, hogy weboldalak meglátogatása nélkül értesüljünk a frissen publikált információkról, továbbá, hogy egyetlen, jól rendezett, átlátható "tartalomjegyzékbe" gyűjtsük össze a különböző forrásokból származó információkat. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egyetlen helyen, összegyűjtve jelennek meg kedvenc weboldalaid, blogjaid friss hírei, innen választhatod ki, mit akarsz részletesebben is megnézni.

RSS
Hogy minek a rövidítése az RSS? Válasz van több is, mint elegendő. A rövidítés feloldása az egyszerűbb kérdés. Míg korábban a Rich Site Summary (gazdag oldal-összefoglaló), illetve a RDF Site Summary "megfejtés" volt forgalomban, újabban inkább a Really Simple Syndication (igazán egyszerű tartalommegosztás) az elfogadott változat. Mára egyébként az egész kérdésnek nincs különösebbe jelentősége, hiszen az RSS fogalma önállósodott, ugyanúgy elvesztette eredeti jelentését, mint az IBM.

Az internetes tartalmak megosztására, szűrésére, csoportosítására ugyan korábban is léteztek megoldások, ezek azonban olyan drága, egyedi fejlesztésű szoftvereken alapultak, amik nem tették lehetővé széleskörű elterjedésüket. (Profi felhasználók számára évek óta végez információgyűjtést többek közt a Moreover vagy a Factiva). Az RSS sikere technológiai oldalról nézve jórészt annak köszönhető, hogy az általánosan elterjedt XML szabványon alapul, az adatok pedig az eddig is használt http protokollon, vagyis az internet már meglevő infrastruktúráját keresztül továbbíthatók.

Az RSS sikertörténete

Az ős-RSS (1999) ugyan a Netscape böngészőhöz kötődik, igazi sikerét a blogoknak (és a blog-technológia atyamesterének, Dave Winnernek) köszönheti. A blogok számának elképesztő sebességű növekedése miatt vált szükségessé egy olyan eszközt, amivel egyszerűen, gyorsan figyelhető nagy mennyiségű weboldal frissülése. Azokban, akik kedvenc blogjaikat figyelve megszokták, hogy egyetlen képernyőn összegyűjtve jelennek meg előttük a friss információk joggal merült fel az igény, hogy hasonló módon kezelhessék a professzionális tartalomszolgáltatóktól származó híreket is.

Az RSS funkció beépítése a hírportálokba és más tartalomszolgáltatók weboldalaiba elsősorban nem technológia vagy anyagi kérdés. Stratégia döntés, ami komoly hatással lehet a következő évek tartalomszolgáltatási üzletére. Bár egy a múlt év végén végzett felmérés szerint az amerikai internetezők mindössze 5 százaléka alkalmazza az információgyűjtés során az RSS-t, a magas amerikai internetpenetrációt figyelembe véve ez is rengeteg embert jelent.

A növekedés dinamikáját jól jelzi, hogy az RSS-elérést 2002-ben az első jelentős tartalomszolgáltatók között lehetővé tevő Christian Science Monitor a kezdeti kiszolgált 1000 fájlból 2004 elejére elérte a 6 millió fájlt. Hasonló növekedési tendenciáról számol be az RSS-keresőt üzemeltető Feedster is: Míg keresőjük az elmúlt novemberben mindössze 1 millió RSS-értesítőt (feed) észlelt, ez év májusában ez az érték már meghaladta a 8,5 milliót!

Az új technológiát hamar elfogadó, kísérletező szellemű �geek� közönségre építő informatikai portálok után mára olyan meghatározó tartalomszolgáltatók oldalain is természetes szolgáltatás a több tematikus "csatornába" rendezett RSS-értesítő, mint a New York Times vagy a CNN. Az RSS "nagykorúsítását" mutatja, hogy az Internet Explorer új verziójában már "gyárilag beépítve" ott az RSS-olvasó. (Az Apple nemrég megjelent Mac OS X Tiger operációs rendszere szintén rendszerszintű RSS-támogatást tartalmaz.)

Átlakuló stratégia

Elemzők szerint az RSS használatának terjedése alaposan átalakíthatja a web-böngészési szokásokat is, hiszen kevesebben látogatják majd meg közvetlenül a weboldalakat. Különösen felgyorsulhat ez a folyamat az RSS kép- és hangfájlokra való kiterjesztésével, illetve ha az értesítők mobil eszközökön is elérhetők lesznek. A többségében a hirdetési bevételekből élő tartalomszolgáltatóknak tehát dönteniük kell: Továbbra is ragaszkodnak a tartalom kizárólagos kontrolljához, vagy alkalmazkodnak a kialakuló új, felhasználó-centrikus modellhez? Az "alkalmazkodás" itt természetesen nem a bevételekről való lemondást jelenti. Nagy erőkkel folyik az RSS "üzleti gyarmatosítása". A beugró (interstitial) reklámoktól az RSS-értesítőben megjelenő szöveges hirdetésekig rengeteg lehetőség kínálkozik.

Jelenleg komoly eltérések mutatkoznak abban is, ki mennyi tartalmat nyújt az RSS-értesítőn keresztül. Míg egyes tartalomszolgáltatók csak a címet, egy rövid összefoglalót, esetleg az első 50 sort hajlandók átengedni, mások akár a teljes cikket is hozzáférhetővé teszik az RSS- értesítőben.

Az RSS-elérés a blogok számára elemi érdek, másképp sokkal kevesebb olvasóhoz jutnának el, a professzionális tartalomszolgáltatók azonban egy új üzleti modell kialakulásában reménykednek. Egyre több vállalkozás lát fantáziát az RSS üzleti alkalmazásában. Az RSS-értesítőbe épített reklám (szöveges, vagy akár multimédiás), a fizetős RSS-értesítő, az apróhirdetések (állás, ingatlan) célba juttatása RSS segítségével még csak néhány a gyorsan fejlődő, de még igen képlékeny szolgáltatások közül.

Meglehetősen hézagosak az RSS-sel kapcsolatos jogi ismeretek is. Most akkor kié az RSS értesítő? Személyes használatra szól, vagy tovább is adható? Kirakható-e a weboldalamra is? Akkor is, ha az céges weboldal? Vagy akár másik média vállalkozásé? Minden bizonnyal ezen a területen is nagy szerepet játszhat az internetet kezelni képtelen hagyományos szerzői jog alternatívájaként megjelent Creative Commons licenckezelés.

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.