Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
React Native, Kotlin, Flutter, Flux, WebAssembly, Java, Android... + app security. Nettó 20 óra fejlesztői tartalom, HWSW mobile!, november 29-30!

ATI Radeon X800: kihívóra várva

Miklós Tamás, 2004. május 20. 10:41
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A Radeon 9700 megjelenése óta a játékosok kedvenceként számon tartott ATI két hete mutatta be új videokártyáit. A Radeon X800 Pro és X800 XT megjelenésével az előző generációs csúcskártyák egy csapásra kikerültek a figyelem központjából. Cikkünkben a 3D játékok legjobbjaival mértük le az új és a régi Radeon grafikus gyorsítók sebességét.

hirdetés
Emlékezetes, hogy az ATI Technologies május elején jelentette be legújabb generációs grafikus chipjét, a korábban R420 néven ismert Radeon X800-at. Sokan arra számítottak, hogy az X800 az NVIDIA új termékéhez hasonlóan már támogatni fogja a pixel és vertex shader szabványok legújabb, 3.0 verzióit, azonban a kanadai vállalat a forradalmi újítások helyett inkább a megfontolt fejlesztés mellett döntött, ezért az X800 szegről-végről egy felturbózott 9700 Prónak tekinthető. A vállalat tájékoztatása szerint egyelőre még nincs szükség a 3.0 szabványú shaderek implementálására, hiszen a játékok még jó ideig nem fogják kihasználni ezek előnyeit.

A Radeon X800 chipekben 16 renderelő futószalag és 6 vertex shader egység található, az X800 Pro változatokban azonban csupán 12 renderelő futószalagot aktivál az ATI. A renderelő futószalagok és a vertex shader egységek nagy száma miatt a chip mintegy 160 millió tranzisztorból épül fel. A Radeon X800 az első csúcskategóriás ATI grafikus chip, amely 0,13 mikronos csíkszélességgel és alacsony k-együtthatójú dielektrikummal történő szigeteléssel készül. Az ATI gyártópartnere, a Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. először a Radeon 9600XT-nél alkalmazta ezt a gyártástechnológiát, amely magas órajelet és alacsony fogyasztást tesz lehetővé.

A hírek szerint az X800-ból nem kettő, hanem legalább három különféle változat készül majd, amelyek az aktivált futószalagok számában és a chip, valamint a memória órajelében térnek el egymástól. A csúcskategóriás X800 XT 16, a felső-középkategóriás X800 Pro 12, a középkategóriás X800 SE pedig 8 renderelő futószalagot tartalmaz majd. Az egyes változatokon a grafikus processzor és a memória végleges órajele egyelőre még nem ismert és momentán ezzel kapcsolatos feltételezésekbe sem mennénk bele, hiszen az interneten olvasható tesztekből kiderül, hogy a gyártó által szétküldött mindtapéldányok esetében is igen nagy szórás volt tapasztalható. Az X800 XT grafikus chipek órajele 500-525 MHz között változott, a hozzá kapcsolt memória pedig egyes helyeken 550 MHz-en, máshol 560, 570 vagy akár 600 MHz-en ketyegett.

Ahogy az már előző cikkünkből is kiderült, az új ATI grafikus gyorsítók a feldolozó futószalagok és a vertex shaderek számának növelésével és az órajel emelkedésével, komolyabb technológiai újdonságok nélkül is jelentősen felülmúlják az előző generációs chipek teljesítményét. Az előrelépés pontos mértékét előző cikkünk készültekor, tesztkártyák hiányában még nem volt lehetőségünk megállapítani. Most azonban kezünk közé vehettük az első Radeon X800 Pro és X800 XT chipes videokártyákat.

Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
React Native, Kotlin, Flutter, Flux, WebAssembly, Java, Android... + app security. November 29-30!