Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Felmérés a hazai internetes boltokról: jótanácsok karácsony előtt

Rátonyi Gábor Tamás, 2003. december 17. 09:15
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A hazai internetes boltok kínálati oldaláról készített felmérést a RE:CALL Tanácsadó Kft. és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete. Az összegzés a hazai boltok fejlődéséről számol be, ugyanakkor megállapítja: még van mit tenni a kényelmes fizetés és a fogyasztók tájékoztatása terén.

A felmérés első ízben próbálta feltérképezni a teljes hazai e-bolt kínálatot: mind az internetes boltok számát, mind a termékkínálatot tekintve igen széles mintát vettek alapul a felmérés készítői. Közel 300 internetes bolt, és azok másfél milliós termékkínálata szolgált a felmérés alapjául.

A vizsgált háromszáz internetes bolt legtöbbje -- 14 százalék -- számítástechnikai termékeket (hardvert, szoftvert) kínál. Könyvet, valamint zenét és filmeket vásárolhatunk a boltok 13-13 százalékában, míg a legkevesebb e-bolt képzőművészeti alkotást valamint gépjármű alkatrészt kínál - ezek száma 10 alatt van, az összes e-bolt arányában pedig mindössze egy százalékot tesznek ki.

A másfél milliós termékkínálatban leggyakoribb a könyv (768 080) és a zene, film (485 279). Mint látható, ez az interneten megvásárolható cikkek többségét jelenti: noha számos más terméket ma már on-line is megvásárolhatunk, a cikkek többsége mégiscsak a könyv-zene-film háromszögből kerül ki.

A felmérés kitér az elektronikus üzleti modellekre is. Mindenekelőtt a készítők leszögezik, hogy azokat az e-üzleteket vették figyelembe a mintavételkor, melyeknél az úgynevezett kosaras vásárlásra is lehetőséget biztosít a honlap -- tehát a csak e-mailben, vagy megrendelőlap elküldésével bonyolódó vásárlások -- még ha internetes közegben is zajlanak -- végül nem kerültek bele a felmérésbe.

A hazai e-boltokat kétféleképpen is csoportosították:. Az egyik modell szerint megkülönböztethetők off-line háttérrel rendelkező (például Fotexnet, Alexandra Online) és tisztán elektronikus boltok (ilyen a Házipatika.com és a Könyvkereső is), míg a másik szerint létezik önálló internetes bolt (például a Libri), illetve elektronikus bevásárlóközpont (mint a Depo).

A boltok üzemeltetői közt a legelterjedtebb társasági forma a kft. (60 százalék), melyet a betéti- (24 százalék) és a részvénytársaság (10 százalék) követ, de létezik egyéni vállalkozásként működtetett e-bolt is (7 százalék). Az e-boltok fenntartóinak háromnegyede fővárosi, kistelepülésen mindössze négy százalékuk van bejegyezve, a többiek vidéki nagyvárosból kapaszkodik a hálóra.

A GKI gazdaságkutató intézet felmérése szerint a hazai e-boltok 2002-ben összesen 4,5 milliárd forintnyi forgalmat bonyolítottak le. 2003 első felében a vásárlésok száma 300 ezer volt, az árbevétel pedig 2 milliárd, így egy-egy vásárlás alkalmával átlagosan hatezer forintot költöttek el az internetezők. 2003 végére a kutatók mintegy hatmilliárdos forgalmat prognosztizáltak. Szintén 2002-ben az internetezők 6 százaléka vásárolt on-line.

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.