Szerző: Rátonyi Gábor Tamás

2002. november 27. 20:57

Kis magyar mikrokörkép

A vezeték nélküli internetszolgáltatások piacának talán épp a Matáv-kedvezmények megszűnése adta a legnagyobb lökést: egyre-másra bújnak elő a regionális szolgáltatók. Körképünkben 15 hazai szolgáltató árait, csomagjait és ügyfélszolgálatának válaszadási hajlandóságát mértük össze.

Divatja van a mikrohullámú szolgáltatásoknak. Egyre-másra bontják szárnyaikat azok a cégek, melyek vezeték nélküli internet-hozzáférést nyújtanak. Ez a szolgáltatás nem véletlenül lett népszerű az utóbbi időben: a Matáv-kedvezmények megszűntét követően sok internetező rádöbbent, hogy a modemezés drága mulatság, ugyanakkor az ADSL és a kábeltévés internet -- sokak számára elérhetetlen volta miatt -- még mindig a fehér holló kategóriába tartozik.

Néhány szót a vezeték nélküli internetszolgáltatásról:

Az összeállításunkban szereplő cégek többsége mikrohullámú, illetve néhány szolgáltató rádióhullámú internetszolgáltatást kínál. Mindkét technológia a 2,4 GHz-es, úgynevezett szabad frekvenciát használja. Szabad, mert a szolgáltatónak nem kell sem a telepítéshez, sem az üzemeltetéshez frekvenciaengedélyt kérni, s a frekvenciahasználat után díjat sem kell fizetni. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy az internetszolgáltatást és az üzletszabályzatot ne kellene jóváhagyatni a Hírközlési Felügyelettel.

A szolgáltatás előnye, hogy sem telefonvonal, sem kiépített (visszirányúsított) kábelhálózat nem szükséges hozzá, elvileg tehát bárhova telepíthető. Más kérdés persze, hogy a szolgáltatónak a közelben ki kell építenie egy bázisállomást, mely lefedi a környéket, s összeköttetésben áll a szolgáltató központi szerverével. Egy bázisállomás kiépítése komoly költség, melyet többnyire nem terhelnek az ügyfélre, de csak ott éri meg beruházni, ahol több előfizetőre lehet számítani. Egy bázisállomás -- megfelelő feltételek mellett -- akár 50 kilométeres sugarú körben is lefedettséget biztosíthat, ám jellemzőbb a 3-4 kilométernyi lefedettséget biztosító kiépítettség.

Mindkét technológia (mikro és rádió) független a telefon- és kábeltévé-kiépítettségtől, ám feltétlenül "rálátást" igényel a kültéri egységről, az antennáról a bázisállomásra. Ennek értelmében a lakás (telephely) és a bázisállomás között akadályt jelent bármilyen tereptárgy (például épület), vagy földrajzi akadály (hegy, domb stb.)

A mikro- és a rádióhullámú szolgáltatás közti különbség leginkább a rádióhullámok szórt sugárzásán mérhető le: a rádiós összeköttetésnél a rálátás kevésbé precízen értelmezendő, például egy ház "belógó" sarka még nem feltétlenül akadály, ám a rádióhullámok rövidebb távot képesek csak lefedni.

A számítógép-konfigurációt ki kell egészíteni egy rádiós/mikrós hálózati kártyával (ez többnyire az előfizetőre hárul), ám az antennát vagy -- ha kell -- a kültéri egységet többnyire a szolgáltató biztosítja.

[oldal:Szolgáltatók, díjcsomagok, árak]

Az internetszolgaltato.lap.hu gyűjtőoldal "vezeték nélküli" dobozába ezidáig 25 cég került be, cikkünk írásakor ezeknek a szolgáltatóknak a honlapjain található információkból gazdálkodtunk. A szolgáltatók egy része csak bérelt vonalként kínálja a vezeték nélküli hozzáférést, ami helyi hálózatok és az internet összekötését jelenti az ehhez szükséges technológiával és az ennek megfelelő árakon. Mivel elsősorban az egyéni előfizetők számára kerestünk modemes, ADSL és kábeltévés hozzáférés melletti alternatívát, ezért csak azokat a szolgáltatókat vettük alapul, melyek kínálatukkal a magánszemélyeket is megcélozták.

Így végül 15 vállalkozás maradt a versenyben, melyek szolgáltatásait és árait, no meg ügyfélszolgálatát hasonlítottuk össze. A 15 szolgáltató között egy olyat találtunk, amely -- elvben -- az ország területén bárhol vállalja a vezeték nélküli kapcsolat kiépítését. Ez a Lanport, és kettőt, melyek honlapjáról nem derül ki egyértelműen a szolgáltatási terület: ez a Holopnet és a Pipenet (az egyik cég egyébként esztergomi, a másik gödöllői, így valószínűleg csak az ott lakóknak érdemes érdeklődniük). Találtunk két olyan céget, mely több, egymástól független területen vállalja a kiépítést: ezek a Covysoft és az Enternet. Ugyanakkor a Lanport így fogalmaz weboldalán: "A [szolgáltatás] az ország bármely pontjára kiépíthető, csak megfelelő előfizetői szám szükséges". A kiépítés költségeit tekintve érthető megszigorítás azt jelenti, hogy egyedüli érdeklődőként nem érdemes próbálkozni: a helyi vezeték nélküli internetre vágyókból egy kis csapatot kell verbuválni.

Tizenhárom olyan szolgáltatót találtunk, melyek az ország egy-egy régiójában vállalják a mikrohullámú kapcsolat kiépítését. Ezek a területek: Baj, Baja, Balassagyarmat, Balaton környéke, Balatonboglár, Balatonfüred, Békéscsaba, Budaörs, Csongrád, Diósd, Dunakeszi, Érd, Fót, Hajdú-Bihar megye, Kalocsa, Kaposvár, Kecskemét, Keszthely, Kiskunfélegyháza, Nagykőrös, Nagytétény (Budapest XXII. ker.), Nógrád megye, Orosháza, Pápa, Pomáz, Salgótarján, Siófok és környéke, Szeged, Szentendre, Szentes, Szolnok, Szomód, Tata, Tatabánya, Törökbálint, Vác, Vértesszőlős. Csak Budapestre két szolgáltató fókuszál, a Covysoft és a SystelNet, s a Lanportnak és az Enternetnek is a fővárosban van a központja.

Meglepően szélsőséges árakkal találkoztunk a szolgáltatóknál. Az egyes díjcsomagok összehasonlításánál igyekeztünk a már szélessávúnak minősülő, 256 kbit/s hozzárérést biztosító csomagokat figyelembe venni, no és fontos volt a korlátlan adatforgalom, valamint az ár is. Szinte valamennyi szolgáltató többféle díjcsomagot kínál, mi igyekeztünk a műszaki paramétereket tekintve leginkább hasonló lehetőségeket összevetni, ezért több, a táblázatban szereplőnél haloványabb szolgáltatást nyújtóm ám kedvezőbb árkategóriájú díjcsomag is kimaradt. Feltétlenül javasoljuk, hogy a részletekről az adott szolgáltató honlapján tájékozódjon az olvasó.

Az ország két legdrágább mikrohullámú szolgáltatója a siófoki Vis-Data, ahol a beugró 160 000, a havidíj pedig 20 000 forint (mindezért a szolgáltató napközben a sávszélességre még csak garanciát sem vállal), valamint a korábban már említett Holopnet, mely kilencvenezer forintos havidíjért nyújt 256 kbps kapcsolatot. Drága még az Enternet is, ám a havi ötvenezer forintos csomag üzleti előfizetőknek szól. Ennél jóval olcsóbb, ám mind időben, mind sávszélességben szűkmarkúbban osztott csomagjai is vannak. Az összes többi szolgáltató által kért havidíj a 8-15 000 forint közti tartományban mozog.

cégnév sebesség belépési díj havidíj eszköz-
bérlet
szerz.
Alarmix 12 *** 384 kbps 19 000 Ft 12 000 Ft
2 év
Covysoft 1 256 kbps 19 000 Ft 10 900 Ft
3 év
Dunaweb 2 256 kbps 0 Ft 12 000 Ft
2 év
Enternet 11 256 kbps 22 500 Ft 49 800 Ft**
Holopnet 3 256 kbps 50 000 Ft 90 000 Ft

Info Trade 4 n.a. 8 000 Ft 10 000 Ft 1 500 Ft
Lanport 1 256 kbps 24 000 Ft 10 000 Ft
2 év
Micronet 5 64 kbps 29 800 Ft 14 800 Ft
1 év
Microsystem 6 192 kbps 50 000 Ft 7 200 Ft 5 000 Ft
Pipenet 3 256 kbps 50 000 Ft 40 000 Ft

RadioLAN 14 256 kbps n.a. 8 000 Ft

SystelNet 13 256 kbps 45 500 Ft 16 500 Ft

Tanet 7 256 kbps 7 200 Ft 10 900 Ft 1 000 Ft
Tiszanet 7 1-10 Mbps 7 200 Ft 10 900 Ft

Vis-Data 8 * 160 000 Ft 20 000 Ft

Wnet 9 128 kbps 20 000 Ft 12 000 Ft 3 000 Ft
Wnet 10 128 kbps 20 000 Ft 8 000 Ft 3 000 Ft

1 - országos
2 - Dunakeszi, Fót, Pomáz, Szentendre, Szolnok, Vác
3 - nincs adat
4 - Csongrád, Szentes, Szeged, Kiskunfélyegyháza, Baja
5 - Érd, Budaörs, Diósd, Törökbálint, Nagytétény
6 - Kecskemét, Nagykőrös
7 - Szentes, Csongrád
8 - Siófok és környéke
9 - Nógrád megye
10 - Hajdú-Bihar megye
11 - Balassagyarmat, Baja, Balatonboglár, Balatonfüred, Békéscsaba, Kalocsa, Kaposvár, Keszthely, Orosháza, Pápa, Salgótarján, Szentes
12 - Balaton környéke, Szentendre, Pomáz, Budakalász, Dunakeszi, Tatabánya, Tata, Szomód, Baj, Vértesszõlõs 13 - Budapest

* 7-20 óráig nincs garantálva, 20-7-ig min 64 kbps
** Ez a szolgáltató legdrágább csomagja: ennél van kedvezőbb árú, bár sávszlességben kisebb és időben is korlátozott díjcsomag
*** A belépési díjhoz még hozzájön az antenna és a szerelés költsége

[oldal:Ügyfélszolgálat, ügyféltájékoztatás]

Szemlénk során igyekeztünk a szolgáltatók ügyfélszolgálatáról, ügyfélkiszolgálásáról is képet alkotni. A szolgáltatók honlapjainak többségén meglepő módon hiába kerestünk a vállalkozások és ügyfeleik jogviszonyát alapvetően meghatározó vállalkozási feltételeket vagy üzletszabályzatot. Ez komoly hiba, hiszen a Hírközlési Törvény egyik végrehajtási rendelete is kötelezi az internetszolgáltatásokat nyújtókat arra, hogy ezt az alapvető dokumentumot elérhetővé tegyék a az interneten.

Érdemes megjegyezni azoknak a szolgáltatóknak a nevét, melyek eleget tesznek a jogszabálynak és a bizalmi minimumnak egyaránt: Dunaweb, InfoTrade, Holopnet, Tiszanet, Wnet. Sajnos az áraikat és a szolgáltatás elérhetőségét tekintve legígéretesebb szolgáltatók egyike sem erőltette meg magát a vállalkozási feltételek letölthetőségének biztosításában: sem a Covysoft, sem a LANport sem az Enternet nem akasztotta ki a webre az alapművet, igaz, a Lanport legalább egy szerződés-tervezetet elérhetővé tett (a Covysoft, melyről korábban kiderült, hogy engedély nélkül szolgáltat, legalább ezzel a gesztussal próbálhatta volna erősíteni leendő előfizetőinek bizalmát).

Próbának vetettük alá a vállalkozások ügyfélszolgálatát. Egy-két álnéven írt e-mailt küldtünk mindegyik cégnek, s vártuk türelmesen a válaszokat. Rákérdeztünk egy utcára, hogy ott elérhető-e a szolgáltatás, arra, hogy van-e adatforgalmi korlátozás, valamint hogy mennyi idő alatt építik ki a kapcsolatot. Voltak szolgáltatók, melyek egy másik levelet is kaptak, melyben egy társasház 8 lakójának közös internetezési lehetőségéről érdeklődtünk. Az eredmény felemás volt: a legtöbb cég egyáltalán nem válaszolt, azonban akik vették a fáradságot, hogy levelet írjanak, többnyire gyorsak voltak.

Korábban egy cikkünkben már teszteltük a szolgáltatók ügyfélszolgálatait, ám az akkor vizsgált cégek és a jelenlegiek között nem sok egyezés van, hiszen abban az időben az országos szolgáltatókat vettük górcső alá, most csak a vezeték nélküli hozzáférést kínálókat.

Gyors (24 órán belüli) válaszokat kaptunk a kecskeméti Microsystemtől és a zamárdi Alarmixtól (ők korábbi tesztünk során is jól vizsgáztak), a szentgotthárdi ncm munkatársa is gyors volt, igaz, ő levelében arról is tájékoztatott, hogy a szolgáltatás még csak tesztidőszakát éli, így ők az ártáblázatból kimaradtak. Szintén gyors (és egyben igen szűkszavú is) volt az Axelero Tiszanet szegedi munkatársa, s hamar írt még a Micronet, RadioLAN valamint az Info-Trade képviselője is. A két levelet kapó Vis-Data csak egyre válaszolt (igaz, arra gyorsan).

Többszörösen túlteljesítette feladatát az Enternet ügyfélszolgálata: első körben 24 órán belül érkezett két szűkszavú válasz, majd néhány nap elteltével egy másik enternetes munkatárs részletesebb választ küldött, az összes szolgáltató közül -- mely arról tájékoztatott, hogy az általunk megnevezett utcában nem érhető el a vezeték nélküli internetszolgáltatás -- egyedüliként kínálva alternatív megoldásokat. Ezekután még egy hoax listára is felteték az e-mail címünket, s egy kéretlen levelet is volt szerencsénk kapni a szolgáltató munkatársától.

Nehézkesen ugyan, de egyik levelünkre válaszolt a Covysoft: 8 nappal az első levél után a váci címmel kapcsolatos érdeklődésünkre egy udvarias elutasító levelet kaptunk, ám érdekes módon épp a nagyobb üzleti lehetőséget rejtő, több előfizetővel kecsegtető társasházi érdeklődésünkre nem érkezett semmilyen válasz.

Érdekes módon a választ adó cégek közül többek akkor is hajlandóak voltak a klaviatúrához nyúlni, ha elutasító választ kellett, hogy írjanak: a szolgáltatók közül többen is arról tájékoztattak bennünket, hogy a kérdezett településen nem szolgáltatnak. Ugyanakkor a feltett kérdések közül eggyel valószínűleg az elevenére tapintottunk a cégeknek: arra a kérdésünkre, melyben azt firtattuk, hogy a szerződéskötéstől számítva hány nap telik el, mire csatlakozhatunk a hálóra, a 10 napos kiépítési határidőt ígérő MicroNeten és a 48 órát ígérő RadioLANon kívül senki sem adott határozott választ.

Teljesen süket fülekre talált ugyanakkor többszöri megkeresésünk is a Lanport, a Libercom, a Dunaweb és a Systel esetében: ezektől a szolgáltatóktól egy-két hét elteltével sem érkezett semmilyen válasz egyik levelünkre sem. Csak egy levelet kapott, ám arra sem válaszolt a gödöllői Pipenet és az esztergomi HolopNet (emlékezzünk: ezeknek a szolgáltatóknak a honlapjáról nem derült ki, hogy hol vállalják a mikrohullámú kapcsolat kiépítését). Internetes fórumokon a mikrohullámú előfizetés iránt érdeklődők sajnos sok esetben hasonlóan negatív tapasztalatról adnak számot.

Korábbi tesztünk során 96 kiküldött levélből hatvanra érkezett válasz a szolgáltatóktól (63 százalék), most 25-ből 15-re (60 százalék). A végeredmény ugyan hasonló, ám míg első tesztünkkor egyetlen olyan szolgáltató sem volt, amelyik egyáltalán ne válaszolt volna legalább egy megkeresésre, most hat is akadt. Noha gyorstesztünk koránt sem tekinthető a vezeték nélküli szolgáltatók ügyfélszolgálati lakmuszpapírjának, mégis elgondolkodtató eredménnyel zárult.

Az érdeklődők semmibevétele azért sem jó politika, mert mint összeállításunkból is kiderül: több cégnek már ma is van konkurenciája a szolgáltatási területen, ahol mégsem, ott azonban várható, hogy előbb-utóbb megjelenik valaki. Egy évvel ezelőtt a mikrohullámú kapcsolat még a drága úri huncutságok közé tartozott, ám mára megindult egyfajta verseny: itt nincs monopolhelyzet, bárki bárhol elindíthatja a szolgáltatását -- akár azokon a területeken is, ahol egy szolgáltató ügyfélszolgálata korábban már rossz benyomást tett a leendő ügyfélre.

Mindenesetre az ügyféltájékoztatás hiányosságai óvatosságra intenek mindenkit: szerződéskötés előtt tanácsos átnézni a vállalkozási feltételeket, mert a lényegi kérdésekre (például a rendelkezésre állás, garantált sávszélesség, hibaelhárítás maximális időtartama vagy a kötbér mértéke) ebből a dokumentumból kaphatunk választ. Mikor pedig nem válaszolnak az érdeklődésünkre, annak oka lehet ugyan a túlterheltség, ám kérdés: előfizetőként a panaszunkat kellő alapossággal vizsgálják-e majd ki, odafigyelő, törődő céghez kerülünk-e majd ügyfélként.

Szólj hozzá a fórumban!

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról