Szerző: Bodnár Ádám

2001. november 26. 15:50

Ez a harc lesz a végső? -- bemutatkozik a S.W.I.N.E.

A valós idejű stratégiai játékok főszereplői voltak már emberek, orkok, űrlények és fantázia szülte teremtmények, de a páros ujjú patások és a kettős metszőfogú rágcsálók együttese eddig kimaradt a sorból. Ezt a hiányosságot pótolja a magyar fejlesztésű S.W.I.N.E.

Amikor a Dune II, minden valós idejű stratégiai játékok atyja megjelent, valószínűleg senki sem gondolta, hogy egyszer egy ilyen programban nyulak és disznók vívják majd öldöklő harcukat. Az ominózus Frank Herbert mű számítógépes feldolgozása óta már számtalan RTS (real time strategy) játék látott napvilágot, szerepeltek bennük emberek, orkok, űrlények, fantázia szülte figurák, de a páros ujjú patások és a kettős metszőfogú rágcsálók együttese eddig kimaradt.

Ezt a hiányosságot pótolja a Stormregion által készített S.W.I.N.E. című program. Szinte mondani sem kell, hogy a nyulak és malacok összecsapásának ötlete magyar elme szüleménye és ennek megfelelően a kivitelezés is magyar. A Stormregion ugyanis egy magyar fejlesztőcsapat, akiket a Fishtank Interactive karolt fel, legalábbis ami a játékok kiadását illeti.

A S.W.I.N.E. jelenleg angol és német nyelvű változaton kívül magyarul is elérhető, így az idegen nyelveket nem beszélők sincsenek megfosztva azoktól a szédületes hangulatú beszólásoktól, amelyeket a játék szereplői engednek el időnként. De ne szaladjunk ennyire előre!

A program -- egyáltalán nem meglepő módon -- két CD-n kapott helyet. Szerencsére ezeket nem kell cserélgetnünk, az egyik a telepítéshez szükséges, a másikat pedig játék közben kell a meghajtóban tartani. A szoftver telepítés után közel 1 Gbyte-tal csökkenti a merevlemezen szabadon álló helyet, ami első látásra ugyan soknak tűnhet, azonban így jelentősen lerövidülnek a töltési idők, még a legnagyobb pályák és legkomplexebb küldetések betöltése sem tart pár másodpercnél tovább.

A S.W.I.N.E. története szerint a gonosz katonai diktátor, Acélagyar tábornok parancsára a disznók megtámadják a Répaföldet, a védtelen és békés nyulak országát. A disznó küldetésekben Acélagyar unokaöccseként a hadművelet kivitelezése lesz a feladatunk, a nyulak küldetéseiben pedig egy fiatal, tehetséges tiszt bőrébe bújva a disznók visszaverését kell vezényelnünk.

Összesen 22 küldetést kell teljesítenie annak, aki mindkét állatfajjal végig szeretné játszani a programot. A disznók 10, a nyulak 12 misszió után érik el a végső győzelmet.

[oldal:Képek és hangok]

A S.W.I.N.E. készítői aprólékosan kidolgozott, a végletekig részletes grafikával kényeztetik a felhasználót. A játék ennek megfelelően erős vasat kíván, a fejlesztők szerint legalább 800 MHz-es Pentium III processzor és GeForce2 vagy Radeon DDR videokártya szükséges a teljes élvezethet. Szerencsére a grafikus motor a menükben nagyon jól hangolható, így a gyengébb hardverrel rendelkezők is próbára tehetik, mekkora disznók :). Részletes textúrák és geometriai beállítások, nagy felbontás és bekapcsolt anizotropikus szűrés mellett a S.W.I.N.E. azonban gyönyörűen néz ki: az a fajta játék, amiért megéri megvenni a nagy teljesítményű, drága alkatrészeket.

A küldetések során többféle terepviszonnyal és időjárással fogunk találkozni. Vannak városokban, sivatagos vagy havas területen elvégzendő feladatok, lesz nappali és éjszakai küldetés, eső és vihar. A járművek füstölnek, porolnak, árnyékot vetnek, a nyomuk megmarad a talajon, az antennájuk mozog -- egyszóval minden részlet a helyén van. A tereptárgyak megsemmisíthetők, ezeket jópofa szövegekkel kommentálják a katonáink.

Apropó szövegek. A sofőrök, azaz a katonák beszélgetése mindkét oldalon más. A disznók elég otrombák és ostobák, a nyulak inkább szellemesek. Szerencsére a készítők maximális figyelmet fordítottak a hangokra és a beszédre, rengetegféle beszólást vettek fel, így hosszú játék után sem unalmasak a parancsokat visszaigazoló szövegek. A játék szinkronizálásához egyébként profi színészeket -- többek között Cseke Pétert, Selmeczi Rolandot és Szokol Pétert -- kértek fel, az eredmény ennek megfelelően szintén profi.

Csak a példa kedvéért összegyűjtöttem néhány beszólást, amelyet csata közben hallottam:

  • Végrehajtom a ... öööö .... parancsot!
  • Egyik lábam itt, a másik ott!
  • A makkos mindenit!
  • Egy nyúlpörkölt rendel!
További finomság, hogy az éjszakai küldetések alatt a katonák suttogva beszélgetnek a rádióban. Apróság ugyan, de renkívül feldobja a hangulatot.

A szereplők és a témaválasztás egyedi mivolta mellett szerencsére a játékmenet sem sablonos. A S.W.I.N.E. küldetéseit nem lehet a sok helyen sikerre vezető "kibányászom az összes nyersanyagot, feléhúzom a gyárakat, építek sok tankot és lezúzom az ellenséget" módszerrel megnyerni. Legfőképp azért nem, mert a játék nem a bányászós-építgetős modellen alapul. A missziókat korlátozott számú egységgel kell teljesíteni, ezért nagyon vigyázni kell mindegyikre. Ha így teszünk, katonáink meghálálják és a harcedzett, sokat tapasztalt vén rókák egyre könnyebben bánnak el az ellenséges egységekkel.

[oldal:Az első lövések]

A játékképernyő a stratégiai programokból megszokott elrendezésű. A csatatéren kívül egy térkép, egy irányítópult és egy információs panel található itt, amelyről az éppen kijelölt egység adatait olvashatjuk le. A három dimenziós terep fölött minden irányban mozoghatunk a kameránkkal, amelyet közelíteni-távolítani, forgatni és persze dönteni is lehet. Ha három gombos, görgős egérrel rendelkezünk, a S.W.I.N.E. irányításához egyáltalán nem lesz szükségünk a billentyűzetre -- noha sokkal gyorsabban játszható a program "két kézzel", azaz billentyűzettel és egérrel.

Ha valakinek elsőre nem lenne világos a kamera kezelése vagy alakulatok pofonegyszerű irányítása, az bizonyára értékelni fogja a bemutató küldetést, amely során a nyulak egyik kiképzőközpontjában kell végrehajtani a parancsnok utasításait. Itt könnyedén elsajátíthatjuk a mozgás, lövés, bombázás, vontatás, javítás és utánpótlás tudományát.

Mivel mindkét oldal gyakorlatilag azonos fegyverekkel és járművekkel harcol, nagy szerepe van a játékban a stratégiának és a taktikának. Ha úgy érezzük, az ellenség támadását nem tudjuk elég gyorsan lereagálni, lehetőség adódik a játék megállítására. Ekkor az idő megáll, mi pedig áttekinthetjük a csatateret és az egységeinket nyugodtan eligazíthatjuk, nem kell kapkodnunk. Ha pedig egy hosszú menetelés előtt állunk, amelyet nem akarunk kivárni, használjuk az időgyorsítás funkciót, amelyet a jobb oldalon található irányítópulton érhetünk el. Lehetőség van parancssorozatokat (pl. menj ide, állj meg, ha ellenséget látsz, támadj) is kiadni, így nem szükséges minden alakulatot pár másodpercenként eligazítani.

A S.W.I.N.E. készítői nagy hangsúlyt fektettek a terepre. A magaslati pontokról tisztábban láthatunk, az objektumok -- házak, erdők -- pedig akadályozzák a kilátást. A harcok során rendkívül fontossá válik majd az ellenség mielőbbi észrevétele, ezért a legnagyobb látótávolságú jármű, a parancsnoki autó mindig legyen kéznél. Érdekesség, hogy ebből az autóból többet is vásárolhatunk, azaz nem kell kétségbe esni, ha kilövik. Érdemes az autót távcsővel felszerelni, így még messzebb láthat.

[oldal:Harcra fel!]

A sikerrel vett küldetések végén a humoros átvezető animációkon kívül statégiai pontokkal is jutalmaz minket a program. Ezeket a pontokat új egységek és felszerelések vásárlására tudjuk fordítani. Ha a missziók megkezdése előtt vásárolunk, frissen beszerzett járműveink csatlakoznak a kezdőcsapatunkhoz. Azonban ha úgy döntünk, hogy játék közben, a küldetés folyamán szerzünk be egy tankot vagy páncélautót, helikopter szállítja azt az általunk kijelölt helyre -- akár a csatatér közepére is.

Mivel a küldetések során csak korlátozott számú egység áll rendelkezésünkre, folyamatosan gondoskodnunk kell azok karbantartásáról és utánpótlásáról. A járműveknek négy fő jellemzője van: életerő, üzemanyag, lőszer és tapasztalati pont.

Az életerő jelentőségét azt hiszem nem kell ecsetelni, amennyiben ez 0 alá csökken, egységünk megsemmisül és a benne ülő katona visszaadja lelkét a teremtőnek. Üzemanyaghiány esetén a jármű nem tud tovább mozogni, a lőszer elfogyasztás után pedig a tüzelést szünteti be. Hogy ezeket a problémákat megelőzzük, egy vontatót kell alkalmaznunk, amelynek többféle módja van.

A S.W.I.N.E. készítői háromféle utánfutót -- szerelő, lőszeres és üzemanyagtartály -- építettek a játékba, amelyeket vontatókocsival tudunk mozgatni. Az egységek mellé parkolva ezekből lehet feltölteni a jármű életerejét, lőszerkészletét vagy éppen benzintankját. Az is előfordukhat, hogy egy egységünk a harcban annyira megsérül, hogy már képtelen a mozgásra -- ezt a lövegtorony megsemmisülése jelzi. Szerencsére ilyenkor még nem kell lemondanunk kedvenc tankunkról, ugyanis a vontató segítséségvel elszállíthatjuk a harctérről és kijavíthatjuk sérüléseit.

Tapasztalati pontokat az ütközetek során szerezhetnek egységeink. Megfelelő pont megléte esetén a járművek magasabb tapasztalati szintre léphetnek, ilyenkor növekszik tűzerejük és csökken sebezhetőségük. Összesen három tapasztalati szint -- zöldfülű, veterán, elit harcos -- létezik. A más szintű egységeket másképp ábrázolja a program, a legtapasztaltabb legénységgel rendelkező járművek olyan ütött-kopottak, hogy rossz rájuk nézni.

[oldal:Speciális képességek és képtelenségek]

Mind a disznók, mind pedig a nyulak oldalán ugyanazokat az egységeket találjuk, egyedül a megjelenésük más. A malacok járművei robosztusabbak, a nyusziké kicsit karcsúbbak, íveltebbek. Ja, a patások szürke, a fülesek pedig sárga egységekkel harcolnak. A tankok, páncélautók, rakétavetők, mozsarak, lövegek mind rendelkeznek speciális képességekkel. A tankok be tudják ásni magukat a földbe, így növelve védelmüket, a páncélautók képesek a vízen úszni, a mozsár behúzza ágyúcsövét, stb. A programhoz mellékelt kézikönyv minden egységet bemutat, felsorolja a speciális tulajdonságait és tippeket ad a használatához.

Érdemes még kitérni a parancsnoki járműre. Ez az egység rendelkezik a legnagyobb látótávolsággal és légitámogatást is kérhetünk a segítségével. A megfelelő célpont megadása után megjelenik a bombázógép és megszórja a célterületet. Vigyázzunk, mert a bombák a saját egységeinket ugyanúgy károsítják, mint az ellenséget, úgyhogy óvatosan járjunk el a célpont kijelölésénél.

A játéknak egy szembeötlő hiányossága van, mégpedig a mesterséges intelligencia, vagyis ennek bizonyos fokú hiánya. Ez főként a járművek útvonalválasztásánál jelentkezik, néha az egységeink ide-oda forgolódnak, nem tudnak egymástól elmenni. Komolyan nem hittem a szememnek, amikor láttam, hogy két páncélkocsim a nyílt mező közepén -- ahol nem hogy kettő hanem tíz páncélkocsi is elfért volna -- egymást próbálta kikerülni, sikertelenül. Remélem, a készítők előbb-utóbb valamilyen formában (patch?) orvosolják ezeket a hiányosságokat.

Amennyiben végeztünk mind a 22 küldetéssel -- megjegyzem ez még könnyű fokozaton sem egyszerű feladat -- rápattanhatunk a multiplayer részre, ahol hálózatban vagy akár az Interneten keresztül is megmérkőzhetünk a többiekkel. Az internetes többjátékos meccseket a programba integrált GameSpy segítségével bonyolíthatjuk le. Összesen 14 különböző multiplayer pálya áll rendelkezésre a haverok eltángálásához.

A S.W.I.N.E. minden tekintetben emlékezetes játék: kimagasló a grafikája, kitűnőek a hangjai, remekül eltalált a játékmenete és a szereplők "alakítása" sem mindennapi. Véleményem szerint még fiatalabbak is bátran játszhatnak vele, nem fröcsköl a vér és nincs halálsikoly sem, ami visszavesse erkölcsi fejlődésüket. Stratégiai játékok rajongóinak pedig egyenesen kötelező darab. Magyarországon a program alig kerül többe 7000 forintnál, ideális karácsonyi ajándék.

Ha a Stormregion csapat nem ajándékozott volna meg egy eredeti, dobozos példánnyal, biztosan ezt kérném a Télapótól...

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról