Szerző: Bodnár Ádám

2000. május 31. 00:00

ASUS V7700: Az első benyomások

A mára teljesen kiéleződött 3D-piacon az NVIDIA a nagy sikerű GeForce 256 chipjének

A mára teljesen kiéleződött 3D-piacon az NVIDIA a nagy sikerű GeForce 256 chipjének köszönhetően az első helyről várhatta a tavaszi fordulót. A kanadai csapatok (ATi, Matrox) gyengélkedése, az S3 körüli felvásárlási hercehurca és az új Voodoo kártyák késése a kaliforniai vállalatnak kedvezett, akik nem tétlenkedtek: szinte napra pontosan fél évvel a GeForce 256 megjelenése után április 26-án a WinHEC 2000 kiállításon fellebbentették a fátylat az új videochipjükről, a GeForce 2 GTS-ről. A legszemfülesebb gyártók első kártyái már április 28-án kaphatók voltak az amerikai üzletekben, ezzel is bizonyítva, hogy manapság a 3D videokártyák piacán minden nap számít.

Az ASUS V6x00 videokártyái nemzetközi és hazai viszonylatban is nagyon magasra tették a mércét, mind teljesítményük mind minőségük alapján megérdemlik a "legjobb" jelzőt. A V7700 kártyák kicsit később jelentek meg a piacon, mint más GeForce 2 GTS chipes videokártyák, de várhatóan a népszerűségüket ez nem fogja befolyásolni. Az ASUS ismét rugalmasan alakította ki termékpalettáját. Habár egyelőre csak a 32 MByte DDR SGRAM-mal szerelt "AGP-V7700" modell kapható, az ígéretek szerint júniusban követik őt nagyobb tudású és luxusfelszereltségű társai: a 64 MByte DDR SGRAM-os V7800, valamint a TV- és 3D szemüveg-csatlakozókkal ellátott V7700 Deluxe és V7800 Deluxe modellek. Az ASUS V7700 videokártyát a Macroda Kft. adta kölcsön. A kártya sajnos csak nagyon rövid időt tölthetett nálam, ezért ami most jön, inkább csak afféle első benyomás, mint átfogó teszt.

Első látásra

A kártya csomagolása példaértékű, de ez az ASUS termékeinél nem újdonság. A tervezők végre elhagyták a V6x00 dobozon látható ordító kisgyerekek képeit, a csomagolás valahogy sokkal nyugodtabb hangulatot áraszt, már ránézésre is látni, hogy "ez valami más". A doboz hátlapján színes grafikonok és ábrák próbálnak megnyugtani arról, hogy nem hiába adtunk ki rengeteg pénzt, ez a kártya minden másnál szebb és jobb. A dobozt felnyitva kapja az ASUS az első rossz pontot: a kártyához ajándékba adott játékok ugyanazok, amiket a GeForce 256 chipes videokártyák dobozában találhatunk, azaz a Drakan és a Rollcage teljes verziója mellett a "Games Power Pack 1" lemez lapul a csomagban. Tudom, tudom, ajándék lónak túros a háta :), de az ASUS-nál észrevehetnék, hogy a V6x00 kiadása óta eltelt fél év, ideje lenne valami újdonsággal elkápráztatni a vevőket. Manapság az azonos videochip köré épülő kártyák teljesítménye között a különbség szinte elenyésző, ezért rendkívül fontos a "körítés". Emellett természetesen a meghajtóprogramokat tartalmazó CD és az AsusDVD 2000 2.55 változatát hordozó korong is a dobozba került. A kézikönyv a jól megszokott 80 oldalas igényes kiállítású kiadvány, amit az ASUS-tól megszoktunk.


Fotók: Thresh's Firing Squad

Maga a kártya antisztatikus zacskóban érkezik. A PCB a szokásos ASUS-sárga, a videochipen érdekes formájú hűtőventillátor dolgozik. A 32 MByte memória 4 MByte kapacitású Infineon típusú 6 ns SGRAM memóriachipekből áll össze, amelyek a NYÁK két oldalán helyezkednek el. A videojelet csak analóg RGB kábelen vezethetjük monitorunkba, a TV-mániásoknak még várni kell egy pár hetet a "Deluxe" verzióra. Az illesztőfelület a szokásos AGP 2.0, tehát ehhez a kártyához nem szükséges AGP Pro foglalattal bíró alaplap.

[oldal:A tesztkörnyezet]

A kártya a következő alkatrészekből álló számítógépbe került:

  • ASUS P3C-E alaplap
  • Intel Pentium III 600B processzor
  • 128 MByte Hyundai PC800 RDRAM
  • ASUS V7700 videokártya
  • Maxtor 9 1531U3 ATA/66 merevlemez
  • Hitachi GD-2500 5x DVD-ROM
  • Aureal Vortex2 hangkártya
  • Diamond SupraExpress 33.6i V+ modem
  • Sony Multiscan 200GS 17" Trinitron monitor

A számítógépen a következő software-ek segítették a méréseket:

  • Microsoft Windows 98 ENG
  • DirectX 7A ENG
  • NVIDIA Detonator 5.22 BETA meghajtóprogram
  • PowerStrip 2.64
  • 3D Mark 2000
  • Quake3:Arena 1.16 Point Release
  • NVIDIA TreeMark

A videokártyát a legújabb, 5.22 BETA verziójú NVIDIA Detonator meghajtóprogramokkal használtam, amelyek gond nélkül feltelepültek és a rövidke teszt során kifogástalanul működtek. Az NVIDIA programozóit nem lehet elégszer dícsérni :). Gondolom senkinek sem kell ecsetelnem, mit ér egy jó hardware megfelelő meghajtóprogramok nélkül (pl. S3 Savage2000, de ez nem sértés akart lenni), szerencsére az NVIDIA chipes kártyák tulajdonosainak már régóta nincs ilyen problémája, szinte hetente érkeznek az újabbnál újabb (igaz nem mindig hivatalos) driverek. Az ASUS pedig nem rest lépést tartani az NVIDIA fejlesztőivel, ezért ha valakinek nem fekszenek a legutolsó Detonator driverek, mindig megtalálja az ASUS által testreszabott meghajtókat a kártyájához.

A 0,18 mikronos csíkszélességgel készülő videochip hőmérséklete a magasabb órajel ellenére is jóval a GeForce 256 hőmérséklete alatt maradt, ahogy az ASUS Smart Doctor meg is mutatta. Természetesen azért nem hanyagolhatók el a nagyméretű ventillátor érdemei.

[oldal:OpenGL teljesítmény: Quake3 Arena]

A videokártya OpenGL API alatt mutatott eredményeit a Quake3: Arena 1.16 DEMO001 sebességteszt szolgáltatta. A programot a következőképp állítottam be:

lighting
lightmap
geometric detail
high
texture detail
4 (maximum)
filtering
trilinear

 

16 bites mérésnél a textúrák színmélységét is 16 bitesre állítottam, míg 32 bites mérésnél 32 bitesre.

Érdemes megfigyelni a full scene anti-aliasing használatával készült eredményeket, az NVIDIA fejlesztői komolyan rákapcsoltak! Bár 1024x768 felbontásban 32 bites színmélység haszálatával nem minden esetben volt zökkenőmentes a program futása, a 800x600 32 bit eredmények azt hiszem minden igényt kielégítenek. Már csak az a kérdés: aki GeForce 2 GTS chipes videokártyát vásárol, vajon tényleg 800x600-ban akar játszani? Mindenesetre az FSAA képminősége megdöbbentő, érdemes megtekinteni a mellékelt képeket!


(1024x768x32 bit felbontású képek)

Az Area 15- NVIDIA Bunker pálya elvileg a GeForce 2 GTS chip hihetetlen teljesítményét hivatott demonstrálni. Úgy tűnik, a pályatervezők kissé elvetették a sulykot, a lenti eredményekből látható, hogy nem sikerült játszható sebességet kihozni a kártyából.

[oldal:D3D teljesítmény: 3D Mark 2000]

A 3D Mark tesztprogramja rendesen megizzasztja a T&L motort. 32 bites színmélységebn a 64 MByte texture rendering teszt az AGP Aperture size=128 MByte ellenére sem volt hajlandó tisztességesen lefutni, többszöri próbálkozásom ellenére sem. A "default" teszt után 32 bites színmélységben is lefuttattam a programot.

  16 bit 32 bit
3DMark result 4807 3976
CPU speed 338 -
Game 1 - Helicopter - low 83,7 79,2
Game 1 - Helicopter - medium 63,7 57,4
Game 1 -Helicopter - high 44,0 30,5
Game 2 - Adventure - low 126,9 85,9
Game 2 - Adventure - medium 51,9 48,8
Game 2 - Adventure - high 30,4 29,7
Fill rate (single-texturing) 568,6 244,8
Fill rate (multi-texturing) 1173,5 522,6
High polygon count (1 light) 11885 9416
High polygon count (4 lights) 5509 5171
High polygon count (8 lights) 2919 2844
8 MB Texture rendering speed 369,8 216,1
16 MB Texture rendering speed 210,1 207,4
32 MB Texture rendering speed 109,0 175,3
64 MB texture rendering speed 45,4 0,1
Bump mapping (Emboss, 3-pass) 180,4 105,4
Bump mapping (Emboss, 2-pass) 262,5 138,4
Bump mapping (Emboss, 1-pass) 444,8 231,5
Bump mapping (Environment) - -

Hogy ezek az eredmények jók-e avagy nem, azt mindenki döntse el maga! Egy biztos: az ASUS V7700 a szokásos következő lépés a V6800 után. A program futása végig folyamatos volt, még a "high quality" játéktesztek során is.

[oldal:Treemark és túlhajtás]

Az NVIDIA TreeMark simple és complex teszteket futtatva igazán megmutatkozott a továbbfejlesztett T&L (TCL) motor ereje. A mag órajelének növelésével még további gyorsulást lehetett elérni:

A kártyán rendesen futott a TreeMark továbbfejlesztett változata is, a GroveDemo, ami a TreeMark-hoz hasonlóan botanikai indíttatású programocska, ám ebben egyszerre több fát és bokrot is megcsodálhat a felhasználó.


(1280x913x24 bit felbontású kép)

Túlhajtás

Sajnos a kártya túl kevés időt töltött nálam ahhoz, hogy a túlhajthatóságát igazán kitapasztaljam. Mindenesetre úgy tűnik, a core 220, míg a memória 350 MHz-nél "adja meg magát". Ismétlem, ezt ne vegye senki készpénznek, mivel egyszerűen nem volt időm a stabilitást vizsgálni.

[oldal:Összességében nézve...]

Ez a kártya fantasztikus teljesítményre képes. Az NVIDIA GeForce 2 GTS chip vitathatatlanul a leggyorsabb videochip, amit egy számítógépjátékos ma megengedhet magának. Az ASUS remek kártyát hozott össze, mind sebességben, mind minőségben "ott van a szeren". A csomagolás, a dokumentáció, a kártya, a terméktámogatás, a mellékelt segédprogramok mind-mind elsőrangúak. Csupán egyetlen nyomós érv szól a kártya (és általában a GeForce 2 GTS chipes kártyák) ellen: a magas ár. Vajon megéri megvenni? Szerintem a GeForce 256 is tele van kiaknázatlan lehetőségekkel. A múltkori hírünkben láthattátok, mire is képes az "öreg" egy erős processzorral szerelt számítógépben. A T&L motort támogató játékok száma ugyan egyre nő, de egyelőre a programok sebessége jórészt a processzortól függ.

Amennyiben valaki DDR RAM-mal szerelt GeForce 256 chipes kártyát használ, szerintem csak akkor érdemes váltania, ha számítógépében 800 MHz-nél gyorsabb processzor ketyeg és emellett megnyerte a főnyereményt a lottón. A GeForce 2 GTS chipes kártyák ára annyira magas, hogy Magyarországon egyelőre nem számíthatnak komoly piaci sikerre. Szerintem az ősszel bemutatandó NV20 megjelenéséig amúgy sem lesz olyan játék, ami ne futna jól DDR RAM-os GeForce 256-on, úgyhogy én inkább a processzorcserét javasolnám mindazoknak, akik most szeretnének számítógépükre sok pénzt költeni.

Aki viszont GeForce 256 DDR-nél lassabb kártyát használ, annak megfontolandó lehet az ASUS V7700 beszerzése: egy hosszú távú jó befektetés. A kártya rengeteg kihasználatlan kapacitást hordoz és erőtartalékainak hála ha valaki a vásárlás mellett dönt, legalább egy évig nem lesz gondja a videokártyájával. Ráadásul a nyár végére ígért DirectX 8 megjelenésével újabb és újabb oldalát csillogtathatja meg az ASUS V7700, és a felhasználó megnyugodhat: hasznosan költötte el a pénzét.

Mindent egybevetve az ASUS V7700 mindent tud, amit egy játékos megkívánhat, gyors és kiváló minőségű, bárcsak ne kellene ilyen sokat fizetni érte! :)

A videokártya megvásárolható:
Macroda Kft., 1012 Budapest, Attila út 63.
További információ: www.macroda.hu

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról