Szerző: Bodnár Ádám

2000. március 2. 00:00

AMD Athlon (majdnem) 1 GHz-en

A HWSW szupertitkos laboratóriumának kihelyezett tagozata Tilus 955 MHz-en működő AMD Athlon processzorát tesztelte. A cucc minden várakozást felülmúlva teljesített, a magas órajel és az Athlon mag házasságából igazi vadállat született.

A HWSW szupertitkos laboratóriumának kihelyezett tagozata Tilus 955 MHz-en működő AMD Athlon processzorát tesztelte. A cucc minden várakozást felülmúlva teljesített, a magas órajel és az Athlon mag házasságából igazi vadállat született.

Mint azt nyilván tudjátok, az Athlonok túlhajtása elég macerás feladat. Egy speciális áramkör, vagy egy kis házi barkácsmunka szükséges ahhoz, hogy a szorzóáramkör és a cache-osztó beállításait megváltoztathassuk. Tilusék ez utóbbi megoldást választották. A három kéz, két páka, egy csipesz és rengeteg nyugalom meghozta gyümölcsét: az 52. heti 550 MHz-es proci, amiben 750 MHz-es mag található, simán dorombol 955 MHz-en. 1 GHz-en melegedési problémák miatt sajnos csak percekig képes működni, de akkor nagyon :). Erről a lentebb látható screenshot szolgáltat bizonyítékot.

Sajnos az alaplap szerencsétlen kialakítása nem teszi lehetővé két egyformán nagy méretű ventillátor használatát. Amint a képen is látható, az ASUS K7M alaplapon a tápcsatlakozó közvetlenül a processzor előtt helyezkedik el, és erősen behatárolja a felhasználható ventillátorok méretét. Ha lehet hinni a pletykáknak, hamarosan vízzel hűtött Peltier kerülhet a procira, ami meglehetősen kiterjeszti majd a stabil működésre képes órajelek intervallumát (1.2 GHz?), de addig is „meg kell elégednünk” a 955 MHz-es sebességgel.

[oldal:A konfiguráció]

A teszt alatt 955 MHz-en használtuk a processzort, ami 1.9V core feszültségen már hetek óta atomstabilan üzemel a gazdájánál, aki nem igazán hagyja pihenni: Quake3, Half-Life, Grand Prix Legends, Rally Champonship 2000, RC5 törés, SETI@home, miegymás, kap a műszer rendesen. Most sem kíméltük.

A tesztkonfiguráció:

  • AOpen HX08 nagytorony 300W táppal
  • AMD Athlon 550 MHz processzor 955 MHz-en
  • ASUS K7M alaplap 1008 BIOS-szal
  • Creative GeForce DDR videokártya (150/340 MHz, AGP 1x, sidebanding on, 3.77 beta detonator)
  • 128M Hitachi CAS2 6ns PC133 SDRAM modul
  • IBM DPTA 372020 merevlemez
  • Sound Blaster Live! hangkártya
  • Realmagic Hollywood+ MPEG-dekóderkártya
  • Pioneer 10x DVD
  • Eicon DIVA PCI 2.01 ISDN kártya
  • Microsoft Windows98 operációs rendszer

[oldal:3DMark tesztek]

Először a 3DMark tesztek következtek. A Madonion tesztprogramja a D3D teljesítmény összehasonlításának szolgál (valamennyire objektív) alapjául. Először a tavalyi verzióval próbálkoztunk:

3DMark 99 Max Pro
(A tesztek trilinear filteringgel, vsync off módban készültek.)

Majd a legújabb változat következett, ami a videokártyát is alaposan megizzasztotta, de azért az alkatrészek rendesen helytálltak. A tesztet 1024x768 felbontásban alapbeállításokkal futtattuk, egyszer 16, utána 32 bites színmélységet használva.

3DMark 2000
1024x768, 16 bit
5163 3DMark
1024x768, 32 bit
4050 3DMark

(Sajnos resultbrowser hiányában a részletes eredményeket nem tudjuk megmutatni.)

A Madonion Video2000 tesztprogramja inkább a videokártyát minősíti, mi alapbeállításban a következő eredményeket kaptuk:

Video 2000

Quality
Performance
Features
1030
713
586

[oldal:Quake tesztek]

A Quake3:Arena demo001 high quality beállításban bekapcsolt hanggal futott, meglehetősen durva eredményeket produkálva:

Quake3:Arena

  800x600 1024x768 1280x1024 1600x1200
16 bit 101,5 fps 92,0 fps 63,0 fps 42,0 fps
32 bit 93,4 fps 66,4 fps 38,1 fps 25,8 fps

A Quake II 3.20 verzió 3DNow! OpenGL driverrel és szintén bekapcsolt hanggal (minden más beállítást alapon hagytunk) a következő fps-értékeket hozta :

Quake II 3.20 3DNow!

  800x600 1024x768 1600x1200
crusher.dm2 110,1 fps 98,3 fps 44,2 fps
massive1.dm2 165,5 fps 119,7 fps 52,8 fps

Hogy őszinte legyek, főleg kis felbontásokban a képernyőn zajló akció követhetetlenül gyors volt., mindenesetre jót röhögtünk a látványon.

[oldal:Összegzés]

A SiSoft Sandra 99 Standard és Pro változatai a következő eredményeket hozták:

Amint láthatjátok, a bikaerős proci mellett néhány esetben már a videokártya volt a szűk keresztmetszet. Mindenesetre elmondható, hogy az AMD Athlon ilyen nagy sebességen (is) igazi vadállat, kíváncsian várjuk azokat a videokártyákat, amelyek nem „korlátozzák le” a teljesítményét. Ja, és még valami: az Unreal flyby demója 1024x768 felbontásban 32 bites színmélységgel software-es rendereléssel szinte akadás nélkül futott.

Köszönet Tilusnak, hogy megendedte a gépnyúzást és a Neuro2000 Számítástechnikának a processzorért.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról