Szerző: Koi Tamás

2009. április 16. 14:26

Továbbra is padlón a Nokia, teljesen eltűnt a cég nyeresége

A tavaly év végi sokk után továbbra sem tért magához a mobiltelefon-piac, legalábbis ez olvasható ki az iparág vezető gyártójának számító Nokia ma közzétett első negyedéves pénzügyi jelentéséből. A cég mind árbevétel, mind nyereségesség szempontjából jelentősen alulmúlta az egy évvel korábbi eredményeit, a válság miatt visszafogott költések és az erősödő konkurencia hatására a tavalyi profit töredékét tudták csak felmutatni a finnek.

[HWSW] A tavaly év végi sokk után továbbra sem tért magához a mobiltelefon-piac, legalábbis ez olvasható ki az iparág vezető gyártójának számító Nokia ma közzétett első negyedéves pénzügyi jelentéséből. A cég mind árbevétel, mind nyereségesség szempontjából jelentősen alulmúlta az egy évvel korábbi eredményeit, a válság miatt visszafogott költések és az erősödő konkurencia hatására a tavalyi profit töredékét tudták csak felmutatni a finnek.

A negyedik negyedévben a Nokia a 9,8 milliárd euróval számoló elemzői várakozásokat alulteljesítve mindössze 9,27 milliárd eurós forgalmat könyvelhetett el, ami éves szinten 27 százalékos visszaesést jelent. A vállalat mindeközben részben a Nokia Siemens Networks gigászivá nőtt, valamint a NAVTEQ váratlanul súlyos veszteségei révén csupán 55 millió eurós működési nyereség tudott termelni, szemben a tavalyi év első három hónapjában elért 1,53 milliárd euróval. A kisebbségi részesedésekből származó veszteségek nélküli adózott profit tizedére, 122 millió dollárra esett vissza, míg azokkal együtt a gyakorlatilag eltűnt, mindössze 4 milliót tett ki a nettó eredmény. Elemzők átlagosan 306 millió eurós profitot vártak a cégtől, amelyet a Nokia meg sem tudott közelíteni.

A mobiltelefonokat és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokat fejlesztő részleg 6,2 milliárdos forgalmat termelt az első negyedévben, ami brutális mértékű visszaesés, harmadával kevesebb mint egy évvel korábban. Ennek hatására a divízió nyeresége 71 százalékkal, 547 millió euróra esett vissza. A Nokia becslése szerint az év első hónapjában világszerte 255 millió mobiltelefon került piacra, 14 százalékkal kevesebb mint egy évvel korábban -- a gyártó 93,2 millió készüléket adott el, ami 19 százalékos visszaesést jelent. A Nokia ugyanakkor tartani tudta piacrészesedését az első negyedévben, a cég így továbbra is a globális mobilpiac 37 százalékát tudhatta magának. A telefonok átlagos eladási ára mindeközben 71 euróról 65 euróra csökkent, azaz a vásárlók egyértelműen az olcsóbb, egyben kevesebb profittal kecsegtetőbb készülékeket keresték az év elején.

A zakó a többi egységet sem kímélte: a mobiltelefonos hálózati berendezéseket gyártó vegyesvállalat, a Nokia Siemens Networks forgalma 12 százalékkal csökkent egy év alatt, így összesen 3 milliárd euró folyt be a részleghez. Hogy a válság mennyire érinti a távközlési szektort, jól érzékelteti, hogy a részleg árbevétele egy negyedév alatt 31 százalékot zuhant, az üzemi veszteség pedig 361 dollárt tett ki. A tavaly nyár óta a Nokia tulajdonában levő NAVTEQ 132 millió eurós forgalmat bonyolított a negyedik negyedévben -- ez 36 százalékos visszaesés az előző negyedévhez képest, a veszteség pedig 120 millió eurót tett ki.

A Nokia továbbra is tartja magát ahhoz az előrejelzéshez, mely szerint a mobilpiac tíz százalékos csökkenésre számíthat 2009-ben, a visszaesés pedig leginkább az első félévet jellemzi majd. A piac az év második negyedévében a várakozások szerint stagnál majd, emelkedés csak év végére várható -- remélik a cégnél.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról