Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

A Panasonic és a Sanyo összeolvadásával a legnagyobb japán vállalat születik meg

Bizó Dániel, 2009. január 07. 14:50
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Tavaly karácsony előtt a Panasonic (korábban Matsushita Electrics) és a Sanyo együtt jelentették be egy rendkívül sajtókonferencián, hogy össze kívánnak olvadni. A két japán óriás által között megállapodás értelmében a Panasonic összesen mintegy 6,4 milliárd eurót kínál a Sanyo részvényeiért, vagyis kevesebbet, mint amennyi az aktuális árfolyam volt a bejelentéskor.

[HWSW] Tavaly karácsony előtt a Panasonic (korábban Matsushita Electrics) és a Sanyo együtt jelentették be egy rendkívül sajtókonferencián, hogy össze kívánnak olvadni. A két japán óriás által között megállapodás értelmében a Panasonic összesen mintegy 6,4 milliárd eurót kínál a Sanyo részvényeiért, vagyis kevesebbet, mint amennyi az aktuális árfolyam volt a bejelentéskor.

Az februárban lezáruló ügyletet azonban támogatják a fő részvényesek, ugyanis így is igencsak tisztességes megtérülést realizálnak -- a Goldman Sachs és két másik japán befektetési bank 2006-ban adott tőkeinjekciót a likviditási problémákkal küzdő Sanyónak, így a részvények 70 százalékát tartják kézben. Az összeolvadással a világ legnagyobb elektronikai gyártója születhet meg, egyúttal Japán legnagyobb árbevételű vállalata. A két cég lényegében egy családban gyökrezik: a Sanyót 1946-ban hozta létre a Panasonic alapítójának, Matsushita Konosukénak a sógora, Iue Toshio, aki előtte a Matshushitánál dolgozott.

A 806,7 milliárd jenes felvásárlást elsősorban az akkumulátor-, üzemanyagcella és napelem-üzletben rejlő lehetőségek és a hatalmas megtakarításokkal kecsegtető költségbeli szinergiák motiválták. A Sanyo eddig is a legnagyobb notebookakkumulátor-gyártó volt, a Panasonic és a Sanyo együttesen pedig az újratölthető akkumulátorok piacának 38 százalékát uralja a Goldman Sachs becslése szerint, miközben előretörnek a napelemek piacán is az olyan agresszív és erőteljes riválisokkal szemben, mint a Sharp vagya Kyocera (a legnagyobb gyártó a német Q-Cells). A Sanyo legnagyobb napelemgyártási bázisa Magyarországon található, a dorogi ipari parkban, a tervezett kapacitás megközelíti a 350 megawattot évente. A napelempiac 2007-ben 11 milliárd dollárra rúgott a Fuji Keizai japán piackutató szerint, 2012-re azonban meghaladhatja a 40 milliárdot is.

A Panasonic több mint 1 milliárd eurót tervez befektetni a következő öt év során Li-ion és Ni-hidrid technológiákba, miközben a Sanyo hibrid autók számára fejlesztett akkumulátorok tömegtermelésére készül. A Sanyo a Panasonic egy leányvállalataként fog tovább üzemelni, és beolvadásával hozzájuthat a megfelelő tempójú fejlesztésekhez szükséges pénzügyi forrásokhoz, amire elemzők szerint igencsak szüksége van -- a Panasonic több mint 7 milliárd eurónyi likvid pénzeszközzel rendelkezik.

Az energiaelőállítási és tárolási üzletágakon túl a Panasonic számos további szinergiákat lát a Sanyo megszerzésében, melyek egy része technológiai jellegű, másik részük pedig a termékportfólió erősítését takarja, mint például a légkondicionálók és egészségügyi berendezések terén, így a Panasonic a jövőben egyre inkább átfogó megoldásszállítóként léphez fel ezeken a területeken is. A Panasonic, mely egyben világ vezető plazmagyártója is, mintegy 800 millió eurónyi befektetést eszközöl azokon a területeken, melyektől a szinergiákat várja.

A kutatás-fejlesztés és termékportfólió erősödése mellett hatalmas megtakarításokat is remél a Panasonic. A vállalat kalkulációi szerint mintegy 80 milliárd jennel, vagyis 630 millió euróval emelkedik a nyereség 2012-re a a megtakarításoknak köszönhetően. A Sanyo beolvasztását követően a Panasonic várhatóan 11,2 ezer milliárd jen, vagyis 88,8 milliárd euró (120 milliárd dollár) árbevétellel zárja a 2008-as pénzügyi évet, mely 2009. március 31-én ér évet.