Szerző: Bodnár Ádám

2008. december 2. 15:48

Vezetés közben mobilozni veszélyesebb mint egy utassal beszélgetni

Amikor az autóvezetés közbeni mobiltelefonálás veszélyei kerülnek szóba, sokan hajlamosak azzal bagatellizálni a dolgot, hogy ez semmivel sem kockázatosabb mint egy utastárssal beszélgetni. A Utah Egyetemen elvégzett kísérlet azonban megcáfolja ezt a teóriát.

[HWSW] Amikor az autóvezetés közbeni mobiltelefonálás veszélyei kerülnek szóba, sokan hajlamosak azzal bagatellizálni a dolgot, hogy ez semmivel sem kockázatosabb mint egy utastárssal beszélgetni. A Utah Egyetemen elvégzett kísérlet azonban megcáfolja ezt a teóriát.

Szimulált környezetben 41 felnőtt viselkedését, autóvezetési szokásait vizsgálták az egyetem kutatói: a teszt során egy közel 40 kilométeres kétsávos úton kellett vezetniük a tesztalanyoknak, amelyet több alul- és felüljáró is keresztezett, emellett kereszteződések is előfordultak. Az úton természetesen más autók is közlekedtek. A feladat során végig kellett hajtani ezen az úton, egy megadott kereszteződésnél el kellett hagyni az utat és megállni egy pihenőben, majd folytatni a vezetést.

A sofőröknek egyszer úgy kellett megtenniük a távot hogy közben headsettel mobilon beszélgettek, utána egy "utastárssal", végül egyedül. A Journal Of Experimental Psychology című szaklapban publikált eredmények szerint jelentős különbség mutatható ki a mobilon beszélgető és az utastársaikkal beszélgető sofőrök teljesítménye között. A mobilozó autóvezetők hajlamosak nem egyenesen haladni a sávjukban, gyakran változott a sebességük, általában nagyobb távolságot tartottak az előttük haladó mögött és sokszor eltévesztették a pihenőhöz vezető lehajtót, amelyen el kellett volna hagyniuk az utat. Az utasokkal történő beszélgetés ezzel szemben nem volt jelentős hatással a vezetésre.

A kutatók szerint ennek oka, hogy az autóban ülő utastárs pontosan láthatja és tudhatja, hogy éppen milyen forgalmi helyzetben van a sofőr, és támogatást is tud nyújtani ehhez, például segítséget adhat a navigálásban, illetve egyszerűen csendben maradhat, ha éppen arra van szükség. Egy telefonbeszélgetésnél a partner erre viszont nem képes.

Számos ország között Magyarországon is csak kihangosítóval vagy headsettel szabad vezetés közben telefonálni, noha kutatások igazolják, hogy ez is ugyanolyan veszélyes mint kézben tartott mobillal. Szintén a Utah Egyetemen készült egy felmérés még 2005-ben, amely kimutatta, hogy nem maga a félkezes kormányzás az, amely igazán megnöveli a vezetés közbeni telefonálás kockázatát, hanem a beszélgetés által lekötött figyelem, szellemi erőfeszítés.

Az az autós, aki telefonál, szellemileg rosszabb állapotban van, mint egy ittas vezető, akinek véralkoholszintje meghaladja a 8 ezreléket. A kutatás rámutatott, hogy telefonálás közben átlagosan 18 százalékkal romlik a fiatalok reakcióideje. Bár ez század- vagy tizedmásodperceket jelent csak látszólag, a valóságban ez több méterrel megnövekedett féktávot is jelenthet, sebességtől függően. "Ha berakunk egy húszéves vezetőt a kormány mögé mobiltelefonnal, a reakcióideje egy 70 éves sofőrével lesz azonos" -- mondta el David Strayer, a Utah Egyetem pszichológiaprofesszora.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról