:

Szerző: Dojcsák Dániel

2008. december 1. 11:11

Megfigyelték a brit internetezőket

Az Egyesült Királyságban újabb privát szférát érintő botrány van kialakulóban, ugyanis a nyomozóhatóságok utánaeredtek annak az idén nyáron kiszivárgott dokumentumnak, amely azt bizonyítja, hogy a British Telecom internetszolgáltató 18 ezer előfizető webböngészési aktivitását monitorozta és adatbányász eszközökkel is elemezte még 2006 őszén. Természetesen erről a felhasználókat elfelejtették tájékoztatni.

[HWSW] Az Egyesült Királyságban újabb privát szférát érintő botrány van kialakulóban, ugyanis a nyomozóhatóságok utánaeredtek annak az idén nyáron kiszivárgott dokumentumnak, amely azt bizonyítja, hogy a British Telecom internetszolgáltató 18 ezer előfizető webböngészési aktivitását monitorozta és adatbányász eszközökkel is elemezte még 2006 őszén. Természetesen erről a felhasználókat elfelejtették tájékoztatni.

Titokban keresgél

A BT az előfizetők gépe és az internet közé rakott Webwise nevű dinamikus phishingszűrő segítségével volt képes észrevétlenül gyűjteni a böngészési adatokat. A szolgáltatást úgy mutatták be, hogy az képes az előfizetőt tájékoztatni arról, amennyiben veszélyes oldalra téved, észleli a kártevőket vagy a visszaélésekre lehetőséget adó oldalakat. A technikai megoldás részletei nem kerültek nyilvánosságra, bár sejthető lett volna, hogy minden oldallekérést megvizsgál a szoftver. Persze ez nem jelentette volna azt automatikusan, hogy ezeket regisztrálja, majd később elemzi is.

A Webwise szolgáltatást a BT-nek egy brit reklámcég, a Phorm nyújtotta, amely már korábban is kapott negatív nyilvánosságot, illetve a brit hatóságok is vizsgálódtak a cég után. Az ottani szakértők szerint a Phrom által kínált reklámpiaci szolgáltatások emlékeztetnek egy korábbi, a NebuAd tevékenységére, melyet komolyan meghurcoltak a britek.

Antiphishing címszóval gyűjtötték az adatokat

Az "opt-in online reklámozás" lényege, hogy a hirdetők (ebben az esetben) az internetszolgáltatótól szerzett felhasználói adatok alapján célozzák a hirdetéseiket. A böngészés közben meglátogatott oldalak listája, az ott eltöltött idő mennyisége, a keresések témája segít feltérképezni a felhasználó érdeklődési körét, személyiségtípusát. Az ilyen célzott reklámokat pedig jóval drágábban lehet értékesíteni, hiszen a hirdető is tisztában van vele, hogy kisebb meddőszórással lehet számolni.

A módszer viszont egyáltalán nem illegális. A Google a felhasználóinak a Gmail levelezésükben található szövegek, keresések, vagy a Google ToolBar telepítésével a teljes webes aktivitás elemzésével tökéletesíti a célozhatóságot. Sőt, Magyarországon a piac sajátosságait kihasználva a Medián a Webprofil szolgáltatásán belül a közösségi hálózatoktól, hazai ingyenes levelezőrendszerektől nyert deperszonalizált demográfiai adatokat nyer ki, amivel napi lebontásban megmondható minden egyes weboldal látogatói összetétele.

Az ebből a szempontból szigorúbb briteknél viszont dönthet úgy a bíróság, hogy a BT vétett a törvények ellen, főleg annak fényében, hogy a Phorm már így is szúrja az EU szabályozók szemét. A BT eközben előre menekül és a kritizált Webwise programhoz 10 ezer előfizetőt keres, akik önként és tudatosan részt vennének a programban.

Az előfizetők nem bánják ha figyelik őket

Feltételezhető lenne, hogy ez a terv nem sikerül, de valójában semmi nem áll az útjában. A felhasználók nagy részét egyáltalán nem érdekli, hogy az adatait elemzik, felhasználják arra a célra, hogy a reklámozási modelleket fejlesszék. Sőt, egyesek örömmel csatlakoznak, hiszen a saját igényeiknek megfelelő hirdetéseket kaphatnak, amennyiben részt vesznek a programban. Az egyetlen probléma -- hasonlóan ahhoz a gyakorlathoz, amit anno a hazai szereplők is elkövettek --, hogy az egyébként vállalható módszert nem nyilvánosan vezették be, hanem a felhasználók háta mögött, azok megkérdezése nélkül.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 00:19

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.