Szerző: Koi Tamás

2008. szeptember 25. 17:26

Belehúznak idén az IPTV-szolgáltatók

[HWSW/Reuters] Piackutatók szerint robbanásszerűen bővülhet idén az internetprotokollon keresztül nyújtott televíziós műsortelosztási rendszer (IPTV) előfizetői tábora -- írja a Reuters. Ha a szolgáltatók a jelenlegi ütemben bővítik ügyfélkörüket, év végére világszerte 19,6 millió előfizető televíziózik majd a számos interaktív és kényelmi funkciót nyújtó platformon keresztül.

[HWSW/Reuters] Piackutatók szerint robbanásszerűen bővülhet idén az internetprotokollon keresztül nyújtott televíziós műsortelosztási rendszer (IPTV) előfizetői tábora -- írja a Reuters. Ha a szolgáltatók a jelenlegi ütemben bővítik ügyfélkörüket, év végére világszerte 19,6 millió előfizető televíziózik majd a számos interaktív és kényelmi funkciót nyújtó platformon keresztül.

Idén 64 százalékkal nőhet az IPTV-előfizetések száma világszerte, ezzel az előfizetői bázis csaknem eléri majd a húszmilliós szintet. A szolgáltatók a jelentős ügyfélszám-növekedéstől komoly bevételnövekedést is várhatnak, ezzel együtt kiélezettebbé váló versenyre számíthatnak, az IPTV pozícióit ugyanis -- legalábbis a Gartner elemzője, Elroy Jopling szerint -- számos webalapú szolgáltatás veszélyezteti a jövőben.

Rekordösszeg a kasszákban

A Gartner előrejelzése szerint az IPTV-szolgáltatók kasszájába idén rekordbevétel folyhat be, elsősorban az amerikai előfizetőktől: az erre specializálódott telekommunikációs vállalatok 2008-ban 4,5 milliárd dollár értékben nyújtanak IPTV-szolgáltatást -- ez 93,5 százalékkal több, mint a 2007-es bevétel. Az előrejelzés szerint az év végére a világ összes háztartásának nagyjából 1,1 százalékában lesz internetalapú televíziószolgáltatás, az arány négy éven belül 2,8 százalékra nőhet majd.

"Az eddigiek során az IPTV-szolgáltatók elsősorban a terjeszkedésre és a kábel- és műholdas szolgáltatókkal való versenyre helyezték a hangsúlyt, a jövőben azonban -- elsősorban a fejlett piacokon -- várhatóan az innovatív és értéknövelt fizetős szolgáltatásokra koncentrálnak majd" -- vázolta a fejlődési irányt Jopling. A szakember szerint a szolgáltatók a jövőben nem elsősorban egymással és nem is más platformokkal kell majd versenyezzenek, hanem azzal a közeggel, ami az IPTV-platform működési alapját is adja: az új ellenfelek az olyan internetes szolgáltatások, mint például a YouTube, a Joost, vagy éppen a közösségi hálózatok (FaceBook, MySpace).

Itthon lassan terjed

Magyarországon elsőként a Magyar Telekom indított IPTV-szolgáltatást T-Home TV néven: a legkomolyabb infrastrukturális háttérrel rendelkező magyar szolgáltató 2006 őszétől nyújt internetalapú televíziót xDSL-hálózatán. A cég mostanra valamivel több, mint 18 ezer IPTV-ügyfelet gyűjtött magának.

Magyarország második legnagyobb vezetékes telekommunikációs szolgáltatója, az Invitel május végén indította el saját IPTV-rendszerét, az InviTV-t, mely egyelőre csak az Invitel szolgáltatási területén élő ügyfelek számára érhető el (ebben a tekintetben nem különbözik a Magyar Telekom szolgáltatásától). Az Invitel eddig nem kommunikálta, hány IPTV-előfizetőt sikerült megnyernie magának; az InviTV-re nem hivatalos információk szerint mostanáig nagyságrendileg néhány ezren fizettek elő.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról