Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Teljesen kiszállna a saját PC-gyártásból a Dell

Bizó Dániel, 2008. szeptember 08. 20:05
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[The Wall Street Journal/HWSW] Eladná számítógép-összeszerelő üzemeit a Dell, melyek korábban versenyelőnyének egyik legfőbb forrását jelentették -- értesült a Wall Street Journal meg nem nevezett forrásaira hivatkozva. A stratégiai átalakulás alatt álló vállalat elszántan próbálja visszaszerezni régi versenyképességét, és felvenni a harcot a magára talált HP-val.

[The Wall Street Journal/HWSW] Eladná számítógép-összeszerelő üzemeit a Dell, melyek korábban versenyelőnyének egyik legfőbb forrását jelentették -- értesült a Wall Street Journal meg nem nevezett forrásaira hivatkozva. A stratégiai átalakulás alatt álló vállalat elszántan próbálja visszaszerezni régi versenyképességét, és felvenni a harcot a magára talált HP-val.

Gyökérkezelés

Eladná vagy bezárná legtöbb, ha nem az összes üzemét a Dell, ahol barebone számítógépek konfigurálása folyik, értesült a Wall Street Journal. A lap úgy tudja, hogy a világ második legnagyobb számítógép-szállítója a következő 18 hónap során igyekszik véghezvinni tervét. A stratégiai átalakítás mögött a hatékonyság nyomása áll, a saját üzemek ugyanis, főleg a magas költségszínvonalú területeken, már gazdaságtalannak bizonyulnak.

Az elképzelések szerint az üzemeket szerződéses gyártók vennék annak reményében, hogy nagyobb szeletet hasíthatnak ki maguknak a Dell megrendeléseiből. Valószínűleg a Dell számára ez a legfőbb érv, mellyel vevőt találhat majd, a többnyire Kínában, vagy más olcsó helyeken termelő szerződéses elektronikagyártók ódzkodhatnak ugyanis attól, hogy magas bérköltségű országokban lévő üzemet vásároljanak egyébként. Ráadásul számos üzem ezek közül működtetési és befektetési kötelezettségekkel bír igény bevett adókedvezmények miatt, jegyi meg a Wall Street Journal.

Ezzel a Dell korábbi versenyelőnyének egy újabb alappillérjét kénytelen lebontani, hogy alkalmazkodni tudjon a kor követelményeihez. A vállalat a '90-es években gyökeresen transzformálta át a PC-ipar képét közvetlen értékesítési modelljével, mely a Toyota termelési rendszeréből átvett elemeket tartalmazó hiperhatékony összeszerelésre és logisztikára épült. Az egyik fő alapelv, hogy a raktárkészleteket minimalizálni kell, aminek érdekében a gyártást a keresletnek kell húznia, nem pedig a már tömegesen legyártott konfigurációkat kell megpróbálni értékesíteni.

Változnak az idők

Ennek megvalósítása érdekében a Dell a Távol-Keletről megrendelt barebone számítógépek végső konfigurációját saját üzemeiben végezte és végzi el a mai napig is a megrendeléseknek alapján, és néhány óra leforgását követően már meg is kezdi szállításukat. A Dell ezzel megszerezte a PC-piac első helyét az ezredfordulót követően, letaszítva a HP-t, és kivette részét az IBM PC-részlegének tönkretételében is. Sok év után azonban fordult a kocka. A Dell 2006-ban elvesztette a PC-piac vezető pozícióját a HP-val szemben, majd a notebookpiacon az Acer is megelőzte átmenetileg.

A probléma forrása kettős: az artikulált egyedi igényekkel rendelkező nagyvállalati és műszaki affinitással rendelkező ügyfelek mellett az ezredfordulót követően, a hardver egyre olcsóbbá válásával párhuzamosan egyre nagyobb súlyt képviselnek a viszonteladói partnerhálózatok által kiszolgált ügyfelek, mint a KKV-szektor és az egyéni vásárlók, akik az üzleteket járva sokszor impulzusszerűen döntenek. A Dell egyszerűen nem rendelkezett jelenléttel a legtöbb üzletben, és esélye sem volt értékesíteni a piac nagy részén.

Dell márkabolt a Westendben

A Dell elsőként a kelet-európai régióban Magyarországon nyitotta meg márkaboltját tavaly nyáron, hogy erősítse jelenlétét a helyi fogyasztói piacon.
A másik, hogy a Lego-szerűen megépíthető asztali PC-k helyét egyre inkább átveszik a notebookok, melyeknél nincs meg és felesleges is az asztali gépekre jellemző konfigurációs szabadság. A két trend ráadásul erősíti egymást, ugyanis a notebookokat jellemzően szaküzletekben szeretik vásárolni a vevők, ahol lehetőségük nyílik megtekinteni a választékot. Az IDC adatai szerint például Magyarországon tavaly közel duplájára ugrott a fogyasztói piac nagysága, miközben az üzleti gépek volumene kevesebb mint 20 százalékkal emelkedett -- a fogyasztói szegmens ezzel már több mint 40 százalékkal képviseltette magát. Az idei évben már szinte bizonyosra vehető, hogy több gépet vásárolnak meg fogyasztók és SOHO-felhasználók, mint amennyit a KKV és nagyvállalati és kormányzati szektorok szippantanak fel.

A megváltozott körülmények miatt a Dell saját üzemei elvesztették versenyelőnyüket, sőt úgy tűnik mára már inkább akadályozzák a cég hatékonyságát. A Wall Street Journal által megszellőztetett terv nem teljesen váratlan, előjelként a Dell a közelmúltban fokozta notebookgyártásának kiszervezését, és egy texasi üzemét is bezárta. A Dell szerződéses notebookgyártói közé a Quanta, a Compal, a Wistron, a Pegatron, és legújabban a Foxconn tartozik. Az üzemek átadásából közvetlenül nem származna jelentős pénzügyi pozitívuma a cégnek, az előnyök hosszabb távon, az alacsonyabb működési és beszerzési költségekben mutatkoznának meg. A Dell legnagyobb riválisa, a HP évekkel előrébb jár a kiszervezésben, és egy nagyságrenddel nagyobb partnerhálózattal rendelkezik.

A Dell új stratégiai fókuszát jól jelzi, hogy a termelési vezérigazgató pozícióját Mike Cannon tölti be, aki korábban az elektronikai bérgyártó Solectron elnök-vezérigazgatójaként ténykedett, míg a nála jóval nagyobb Flextronics fel nem vásárolta cégét. A Dell szerződéses partnerekre és saját üzemekre építő kétpontos ellátási rendszerét tehát rövid időn belül teljes egészében bérgyártók veszik majd át. Bár a Dell az elmúlt negyedévekben rengeteget haladt előre stratégiai transzformációjában, így például leszorította működési költségeit és rohamosan bővíti jelenlétét és forgalmát a fogyasztói szegmensben, a legutóbbi csalódást keltő nyereséget követően több mint 20 százalékkal esett vissza részvényárfolyama, jelezve a befektetők elégedetlenségét.

[+] Minden szegmensben javul a Dell teljesítménye

A júliusban véget ért második negyedévet a Dell 16,4 milliárd dolláros forgalommal zárta, ami éves szinten 11 százalékos növekedést jelent. Az üzemi eredmény 9 százalékkal 819 millió dollárra csökkent, a nettó profit pedig 17 százalékkal 616 millió dollárra esett vissza -- részben átszervezésekkel, illetve értékcsökkenés leírásával kapcsolatos költségek miatt. A tavalyi második negyedévben részvényenként 33 centes eredményt ért el a Dell, most 31 centet tudott összehozni.