Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Már az ADSL sem segít a T-Comon

Bizó Dániel, 2008. augusztus 08. 12:37
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Folytatva az első negyedévben produkáltakat, a Magyar Telekom tovább fokozta pénzügyi teljesítményét, így nominálisan halványan emelkedő, reálértéken pedig olvadó árbevétele ellenére dinamikusan nőtt az eredménye, igaz, egyszeri tételek is besegítettek a nyereségesség javulásába.

[HWSW] Folytatva az első negyedévben produkáltakat, a Magyar Telekom tovább fokozta pénzügyi teljesítményét, így nominálisan halványan emelkedő, reálértéken pedig olvadó árbevétele ellenére dinamikusan nőtt az eredménye, igaz, egyszeri tételek is besegítettek a nyereségesség javulásába.

A kedvező pénzügyi mutatók mögött azonban romló reálteljesítménnyel küzd a vezetékes ág, és a mobilszolgáltatás is a lehetőségek határait feszegeti. Szintén pénzügyi manőverrel javultak a T-Systems mutatói is, a vállalat szenved a mobilkommunikáció elszívó hatásától, és a rendszerintegrációs és informatikai szolgáltatásokból származó bevétele is csak kismértékben emelkedett.

A piaci trendekkel küzd a Magyar Telekom

T-Com számára problémát jelent, hogy az szélessávú szolgáltatások többé nem ellensúlyozzák a vezetékes telefonvonalak számának csökkenését. A háromnegyed milliós internet-előfizetői bázis növekedése ugyanis lelassult, az ADSL-előfizetések száma 10 százalékkal bővült, miközben az átlagos árszínvonal visszaesésével ráadásul olvadtak az ebből származó bevételei. A T-Com egy év alatt vezetékes fővonalainak 8 százalékát vesztette el, közel 200 ezerrel 2,16 millióra esett vissza. Beindulni látszik azonban az IPTV szolgáltatás: a tavalyi 2 ezer előfizetőhöz közel 14 ezer új csatlakozott egy év alatt, ami a szájreklám erejével nagymértékben gerjesztheti a további növekedést.

A T-Com Magyarország (külföldi érdekeltségek hatása nélkül) 60,8 milliárd forint forgalmat generált a második negyedévben, ami 1,5 százalékos olvadás, EBITDA (kamat- és adófizetés, értékcsökkenés előtti eredmény) mutatója ugyanakkor 23 százalékkal 27,7 milliárd forintra, vagyis 45,6 százalékra emelkedett. Ezeket a számokat azonban felpumpálta egy 3,2 milliárdos céltartalék feloldása, valamint tavaly 2,7 milliárd forintot számolt el végkielégítésekre a vállalat, ezen hatások nélkül pedig 6,7 százalékos forgalomcsökkenésről és az EBITDA enyhe vissza csökkenéséről lett volna kénytelen beszámolni.

A T-Mobile árbevétele lényegében stagnált, a 69,9 milliárd árbevétel mindössze 1,3 százalékkal múlta fel a tavalyit, a forint inflálódásának hatását beszámítva kétségtelenül a reálérték csökkenéséről beszélhetünk. A vállalat magyarázata szerint ezt az okozza, hogy az ügyfélbázis és az értéknövelt szolgáltatásokból, mint például a mobil internetből származó bevételek növekedését nagyrészt kioltotta a mobil végződtetési díjak ütemes hatósági csökkentése.

A T-Mobile változatlanul 44 százalékos részesedéssel bírt a mobilpiacon, az átlagos árbevétele (ARPU) azonban 9 százalékkal esett vissza egy év alatt. Ennek ellenére az EBITDA 7,3 százalékkal 31,9 milliárd forintra emelkedett a drasztikusan alacsonyabb ügyfélmegszerzési költségnek és készüléktámogatásoknak. A T-Mobile az év első hat hónapjában 6,5 milliárd forintot fordított mobil szélessávú hálózatának fejlesztésére (3G/HSDPA/HSUPA), lakosságra vetített lefedettsége 60 százalékos. Összehasonlításképpen a Pannon 8,25 milliárdot fordított hasonló célokra.

Csoportszinten, a külföldi érdekeltségekkel együtt 173,1 milliárd forintot tett ki a Magyar Telekom második negyedéves árbevétele, ez 3,5 százalékkal múlva felül az egy évvel korábbi azonos időszakot, az EBITDA pedig 14,7 százalékos növekedéssel 75,4 milliárdot tett ki. Az első hat hónapban 335,8 milliárd forint árbevételre és 34,2 milliárd forint nettó eredményre tett szert, utóbbi 57,1 százalékos ugrás, amit az EBITDA-t duzzasztó pénzügyi hatások mellett az euró árfolyama is segített.

Merre tart az anyahajó?

Az előzetes célkitűzéseknek megfelelően zárta második pénzügyi negyedévét a Magyar Telekom anyavállalata, a Deutsche Telekom. A telekom csoport csekély mértékben olvadó nyereségről és forgalomról számolt be a legutóbbi pénzügyi időszakban, részben az árfolyamváltozásoknak, részben a bekötött háztartások folyamatosan csökkenő forgalmának köszönhetően.

Európa negyedik legnagyobb telekommunikációs szolgáltatójának második háromhavi forgalma 15,1 milliárd eurót tett ki (ebből 7,9 milliárd euró a nemzetközi tevékenységekből folyt be), ezzel 2,9 százalékkal, vagyis 450 millió euróval múlta alul a tavalyi eredményeket, miközben EBITDA (kamat- és adófizetés, valamint értékcsökkenés előtti nyereség) mutatója 4,8 milliárd euróról 5,1 százalékkal, 4,56 milliárd euróra csökkent. A DT nettó nyeresége néhány tervezett pénzpiaci műveletnek köszönhetően ezzel szemben közel 35 százalékot zuhant, ezzel épphogy elérve a 394 millió eurót. A vállalat nem módosította korábbi előrejelzését, mely szerint a teljes évre vonatkozó EBITDA eléri majd a 19,3 milliárd eurót.

A Deutsche Telekom legjövedelmezőbb üzletágának számító T-Mobile-hoz a második negyedévben 8,7 milliárd euró folyt be, ami minimális eltérést jelent a tavalyi pénzügyi forgalomhoz viszonyítva. A cégnek világszerte 125 millió ügyfele van, ebből 93,5 millió európai, 31,5 millió pedig tengerentúli előfizető. A mobilkommunikációs részleg EBITDA-értéke 2,8 százalékkal, 2,8 milliárd euróra nőtt.

A vezetékes üzletág közben továbbra is visszaszorult a német telekommunikációs multinál: a forgalom 6,4 százalékkal, 5,3 milliárd euróra csökkent: a cég az elmúlt negyedévben 653 ezer vezetékes telefonvonalat számolt fel, ugyanakkor 340 ezer DSL előfizetőt szerzett. A Deutsche Telekom szélessávú internetet használó otthoni ügyfélköre ma nagyjából 9,9 millió előfizetőből áll az anyaországban, a vezetékes telefonvonalak száma pedig 29,8 millió -- 2,27 millióval kevesebb, mint egy évvel korábban.

A DSL technológiához szorosan kapcsolódó internetalapú tévézést, azaz az IPTV-t -- alighanem a közelgő olimpia miatt is -- egyre több lakossági előfizető igényli Németországban. A DT a második negyedévben 46 ezer új IPTV végpontot létesített, nagyjából nyolcezerrel többet, mint az első negyedévben. A vállalat a második negyedév végére körülbelül negyedmilliós IPTV-előfizetői táborral számolhat, a jelenlegi növekedési ütemet tartva azonban elemzők szerint nehéz lesz elérni az év végére kitűzött félmilliós ügyfélszám-tervet.