:

Szerző: Bizó Dániel

2008. július 17. 14:21

Az Oracle után árat emel az SAP is

Drágább támogatási konstrukcióra tereli át ügyfeleit az SAP, melyet alig két hete mutatott be. Bár pénzükért az ügyfeleknek átfogóbb, magasabb szintű szolgáltatásokat ígér a vállalat, lényegében áremelésnek lehet tekinteni a lépést. Az SAP alig egy hónappal követi legfőbb riválisa, az Oracle hasonló megmozdulását. Megfigyelők szerint az eseményeket az üzleti szoftverek iparának konszolidációja következtében az árverseny enyhülése magyarázza.

[HWSW] Drágább támogatási konstrukcióra tereli át ügyfeleit az SAP, melyet alig két hete mutatott be. Bár pénzükért az ügyfeleknek átfogóbb, magasabb szintű szolgáltatásokat ígér a vállalat, lényegében áremelésnek lehet tekinteni a lépést. Az SAP alig egy hónappal követi legfőbb riválisa, az Oracle hasonló megmozdulását. Megfigyelők szerint az eseményeket az üzleti szoftverek iparának konszolidációja következtében az árverseny enyhülése magyarázza.

Csak óvatosan

Az SAP fél éve mutatta be új támogatási modelljét, az Enterprise Supportot, melyet a cég marketingje már úgynevezett következő generációs támogatásnak nevez. Az Enterprise 24/7-es támogatási vállalást, folyamatos minőségi ellenőrzést és kiterjedt támogatást és tanácsadást is tartalmaz bővítő- és támogatási csomagok bevezetéséhez. A vállalat szerint az új csomag proaktívan csökkenti a szoftverekhez kötődő üzleti kockázatokat, és segíti az ügyfeleket az alkalmazások felügyeletében és az üzleti folyamatokra való fókuszálásban azáltal, hogy minimalizálja az egyes ügyek megoldásához szükséges időt.

Az új támogatási konstrukció azonban átmenetileg bővítette csak a portfóliót, és a mai bejelentéssel megindul az SAP korábbi support csomagjainak felváltása. Július elsejét követően már az Enterprise-ra lehet szerződést kötni, majd alig két héttel ezt követően a korábbi támogatási konstrukciókról is migrálja ügyfeleit, amennyiben ezt a szerződés feltételei lehetővé teszik. Az Enterprise támogatás árát az érintett szoftverek licencdíjának 22 százalékában határozta meg a német szoftvergyártó. Ez közel 30 százalékos kényszerű drágulás a tipikus ügyfél számára.

Hogy ne egyszerre sokkolja ügyfeleit a magasabb számlákkal, az SAP fokozatosan emeli meg a díjakat. Az idei évre emelést még nem hajt végre, és 2009 januárjától kezdve négy év alatt zárkóztatja fel a díjakat a 22 százalékos szintre. Az az ügyfél, mely jelenleg 17 százalékot fizet, jövőre 18,25, majd 19,5, és 20,75 százalékkal kalkulálhat a következő három év során. Az SAP Hungary a HWSW megkeresésére közölte, hogy az áttérés globális érvényű, de legfeljebb évente 8 százalékkal emelkedhetnek a költségek, míg el nem érik a 22 százalékot. A vállalat megerősítette, hogy december 31-ig nem történik emelés, miközben már az Enterprise támogatásban részesülnek az ügyfelek.

Ezzel az SAP felzárkózik az Oracle mögé, mely évek óta 22 százalékot számláz. Az SAP több mint 47 ezer ügyféllel rendelkezik világszerte (a Business Objects nélkül), az Enterprise eddigi fél éves élettartama alatt viszont alig több mint 350 ügyfelet sikerült szerződtetni rá, vagyis kevesebb mint 1 százalékukat -- 99 százalékot kell migrálni, vagyis 47 ezernél is több szerződést, ami nem kicsi marketing és egyúttal jogi manőver. Az SAP Hungary ügyfeleinek 99 százaléka Standard Supporton volt eddig. Ez némileg ellentmondani látszik annak, hogy a mai vállalatok üzletileg kritikus folyamatainak támogatásához Enterprise karbantartási szerződés szükséges, legalábbis ezt maguk a vállalatok nem így látják -- nem mintha többségükre nem férne rá a továbbképzés.

Általános áremelkedés?

Az Oracle június 20-án adta ki új árlistáját, melyben a legtöbb szoftver licence 15-20 százalékkal drágult, beleértve az adatbázist, köztesszoftvereket, és az e-Business Suite-ot is, valamint az akvirált cégekhez tartozó termékeket (pl. BEA WebLogic Server). Az Oracle Database Enterprise licenc listaára processzoronként 40 ezer dollárról 47 ezer dollárra növekedett például. Az Oracle indoklása szerint a dollár utóbbi időben mutatott mélyrepülése miatt volt szükség az áremelésre. Az Oracle lépését követően a piac már várta a versenytársak mozdulását, az SAP nyomában pedig szinte bizonyos, hogy a rövidtávú nyereségesség javítására koncentráló szereplők is áremeléseket hajtanak végre.

[+] Nagy helyezkedés és árverseny az üzleti intelligencia szoftverek piacán

A magyarországi és globális adatok egyaránt azt sugallják, hogy az Enterprise nyújtotta szolgáltatásokat az ügyfelek nagy része nem igényli, viszont jövőre már fizetniük kell érte. A Wall Street Journalnak nyilatkozó Ray Wang, a Forrester Research elemzője szintén ezen a véleményen van, felméréseik szerint a legtöbb cég évente alig néhány alkalommal veszi igénybe a támogatást -- igaz, a támogatásra részben biztonsági övként is lehet tekinteni, melyre remélhetőleg sosem lesz szükség. A piaci igényekkel magyarázott Enterprise csomagra történő kényszerített áttérést, valamint az Oracle lépését Wang a kevésbé éles versenyhelyzettel magyarázza: mint mondja, az adott cég szoftvereibe és az azzal kapcsolatos szakértelembe ölt befektetéseket nem ésszerű kidobni az ablakon egy rivális szállító rendszerére történő áttéréssel.

Az SAP bejelentésének várható hatását a cég pénzügyi teljesítményére jól jelzi, hogy a vállalat papírjai közel 5 százalékot erősödtek a tegnapi kereskedésben, gellert adva az elmúlt heteket jellemző trendnek. A jelenleg 64,6 milliárd eurós piaci kapitalizációjú cég nyereségessége elmarad az Oracle-étől, amiben kétségtelenül szerepet játszik ugyan a dollár gyengülése is az euróval szemben, végeredményben azonban nem változtat a tényen, hogy az amerikai rivális 41 százalékos üzemi hányadot tett le az asztalra, míg az SAP 14,8 százalékot produkált mindössze, miután árbevétele közel negyedével esett vissza szekvenciálisan, miközben költségei szinten maradtak. A pénzügyi teljesítmény javítását szolgálja az is, hogy a vállalat 14-ről 12 százalékra csökkenti a bevételarányos K+F büdzsét.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 23:02

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.