Szerző: Bizó Dániel

2008. június 30. 18:00

Tovább növekszik a tajvani notebookgyártók uralma

Továbbra is a tajvani Quanta a világ legnagyobb notebookgyártója, és a termelés koncentrációja tovább növekszik mindössze néhány vállalat kezében. Az első negyedévben több mint 31 millió notebookot gyártottak világszerte, becsli a DisplaySearch.

[HWSW] Továbbra is a tajvani Quanta a világ legnagyobb notebookgyártója, és a termelés koncentrációja tovább növekszik mindössze néhány vállalat kezében. Az első negyedévben több mint 31 millió notebookot gyártottak világszerte, becsli a DisplaySearch.

Az első negyedév során 31,1 millió notebookot állítottak elő a vállalatok világszerte. A legnagyobb gyártónak továbbra is a tajvani Quanta bizonyult, bár fölénye tavaly óta jelentősen, 5 százalékponttal 31 százalékra olvadt, derül ki a DisplaySearch adataiból. A Quanta ugyanakkor ezzel a produkcióval is több notebookot gyárt, mint amennyit a legnagyobb márka, a HP elad -- utóbbi részesedése 20,8 százalékra rúgott a notebookpiacon.

A Quanta mögött a második helyen szokás szerint a Compal végzett, részesedése 24 százalékot tett ki, míg a Wistron 16 százalékra tornázta fel magát, vagyis a három legnagyobb szerződéses gyártó felel az első három hónapban a világon legyártott laptopok 71 százalékáért. A top 5 az Intentec-kel és Pegatronnal (Asustek leány) együtt már több mint 90 százalékot tudhatnak magukénak. A kivétel nélkül tajvaniakból álló vállalatok, melyek a termelés többségét már Kínába vitték, természetesen ügyfeleiknek tudhatják a vezető notebookmárkákat, így például a HP, a Dell, az Apple, és az Acer is teljes egészében a szerződéses bérgyártókra támaszkodik, de más márkák esetében is a fogyasztói modellek is gyakorlatilag kivétel nélkül bérgyártásban készülnek.

A vezető márkák közül a Lenovo, a Toshiba és a Fujitsu/Fujitsu Siemens Computers és a Sony rendelkezik házon belüli termeléssel, átlagosan notebookjaik 14,5 százalékát állították elő maguk -- ezek jellemzően a felsőkategóriás üzleti gépek. A saját termelés lehetőség ad tetszőleges, műszakilag differenciáló gépek előállítására, ezeket azonban a piac felső-közép és felsőkategóriájával lehet legfeljebb megfizettetni, az olcsó tömegtermékek terén nem versenyképes. A növekedés nagy részét azonban a piac alsó fele szolgáltatja, nem véletlenül tehát, hogy az elmúlt évek során a tajvaniak súlya tovább növekedett a gyártásban.

A Lenovo szerint a saját gyártás stratégiai előnyökkel is szolgál, ugyanis sokkal jobban képes követni a piac rezdüléseit. A Digitimes értesülései szerint ugyanakkor a fogyasztói piacokra szánt IdeaPadek gyártásába jövő év elejétől tajvaniakat is bevon a Lenovo, hogy kezelni tudja a meredeken növekvő volument, mely a jelenlegi több mint másfélszeresére is duzzadhat egy éven belül. A DisplaySearch előrejelzése szerint idén 135 milliónál több notebookot szállítanak le világszerte, miközben a mini notebook PC-k piaca meghaladja a 13 millió darabot.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról