Szerző: Bizó Dániel

2008. február 1. 16:06

A Microsoft 44,6 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot tett a Yahoora

[CNNMoney.com/HWSW] Történetének legnagyobb akvizíciójára készül a Microsoft a Yahoo!-ra tett több mint 44 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatával. Az összeg a tegnapi tőzsdei zárási árfolyamhoz képest több mint 60 százalékos prémiumot takar. A Microsoft a Yahoo! vezetőségének előzetes tudomása, vagy beleegyezése nélkül, kéretlenül lépett fel ajánlatával, melyet a szoftveróriás kész akár teljes egészében készpénzben kifizetni a részvényeseknek.

[CNNMoney.com/HWSW] Történetének legnagyobb akvizíciójára készül a Microsoft a Yahoo!-ra tett több mint 44 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatával. Az összeg a tegnapi tőzsdei zárási árfolyamhoz képest több mint 60 százalékos prémiumot takar. A Microsoft a Yahoo! vezetőségének előzetes tudomása, vagy beleegyezése nélkül, kéretlenül lépett fel ajánlatával, melyet a szoftveróriás kész akár teljes egészében készpénzben kifizetni a részvényeseknek.

Elkeseredett lépés

A Microsoft elszánt lépése a Google-lel szembeni küzdelem kilátástalanságaként értékelhető. Redmond minden erőfeszítése ellenére sem tudta eredményesen felvenni a versenyt a robbanásszerűen megjelenő és feltörekvő új riválisával szemben, mely uralma alá hajtotta a keresőpiacot, azon keresztül pedig a növekvő online hirdetési piacból is egyre nagyobb szeletet hasít ki. A Microsoft számára azonban igazi stratégiai veszélyt az online alkalmazások gyors ütemű fejlődése jelenti, melyek a vállalat Windows- és Office-monopóliumait ássák alá hosszú távon a kliensoldali szoftverréteg jelentőségének eróziójával. A targetált online hirdetések hatalmas és gyorsan duzzadó piacából a Google és mások hatalmas fejlesztési erőforrásokat képes finanszírozni az online alkalmazások fejlesztésére.

A Google éveken át tartó sikertelen féken tartása következtében a Microsoft ma közölte, hogy részvényeként 31 dollárt, vagyis a csütörtöki záróár felett 62 százalékos prémiumot kínál a Yahoo! minden egyes részvényéért. Az ajánlat közzétételét követően a papírok árfolyama 60 százalékkal lőtt ki, miközben a Microsoft a hatalmas összeg és a fúzió kockázatinak következtében már több mint 5 százalékot esett, vagyis a piac láthatóan csalódottságát fejezi ki a lépéssel kapcsolatban -- a tőzsde nem kedveli a hatalmas felvásárlásokat azok kiszámíthatatlan kockázatai miatt.

A Microsoft és a Yahoo! piaci szinergiái megkérdőjelezhetőek, és együttesen sem érnek a Google méretének közelébe a keresőpiacon. A Microsoft praktikusan piacot vásárol, mintegy 500 millió egyedi látogatót. Működési oldalról ugyanakkor a Microsoft szerint akár 1 milliárd dollár is meg lehet takarítani évente a redundáns adminisztratív és értékesítési tevékenységek valamint a kutatás-fejlesztés hatékonyabbá tételével. A Yahoo! 2007 során mintegy 7 milliárd dollár forgalom mellett 660 millió dollár adózott eredményt ért el, míg a Microsoft online részlege 2,4 milliárd dolláros árbevételhez 732 milliós veszteséget produkált. A Microsoft reményei szerint a két cég kombinált hirdetési rendszere elérheti a Google-lel szembeni harchoz szükséges kritikus tömeget. Az online hirdetési költések a nagyobb tömeg felé gravitálnak, a nagyobbak a kisebbeknél arányon felül részesednek.

A Microsoftnak nem ez az első próbálkozás a Yahoo! megszerzésére. Steve Ballmer és csapata tavaly és tavalyelőtt is tárgyalásokat folytatott a Yahoo! vezetésével tevékenységük egyesítése érdekében, ők azonban többször is nemet mondtak. A Yahoo! vezetősége ugyanis abban bízott, hogy belső átszervezéseik és fejlesztéseiknek köszönhetően fel tudják majd venni a ritmust a félelmetes sebességgel haladó Google-lel. A Panama project kódnéven ismert új hirdetési rendszerbe, valamint a megújított univerzális keresőbe nagy bizodalmat fektetett a cég, és a tavalyi harmadik negyedévben úgy tűnt, az erőfeszítések eredményre vezettek, és a Yahoo! lendületbe jön.

A negyedik negyedéves eredmények azonban gyorsan szertefoszlatták az illúziót: a cég forgalma alig nőtt, nyeresége visszaesett, és gyászos kilátásokat tett közzé. A Google ezzel szemben másfélszeresére növelte árbevételét, miközben nyeresége 20 százalékkal duzzadt -- igaz, ez némileg elmaradt a fokozott elvárásoktól. A Nielsen Online decemberi adatai alapján az amerikai keresésekben a Google előnye tovább nőtt, elérte az 56 százalékot, miközben a Yahoo! 18 százalékra olvadt. Az egyes piackutatók adatai némileg eltérnek, a HitWise decemberi jelentésében a Google részesedését 65 százalék fölé teszik, míg a Yahoo-ét 20 százalékosra, a Microsoftét pedig 5 százalékosra becslik. A comScore szerint a globális keresőpiacon a Google 77 százalékos részesedésével lényegében egyeduralkodó, miközben a Yahoo 16 százalékkal második, a Microsoft pedig 3,7 százalékkal harmadik.

Nincs több vesztegetni való idő

Látva saját online részlegének folyamatos szenvedését, valamint a Yahoo! erőfeszítéseinek hasonló eredménytelenségét, a Microsoft vezetősége megelégelte a helyzetet. "Egy év eltelt, és a versenyhelyzet nem javult" -- írja a Yahoo! igazgatótanácsának küldött levelében Steve Ballmer elnök-vezérigazgató. A további késlekedés elkerülése érdekében tehát a Microsoft a Yahoo! felsővezetést megkerülve lett kéretlen kérője a vállalatnak. A 44,6 milliárd értékű ajánlatot kitevő részvényenként 31 dollárt a Microsoft készpénzben, vagy bizonyos mértékig saját részvénnyel is hajlandó megadni.

"Az online hirdetési piac az idén 40 milliárd dollárt tesz ki, 2010-re 80 milliárd dollárra duzzad és később még tovább nő majd. Ez a piac óriási növekedési lehetőség a Microsoftnak, aminek kiaknázásához a lehető legjobb keresőt és online szolgáltatásokat kell nyújtanunk a fogyasztóknak, és a legjobb hirdetési platformot a kiadóknak és a hirdetőknek." -- írja alkalmazottainak a HWSW birtokába került levelében Ballmer.

Michael Gartenberg, a Jupiter Research elemzője szerint a Microsoft végre felismerte, mekkora nyomás nehezedik rá a Google oldaláról. Pár évvel ezelőtt még a Yahoo részéről elképzelhetetlen lett volna egy ilyen tranzakció, azonban a cég háza táján sokminden változott az utóbbi időben, amit jól mutatnak a pénzügyi problémák is, amelyek végül Terry Semel elnök-vezérigazgató lemondásához vezettek. Semel júniusban hagyott fel a Yahoo operatív irányításával, tegnap pedig teljesen kiszállt a cégvezetésből, lemondva igazgatótanácsi elnöki posztjáról is.

"A Microsoftnak van egy rakás pénze, a Yahoonak van egy rakás problémája" -- mondta Gartnerberg. "Ballmer sem volt oda régebben az ilyen ügyletekért, ez is jól mutatja, mekkorát változott a világ." A Jupiter szakértője úgy véli, az ügylet teljesen reális elképzelés, azonban az ördög a részletekben lakozik. A tranzakciót tető alá hozni sokkal könnyebb lesz, az igazi nehézség akkor következik majd, ha a felvásárlást lezárták. Nem lehet szó nélkül elmenni a kulturális ellentétek mellett sem. A korábbi ügyletek kudarcát vélhetően részben a Yahoo! vezetésének Microsoft-averziója is magyarázza, mely az alapítók, köztük Jerry Yang által meghatározott ellenszenvből gyökerezhet.

A két vállalat ugyanakkor nem ismeretlen egymás számára, korábban már dolgozott együtt. A Microsoft, mint az online korszak folyamatosan későn ébredő szereplője, kezdetben a Yahoo! keresőtechnológiáját és hirdetési platformját használta, majd felbontotta ezt az együttműködést, hogy saját technológiájára alapozva önálló szolgáltatásokkal jelenjen meg. Bár a Microsoft is saját lábra tudott állni, piackutatási számokból kiviláglik, hogy messzi harmadikként üldözi riválisait, minden pénzügyi és emberi erőforrása, valamint Windows-hegemóniája ellenére -- a Microsoft gyakorlatilag nyertes pozícióból szalasztotta el az online piacot, hiszen markában tartotta és tartja nagy részt ma is a webre csatlakozó klienseket.

Hazárdjáték, de túl nagy a tét

Kevéssé bizakodó a 95 milliárd dollár fölött diszponáló müncheni Pioneer Investments szakértője, Thomas Radinger, aki szerint a Microsoft ajánlata az elkeseredettség bizonyítéka. "Ez óriási szerencsejáték, az ár hatalmas és egy ilyen masszív akvizíció sikeres levezénylése éveket vesz igénybe" -- osztotta meg aggályait a Bloomberggel a német befektetési alap elemzője. A New York-i RBC Capital Markets részéről Jordan Rohan elemző úgy vélekedett, a Yahoo nagyon sebezhető időszakát éli, a befektetők az elmúlt években mutatott gyatra teljesítmény miatt nagyon türelmetlenek.

A Yahoo! történelmi baklövése volt, mikor indulásának kezdetén elszalasztotta a Google alapítói által kifejlesztett keresési technológia, majd ezt követően akár a teljes cég megvásárlását -- mindössze kockázati befektetésként kezelte. Újabb stratégiai hibaként a Yahoo! ráadásul a Google keresőjét használta 2000 júniusa és 2004 májusa között, hozzásegítve riválisát, hogy piacvezetővé nője ki magát. A Google piaci értéke a csütörtöki záróáron hétszeresét tette ki a Yahoo! kapitalizációjának, negyedik negyedéves adózott nyeresége pedig hatszorosa volt.

A 44,6 milliárd dolláros vételár óriási, azonban távolról sem ez a legnagyobb akvizíció a média és a távközlés területén. A Vodafone 2000-ben 175 milliárd dollárért vásárolta fel a Mannesmannt, az akkori legnagyobb német mobilszolgáltatót, 2001-ben pedig az America Online 124 milliárd dollárt adott a Time Warnerért, amivel a világ első számú internet- és médiavállalata jött létre. A mai bejelentés mellett szinte eltörpül a Microsoft eddigi legnagyobb akvizíciója, az aQuantive online hirdetési vállalat tavaly májusi 6,1 milliárdos felszippantása.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról