Szerző: Bodnár Ádám

2008. január 3. 12:30

A mobilozó sofőrök is hozzájárulnak a közlekedési dugók kialakulásához

[Reuters/HWSW] Egy tanulmány szerint a vezetés közbeni mobilozás nem csak balesetveszélyes, hanem lassítja is a forgalmat, ezáltal felelőssé tehető akár a dugók kialakulásáért is.

[Reuters/HWSW] Egy tanulmány szerint a vezetés közbeni mobilozás nem csak balesetveszélyes, hanem lassítja is a forgalmat, ezáltal felelőssé tehető akár a dugók kialakulásáért is.

Korábbi tanulmányok már kimutatták, hogy a volánnál mobiltelefonáló autós reakcióideje az ittas vezetőkéhez hasonló, ezért számos országban -- köztük Magyarországon is -- betiltották a vezetés közbeni mobilozást, vagy csak headsettel vagy kihangosítóval engedélyezik, noha az eddigi kutatási eredmények szerint nem a kézben tartott telefon, hanem a megosztott figyelem az igazán veszélyes. A most elvégzett felmérés eredménye: a vezetés közbeni mobilozás hatással van a forgalom egészére, ugyanis a beszélgetés ugyanis elvonja a sofőr figyelmét a közlekedési helyzetben bekövetkező változásokról, amelyekre csak lassaban tud reagálni, például később veszi észre ha elindult a kocsisor, vagy hogy sávot kellene váltania.

A Utah Egyetemen elvégzett kísérletben összesen 36 hallgató vett részt, akiknek egy 9,2 mérföld (14,8 km) hosszú útszakaszon kellett végighajtaniuk kihangosítóval telefonálva és anélkül. A megkötés csupán annyi volt, hogy tartsák be a sebességkorlátázásokat és sávváltásnál, kanyarodásnál indexeljenek. Az eredmény: mobilon beszélgetve a sofőrök lassabban vezettek, kevesebbszer váltottak sávot és így összességében 15-19 másodperccel lassabban értek el a céljukhoz. A fontolva haladás persze önmagában nem lenne rossz, azonban ezek a sofőrök azért lassultak le, mert a mobilozás elvonta a figyelmüket, vagyis egyáltalán nem vezettek óvatosabban vagy biztonságosabban.

Közlekedési dugó

A forgalomban ráadásul ezek a késlekedések összeadódnak, vagyis egy ha egy hosszú kocsisorban sokan telefonálnak, a lassabb reakcióidejük miatt a hátul állóknak még többet kell várnia. "Ez egy kicsit olyan, mint szellenteni a lifben. Mindenki szenved tőle" -- mondta Peter Martin, a kutatást publikáló Utah Egyetem közlekedési intézetének munkatársa.

Az egyetemen most azt tervezik, hogy számítógépes szimulációval meghatározzák, a vezetés közbeni beszélgetésből adódó időkiesés mennyi időt és extra üzemanyagot emészt fel. "Az eddigi számok azt mutatják, valószínűleg egészen elképesztő eredményeket kapunk majd" -- mondta Martin, utalva arra, hogy az USA-ban bármelyik tetszőleges pillanatban a sofőrök tizede mobilozik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról