Szerző: Bodnár Ádám

2007. december 13. 14:29

Magyarországon is kiválóan teljesített a HP

Megismételte az anyavállalat nagyszerű teljesítményét a hazai HP. A világ legnagyobb informatikai cégének magyarországi leányvállalata a Sulinet által mesterségesen felduzzasztott időszakot követő történetének legjobb évét zárta, az árbevétel (dollárban számolva) 10 százalékkal növekedett egy év alatt -- jelentette be Hegedüs Gábor vezérigazgató.

[HWSW] Megismételte az anyavállalat nagyszerű teljesítményét a hazai HP. A világ legnagyobb informatikai cégének magyarországi leányvállalata a Sulinet által mesterségesen felduzzasztott időszakot követő történetének legjobb évét zárta, az árbevétel (dollárban számolva) 10 százalékkal növekedett egy év alatt -- jelentette be Hegedüs Gábor vezérigazgató.

A HP annak ellenére teljesített kiválóan az október végén lezárt pénzügy évben, hogy a gazdasági, piaci környezet kimondottan kedvezőtlen volt. A lakossági költések a megszorítások, a reálbérek csökkenése miatt visszaestek, a kormányzati szféra is takarékos volt az idén, és a vállalatok is óvatosak voltak a beruházásokkal -- mondta el Hegedüs. Ennek ellenére a HP Magyarországnál minden üzletág kiválóan teljesített, elérte vagy túlszárnyalta a kitűzött célokat, és a piaci átlagot meghaladó mértékben növelte forgalmát.

A szolgáltatások húzták a nagyvállalati részleg eredményeit

A szerverek, tárolók és szolgáltatások értékesítésével foglalkozó Technológiai Szolgáltatások Üzletág (TSG) 13 százalékkal növelte forgalmát annak ellenére, hogy a vállalatok és a közszféra óvatossága miatt az idén szinte teljesen elmaradtak a nagy projektek. Szerverek terén az x86-os gépek vitték a prímet, a nagy értékű RISC/UNIX masinák iránt a fent vázolt okok miatt gyatra volt a kereslet, ez az idén azonban változhat. A tárolóeszközökből érdekes módon a felső kategóriás modellek fogytak jól az elmúlt évben. A szoftverek terén "átlagos" növekedést ért el a HP, amelyek ennek ellenére a bevételeknek már 7 százalékát adják -- világszinten mindössze 2 százalékot.

A TSG divíziót a szolgáltatások repítették -- derült ki Hegedüs beszámolójából. A "nagyon jól teljesítő" szolgáltatási tevékenység főképp a konzultációs tevékenységre és a klasszikus értelemben vett terméktámogatásra épül Magyarországon, de már a kiszervezett tevékenységek is 20 százalékát adják az árbevételnek. A HP nagyvállalati részlege főképp az ipari szektorban és a kormányzati szférában erős, a cég számára ezek a húzóágazatok. Hegedüs elmondta, a TSG-nél a most kezdődött, 2008 októberében véget érő pénzügyi évben legalább 10 százalékos forgalomnövekedést vár dollárban számítva.

A nagyvállalati termékek és szolgáltatások szempontjából fontos trendnek ígérkezik a távközlési piacon végbemenő konszolidáció, a pénzügyi szektor konszolidációja, valamint az olyan kormányzati kezdeményezések, mint az egészségügyi reform, illetve az e-kormányzat -- vélte Hegedüs.

Nyereségesen nőtt a PC-üzletág

Egyes PC-piaci versenytársakkal ellentétben a HP-nál elvárás, hogy a PC-értékesítés mindenképp nyereséges legyen, ezért a vállalat nem szállt be a hazai árversenybe, amely ma már odáig fajult, hogy a notebook-értékesítést az egyik legkevésbé nyereséges tevékenységgé tette. A személyi számítógépekkel foglalkozó részleg (Personal Systems Group, PSG) 10 százalékkal növelte bevételét, és a nyereségessége is nőtt -- mondta el Molnár Imre, az üzletág vezetője. A HP az elmúlt évben mintegy 80 ezer PC-t értékesített, amelyek nagyjából fele volt asztali gép, a másik fele pedig notebook.

Magyarországon a HP asztali és hordozható PC-ivel egyaránt a vállalatok igényeire igyekszik fókuszálni, és nem is rendelkezik olyan termékvonallal, ami kimondottan a lakossági igényeket célozná. Ez azonban hamarosan változni fog, ígérte meg Molnár, aki bejelentette, hogy 2008 második felében a hazai üzletekben is megjelennek a Pavilion márkájú konzumer gépek, amelyek a régió több országában, például Szlovákiában és Csehországban jelentősen átrendezték a piaci erőviszonyokat. Molnár nem titkolta, hogy a HP Magyarországon is jelentős piaci részesedést akar szerezni a Pavilion gépekkel.

HP iPaq 614C Business Messenger HP iPaq 914C Business Messenger
Az iPaq-sorozat új csúcsmodelljei 7,2 Mbps HSDPA-val és GPS-szel

A személyi számítógépes üzletág fennhatósága alá tartoznak a tenyérgépek, okostelefonok is. Ezzel kapcsolatban Molnár elmondta, az értékesítésük lassan de biztosan nő, ám évente mindössze pár százalékkal. Az idei évben a HP nagy sikereket ért el az ősszel megjelent iPaq 514 Voice Messengerrel, emellett nagy áttörést várnak a jövőre boltokba kerülő 6-os és 9-es sorozatú készülékektől, amelyek az elérhető technológiai csúcsot képviselik majd (7,2 Mbps HSDPA, beépített A-GPS).

Telített a nyomtatópiac, de van kiút

A hazai nyomtatópiac telítettnek mondható, ezért nagy eredmény volt a HP-tól, hogy egyszámjegyű százalékkal bár, de növelni tudta forgalmát -- mondta büszkén a nyomtatási és képalkotási részleg hazai vezetője, Czinege László. Az eladott készülékek száma 5 százalékkal nőtt, az árcsökkenések miatt a forgami bővülés ez alatt maradt.

A lakossági és a vállalati piac egyaránt stagnált, a konzumer szegmensben a Sulinet végeztével az eladások látványosan visszaestek, azóta pedig lényegében beálltak, miközben az eladások az olcsóbb készülékek felé tolódtak el -- az árérzékeny hazai piacon egyelőre nem látszik tömeges igény a nyomtatás mellett lapolvasásra, másolásra is alkalmas modellek iránt. Amennyire nem teljesítenek jól a multifunkciós készülékek a konzumer szegmensben, annyira jól fogynak vállalati környezetben, a forgalmuk éves szinten 26 százalékkal bővült.

A vállalati szférában jellemző trend még az olcsó lézernyomtatók előretörése, noha Czinege szerint sok cég igényeit egy felsőbb kategóriás tintasugaras készülék is kielégítené, amelyek beszerzési ára és lapköltsége is alacsonyabb a lézernyomtatókénál. Az üzletágvezető úgy véli, a nagyvállalati szektorban a nyomtatók racionalizálásával, a hálózati nyomtatás térnyerésével új erőre kaphatnak a HP eladásai, azonban megjegyezte, hogy amíg a munkahelyek száma nem bővül számottevően, addig a vállalati nyomtatók piacán sem várhatók pozitív változások.

A HP nyomtatási részlegének jövőjének kulcsát egyértelműen az új területek jelentik. Az egyik ilyen a nyomtatási szolgáltatások, vagyis amikor a vállalat teljes egészében átveszi az ügyfeleinél a nyomtatók, másolók üzemeltetését, karöltve akár a teljes dokumentumkezeléssel. Czinege szerint a hazai HP már készül az ilyen projektek levezénylésére, amellyel együtt jár a létszám növekedése is, hiszen az új üzleti modell új értékesítési és támogatási szakembereket kíván.

A másik új terület a HP számára a professzionális nyomtatás, amely lényegében minden, a hagyományos irodai dokumentumoktól különböző anyag nyomtatását jelenti -- legyen szó akár plakátokról, marketing-anyagokról, címkékről, csomagolóanyagokról. Az utóbbi időben a HP számos felvásárlást hajtott végre ezen a területen (a legújabbat két napja) annak érdekében, hogy ezt, a ma mág az offszetnyomás által uralt területet is megszerezhesse. Czinege szerint a teljes nyomtatási és nyomdai piac mintegy 780 milliárd dollárra tehető, ebből a HP által jelenleg megcélzott klasszikus dokumentum-nyomtatás mindössze 10 százalékra tehető -- vagyis van még hová növekedni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról