Szerző: Bányai György

2007. november 29. 12:19

A Toshiba növelte speciális, autókba szánt merevlemezeinek kapacitását

Az autós navigációs, illetve szórakoztató berendezések egy része már ma is tartalmaz merevlemezeket, amelyeket speciálisan ebbe a környezetbe terveztek. Ezeknek a tárolóknak jóval erősebb a rázkódással szembeni tűrőképességük az asztali vagy noteszgépekben találhatóakkal összevetve.

[HWSW] Az autós navigációs, illetve szórakoztató berendezések egy része már ma is tartalmaz merevlemezeket, amelyeket speciálisan ebbe a környezetbe terveztek. Ezeknek a tárolóknak jóval erősebb a rázkódással szembeni tűrőképességük az asztali vagy noteszgépekben találhatóakkal összevetve.

A 2,5 hüvelykes, 98 grammos Toshiba MK8050 tárolókapacitása mindössze 80 gigabájt, amely napjaink azonos fizikai méretű meghajtóinak kapacitását ismerve (akár 320 gigabájt is lehet) nem tűnhet soknak, azonban az utóbbiakhoz képest a tervezés során sokkal nagyobb hangsúlyt fektettek a vibrációkkal szembeni ellenállóképességre, ez hatással van a maximálisan elérhető kapacitásra is. A 4200 fordulaton járó meghajtó a száraz technikai adatok tükrében is jócskán eltér az asztali változatoktól, amelyekben a gyártó az üzem közbeni hőmérsékletet -30 és +85 Celsius fok közé teszi, továbbá a működés közben még épp elviselhető ütődést 300 G-ben, üzemen kívüli meghajtó esetében pedig 800 G értékekben maximálja.

A Toshiba állítása szerint az új modellben a korábbi 40 gigabájtos autós változathoz képest (amely szintén mostoha körülmények közé lett tervezve) még további 50 százalékkal magasabbra sikerült tornászni a toleranciaküszöböt. Az író-olvasó fejek körüli, a forgás közben keletkező légpárna is nagyobb hatásfokkal akadályozhatja meg a lemeztányérokhoz történő végzetes ütődést a rossz utakon keresztülvezető autós túrák során. Ez az újfajta légpárna-kialakítás a meghajtót még akár a tengerszint feletti 5 és fél kilométeres magasságban is épségben tarthatja, ahol a korábbi meghajtók már védtelenek voltak az alacsony légnyomás miatt.

Toshiba MK8050
Toshiba MK8050

A Toshiba az új, egy lemeztányérral és az ehhez társuló két fejjel ellátott egységeket az autóba fixen épített navigációs rendszereinek tárolójaként éppúgy el tudja képzelni, mint egyéb telemetrikai egységek, vagy műszerfalon helyet kapó szórakoztató extrák alkatrészeként. Az MK8050 tömegtermelése jövő áprilisában kezdődik, a gyártók egy-két hét késéssel kaphatják meg az időközben megrendelt mennyiséget, ha nem SSD meghajtókra esett a választásuk, amelyek igen jól állnak a mostoha körülményekkel szembeni ellenállóképesség terén.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról