Szerző: Ady Krisztián

2007. november 14. 09:39

Kipróbáltuk: TomTom 720 GO - nem csak navigátor

Vajon van-e élet az iGO-n túl? Mivel képesek visszavágni a nevesebb gyártók, mint a Tele Atlasért versenyző TomTom és Garmin a magyar fejlesztésű szoftver sikerét meglovagló, egyre nevetségesebb áron hazavihető tajvani tucatáruk, navigációs eszközök támadásait? Vajon mivel nyújt többet a legolcsóbb iGO-s PNA-nál a háromszor többe kerülő TomTom GO 720 ? Cikkünkből megtudhatja a választ.

Vajon van-e élet az iGO-n túl? Mivel képesek visszavágni a nevesebb gyártók, mint a Tele Atlasért versenyző TomTom és Garmin a magyar fejlesztésű szoftver sikerét meglovagló, egyre nevetségesebb áron hazavihető tajvani tucatáruk, navigációs eszközök támadásait? Vajon mivel nyújt többet a legolcsóbb iGO-s PNA-nál a háromszor többe kerülő TomTom GO 720? Cikkünkből megtudhatja a választ.

Súlyos egyéniség

Valószínűleg sokan nem tudják, hogy a TomTom Európa legnépszerűbb navigációs rendszereit gyártja: 2007 első negyedévében tovább sikerült erősíteni pozícióját, amikor az év végi 50-ről 52 százalékra növelte piaci részesedését. Ez azt jelenti, hogy minden második eladott hordozható navigációs eszköz TomTom volt 2007 első három hónapjában. A felsőkategóriás termékeihez kapcsolódó TomTom Home és Plus online kiegészítő szolgáltatások is vonzók lehetnek a felhasználóknak, ekkor már 1,3 millióan regisztráltak ezekre az opciókra. Cikkünk szereplője is támogatja a TomTom Home-ot, egy 720 GO volt a vendégünk pár napig.

A TomTom nem fukarkodott a kiegészítőkkel, a navigációs csomagban a készülék és az autós tartó, töltő mellett egy asztali dokkolót és vaskos, súlyos kézikönyvet is találhatunk, ez utóbbi sajnos ma már egyáltalán nem divat. Bár a cég weboldalán látható képek szerint mellényzsebben is elfér a navigációs eszköz, ennél azért jóval súlyosabb egyéniségről van szó. A készülékben érezhetően van anyag, 220 grammos tömege tiszteletet parancsoló. A választott anyagok éppúgy tökéletesek, ahogyan az összeszerelés minősége is.

Az autós tartót azonban egy kicsit elméretezte a TomTom, túlságosan rövidnek bizonyulhat olyan autókban, melyek szélvédője a szokásosnál messzebb húzódik a vezetőtől. A szivargyújtós töltő vezetéke is rövid lehet ebben az esetben, főleg akkor, ha az aljzat nem a műszerfalon, hanem mondjuk középen, a váltó, vagy könyöklő közelében található.

A készüléket szélesvásznú, 480 x 272 pixeles, 4,3 hüvelykes kijelzővel látták el, mely jóval nagyobb, nem csak annak tűnik a szokásos PNA-k kijelzőjénél. A GO 720 szenzora segítségével képes a fényerőt a fényviszonyoknak megfelelően folyamatosan állítani, ez a megoldás nem csak a szemüket, hanem az akkumulátort is kíméli. A lényegesebb műszaki adatok között meg kell még emlékeznünk a 400 MHz-es processzorról, a 2 gigabájtnyi beépített memóriáról, illetve az SD-kártyás bővíthetőségről is.

Más filozófia

A lényeg azonban a navigáció. Az biztos, hogy iGO-n nevelkedett felhasználóknak alaposan szokni kell a felületet, például azt, hogy a térkép böngészése teljesen különálló funkció a navigációtól, ha körül szeretnénk nézni, a menüben kell turkásznunk újra az iGO-s két ujjnyomás helyett. A különböző funkciókat, beállításokat számtalan almenübe rejtette el a gyártó, ezek azonban többnyire logikusan gondolkodva könnyen megtalálhatók. Minden menüpont világos leírást kapott, s úgy lett megalkotva, hogy nagyobb ujjal is biztonsággal kezelhető legyen.

A GO 720 GPS-vevője igen érzékeny, az átlagos PNA-knál gyorsabban találja meg a műholdak alapján a pozíciónkat, de ebben hatalmas segítség a beépített QuickGPSfix is, mely frissítést követően napokra előre tudja, körülbelül merre találhatók a műholdak az égbolton. A készülék ennek köszönhetően teljes hidegindítás -- navigációs eszközöknél ez változó időszakon túli kikapcsolt állapotot jelent -- esetén is másodpercek alatt megtalálja a pozíciónkat, nem kell akár egy-két percig várnunk erre. A hangutasítások tiszták és érthetőek, a hangerő több mint elegendő -- a hangszóró különösen jó minőségű --, ez a szoftver is képes már sebességtől függően állítani a megszólalás erősségét.

A kelet-európai csomagban található térképek, köztük hazánk térképe is 2007 nyarának derekán készültek, ez nagyjából egybecseng a legtöbb navigációs eszközben található térkép dátumával, bár a normál iGO-val rendelkező tulajdonosok már egy augusztusi változathoz is hozzájuthatnak, amelyen olyan főbb utak is vannak, amiket a GO 720 nem ismer. Hiányzik például az M7-es viaduktot tartalmazó szakasza, de az M3-as Görbeháza-Debrecen közötti szakasza sincs meg, noha ezek közül utóbbi már az iGO tavaszi térképfrissítésében is helyet kapott. A TomTom remélhetőleg hamarosan frissíti digitális térképeit, ezzel valószínűleg nem lesz probléma, ha sikerül bekebeleznie a Tele Atlast. A vásárlóknak egyébként egy garancia is rendelkezésükre áll: a vásárlástól, pontosabban a TomTom Home szolgáltatásba regisztrálástól számított 30 napig ingyenesen frissíthetik rendszerük térképeit a legújabb verzióra.

Az útvonaltervezés is teljesen más, mint iGO alatt, de rövid próbálkozást követően ez is kitapasztalható. Alternatív útvonalat, kerülőutat egyetlen gomnyomással kérhetünk a készüléktől, ez jóval egyszerűbb itt, mint iGO-s navigációnál. Nagyszerű képesség a "hol vagyok" gomb, mely szóban és írásban közli, hogy mihez vagyunk közel, mely utcák sarkán állunk, ez a funkció segítség kérésekor, vagy egy ismeretlen ismerőssel történő találkozáskor igen jól jöhet. A készülék képességei azonban közel sem merülnek ki ennyiben.

TomTom Home TomTom Home TomTom Home TomTom Home TomTom Home TomTom Home TomTom Home

Valóban mobil eszköz

A TomTom 720 GO rendelkezik a TomTom Home szolgáltatás extráival, és a MapShare közösségi "térképjavító" szolgáltatással. Rádiós forgalmi TMC képességét sajnos itthon egyelőre nem tudjuk kihasználni, online forgalmi információkra viszont előfizethet az, aki gyakran járja Nyugat-Európa útjait. A MapShare lényege, hogy mi magunk is bejelölhetünk egy-egy térképhibát, útlezárást, tartós, vagy átmeneti forgalmi változtatást a térképen, majd ezt megoszthatjuk másokkal. A 720 GO azonban nem csak asztali töltőbe helyezve képes ezeket az adatokat szinkronizálni a szerverekkel, Bluetooth-on keresztül mobiltelefonhoz is kapcsolható.

Egy harmadik generációs mobilkészülékkel párosítva a 720 Go villámgyorsan le tudja tölteni a térkép- és szoftverfrissítéseket -- nem árt nagyobb adatforgalmat tartalmazó mobilinternet csomag előfizetése --, az aktuális időjárási adatokat, a fixen telepített útbiztonsági (traffipax) kamerák helyzeteit, de akár azonnal el is küldhetjük a megosztani kívánt térképhibákat is. A készülék gyakorlatilag ugyanúgy csatlakozik az internethez telefonon keresztül, mint a számítógéphez csatlakoztatott dokkolón keresztül.

A Bluetooth csatlakozásra építve teljes értékű, tökéletes kihangosítót is kapunk a TomTomtól az autóba, a készülék át tudja tölteni a telefonszámokat a telefonból saját memóriájába, de akár SMS-t is írhatunk vele, számtalan haladó profilt támogat a 720 GO. Az érdekes pontok -- éttermek, benzinkutak, szervizek és más elérhetőségek -- új értelmezést nyernek, két virtuális gombnyomással azonnal foglalhatunk egy asztalt a megcélzott étteremben, szobát a szállodában, anélkül, hogy hozzá kellene nyúlnunk telefonunkhoz. A beépített mikrofon másra is jó, címet is diktálhatunk a rendszernek, bár ez magyar címek esetén elég nehézkes, a tökéletes magyar fordítás ellenére csak idegen nyelven ért. Ezen túl akár saját magunk is felvihetünk navigációs utasításokat.

A készüléket multimédiás képességekkel is ellátták: bár zenelejátszó alkalmazása igen butácska, a beépített FM-adóval az MP3-ainkat külön kábelezés nélkül az autónk rádiójára, hangszóróira varászolhatjuk. A TomTom gondolt mindenre, ha akarjuk, csak a zene szól a rádión keresztül, a kihangosítás, vagy a navigációs utasítások a 720 GO saját hangszórójából szólnak továbbra is, de akár meg is kavarhatjuk a dolgokat. A transzmitter minősége meglepően jó, hatótávolsága pedig körülbelül 6-8 méter, ezen túl már kezd zajossá válni. A készülékkel dokumentumokat is olvasgathatunk és képeket is nézegethetünk.

Eltűntünk a térképről

A 720 GO tökéletes eszköznek tűnik, egy érthetetlen problémával azonban szembesülhetünk, mely inkább a TomTomnak, semmint a készüléknek róható fel: Magyarország még mindig a Balkán része a vállalat szemében. Bár minden magyarul szól hozzánk, az intelligensen, saját memóriából települő TomTom Home PC-s szoftver is magyarul beszél, Magyarország nincs a helyünket meghatározó országok közötti listában, kénytelenek vagyunk megadni egy szomszédost, például Ausztriát. Pedig ha Zimbabve és Csád belefért, igazán beleférhetne Magyarország is. Ez főként azért bosszantó, mert ennek semmi jelentősége sincs, minden opció működik hazánkból működtetve is, az interneten nincsenek határok.

A feltelepített TomTom Home szoftverrel frissíthetjük a készülék programját, térképeit, szinkronizálhajtuk a közösséggel megosztott térképjavításokat, de akár menedzselhetjük is a készülék beállításait, előre megtervezhetjük a másnapi kirándulás útvonalát, vagy kedvenceinket rendezgethetjük, kényelmesen, a számítógépünk képernyőjén keresztül, az egér segítségével.

A készülékbe helyezett SD-kártyát külön meghajtóként érhetjük el a számítógépen, és erre szükség is lesz, a 2 gigabájtnyi memóriában ugyanis nem sok hely, alig több mint 130 megabájtnyi kapacitás marad. Ide egy-két album fér fel talán MP3 formátumban, ha zenelejátszóként is szeretnénk használni a készüléket, de talán jobb, ha ezt a helyet fenntartjuk a program- és adatfrissítéseknek.

Drágán olcsó

A TomTom 720 GO javasolt végfelhasználói ára bruttó 122 ezer forint körül alakul, ami a készülék képességeit tekintve egyáltalán nem túlzó ár. Ezért az összegért nem csak online képességekkel felruházott, szuper szoftverrel szállított, első osztályú navigációs eszközt, hanem gyári rendszereket alázó Bluetooth-kihangosítót és egy FM-adóval ellátott MP3-lejátszót is kapunk. Tökéletes karácsonyi ajándék, ha vastag a pénztárca.

A TomTom 720 GO navigációs berendezést a
C.Enter Információ-Technológiai Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.

Véleménye van?

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról