:

Szerző: Bodnár Ádám

2007. október 19. 09:07

Egy lépéssel közelebb a repülőgép-fedélzeti mobiltelefonáláshoz

A brit távközlési hatóság, az Ofcom (Office of Communications) állásfoglalást adott ki a repülégép-fedélzeti mobilhasználatról. A szervezet a gépekre telepített bázisállomások segítségével engedélyezné a fedélzeti mobilozást az Európai Unióban.

[HWSW] A brit távközlési hatóság, az Ofcom (Office of Communications) állásfoglalást adott ki a repülégép-fedélzeti mobilhasználatról. A szervezet a gépekre telepített bázisállomások segítségével engedélyezné a fedélzeti mobilozást az Európai Unióban.

A javaslat szerint a repülőgépekre a légitársaságok bázisállomásokat szerelhetnének fel, amelyek lehetővé tennék a fedélzeten utazók számára a mobilok használatát. Mivel a fedélzeten használt mobiltelefonok csupán pár méteres távolságban lesznak az "adótoronytól", ezért csak rendkívül kis energiával fognak sugározni, nem zavarva a navigációs és kommunikációs berendezéseket. A gépre telepített bázisállomás műholdak segítségével kommunikálna a földi hálózatokkal.

A mobilozást csak 3 ezer méteres magasság elérése után engedélyezné az Ofcom, nehogy kisebb magasságon a bekapcsolt mobilok valamelyik földi bázisállomáshoz próbáljanak csatlakozni. Fel- és leszálláskor ugyanúgy tilos lenne a készülékek használata, mint jelenleg. A számlázás ugyanúgy történne, mintha az utas külföldön roamingolna, a bevételen a légitársaság és a hálózati szolgáltatók osztoznának. Már több európai légitársaság (pl. Air France, BMI, Ryanair) is jelezte, hogy engedélyezné a gépei fedélzetén a mobilozást, a szükséges infrastruktúrát ehhez az OnAir és az Aeromobile tudná biztosítani. Előbbi cég az Airbus leányvállalata, utóbbi pedig a norvég Telenor érdekeltségébe tartozik, ahová a hazai Pannon is.

Ami egyelőre nem tisztázott: mi történik akkor, ha egy ilyen repülőgép az Unión kívül olyan ország légterébe repül be, ahol tilos a fedélzeti telefonálás? Valószínűleg ekkor a szolgáltatást ki kell majd kapcsolni. Az Egyesült Államokban például biztosan ez lesz a helyzet, a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) ugyanis belátható időn belül biztosan nem fogja engedélyezni a fedélzeti mobilozást

Az ageism, vagyis az életkorral kapcsolatos előítélet és diszkrimináció az IT-ban hatványozottan jelen van, akár már 35-40 évesen is bele lehet futni.

a címlapról

szerző

14

Ha nem vigyázunk, megeszi a zeneipart az AI

2025. október 31. 10:50

Most dől el, hogy lesznek-e még hús-vér szerzők pár évtized múlva. Ezt a témát feszegetjük az Artisjus elnökének segítségével.