:

Szerző: Bányai György

2007. augusztus 14. 13:11

Szabványos operációs rendszer kerülhet a jövő autóiba

Az autóvásárlók általában az adatlapon előkelő helyen szereplő adatokra -- mint a teljesítmény, a fogyasztás, vagy a garancia -- helyezik a fő hangsúlyt, azonban hasonlóan fontos lett mára egy újabb ismérv: a szoftver.

[HWSW] Az autóvásárlók általában az adatlapon előkelő helyen szereplő adatokra -- mint a teljesítmény, a fogyasztás, vagy a garancia -- helyezik a fő hangsúlyt, azonban hasonlóan fontos lett mára egy újabb ismérv: a szoftver.

Az autók árának majdnem tizede a szoftverköltség

Az autógyártók az IT-költségvetésük 35 százalékát fordították szoftverek fejlesztésére, 12 százaléknyit pedig külső szoftverbeszállítók munkáira adtak ki az AMS Research 2006 novemberi felmérése alapján, amelyet 52 amerikai, gépjárműiparral kapcsolatban álló gyártó bevonásával végeztek. A ma kapható átlagos autók ára (Amerikában kapható átlagos autók értendők ezalatt) közel kétezer dollárnyi értékben tartalmaz szoftveres kódot, ami nagyjából a kocsi árának 9 százaléka. A Strategy Analytics elemzőcég szerint ez az arány a következő évben elérheti a 15 százalékot is. "Az összes intelligens lehetőség, amivel találkozunk egy autóban, így az alkalmazkodni képes távolságtartásra is képes tempomat, a nyomvonal elhagyását jelző rendszer, vagy az automata parkolósegéd, mind szoftver irányítása alatt áll" -- mondta Patrick Milligan, a Ford Motor gépjárművekbe szánt szoftverek fejlesztési részlegének igazgatója

Az autókba épített elektronikák egyre összetettebbek, ezért egyre fontosabbá válik, hogy a szoftvert fejlesztők és az autókat gyártók megtalálják azt a közös nyelvet, amely alapján könnyedén lehet a két területet eggyé kovácsolni. Többek között az évtizedes szoftverfejlesztő tapasztalattal rendelkező IBM is milliárdokat fektet az autóiparba, amelyet kiszolgál. David Petrucci az IBM autóipari számítástechnikai megoldások részlegének vezetője szerint az úttörő szerepet a gépjárművek komputerizálásában kell vállalniuk: "Megpróbálunk változtatni az autógyártók, az autók részegységeinek beszállítói közötti kapcsolatunkon annak érdekében, hogy minél közvetlenebb szerephez juthassunk."


A Siemens-VDO adaptív vezetősegédje

Bár úgy is tűnhetett, hogy az IBM lassan reagált a múltban az autóipar szoftveres igényeire, de azért fű alatt, hírverésektől mentesen szépen dolgozta be magát ebbe a közegbe. 2003-ban az UIMA (Unstructured Information Management Architecture) terven dolgozott, amely egy XML alapú adatgyűjtő rendszer volt, mely alkalmas kommunikálni az úttal, illetve a közelben található gépjárművekkel. 2005-ben az Arab Emirátussal kötött megállapodás értelmében 125 millió dolláros gépjármű-telematikus fejlesztés indult, amely ezt a technológiát alkalmazta. Tavaly pedig a Magna Electronickal kötött partnerség a fejlesztés jelzője, ahol az autókba épített intelligens részegységek gyártása a cél.

Lexus LS-460
A Toyota érdekeltségébe tartozó Lexus LS 460-as modellje nem csak a nyolcfokozatú váltója, vagy a változó szelepvezérlés által elért alacsony fogyasztása miatt tarthat érdeklődésre számot, hanem azért is, mert képes párhuzamos parkolóhelyre önmagától beparkolni. A magasfokú automatizáltság természetesen nem csak a Lexusnál található meg, az összes autógyártó azon munkálkodik, hogy az új modelljük minél könnyebbé, illetve minél kényelmesebbé tegye a vezetést, miközben a lehető legtöbb terhet veszi le a sofőr válláról.
A cég legnagyobb megmozdulása a Svéd Telelogic megvásárlása volt, amely 745 millió dollárjába került a kék óriásnak. A Telelogic piacvezető a valós idejű, illetve telekommunikációs rendszerek készítésénél alkalmazott tervező és tesztelő eszközök, valamint az objektum-orientált elemző és tervező eszközök területén. Az IBM a Telelogic megvásárlásával erősebb jelenlétet szerzett, sőt új vásárlókhoz is jutott, melyekből a legismertebbek lehetnek a General Motors, a DaimlerChrysler, Volvo, Volkswagen, BMW, vagy a műszereiről híres SiemensVDO. A cég bevételeinek tavaly

Szabványos autós operációs rendszer érkezhet

Az egyik legizgalmasabb terület az autós technológiában az autók "operációs rendszerének" szabványos kidolgozása. Éppúgy, mint a számítógépek esetében a Windows Vista vagy XP, az autókban is cél, hogy a rendszer képes legyen egyszerre több dologgal is foglalkozni, melybe beletartozik a fékasszisztenst vezérlő kód éppúgy, mint a benzinbefecskendezőt irányító, amelyek működését csak egymással párhuzamosan lehet elképzelni. A szabványos operációs rendszer több autómárkát szolgálhat, segítve a gyártók, részegység-beszállítók munkáját.

A sztenderd operációs rendszer megalkotásának előnye, hogy az úton haladó autók, sőt, maga az út is közös hálózaton kommunikálhat, egy nyelvet beszélve. Ennek eredményeképp információcsere folyhat az adott, illetve a gépjármű és a cél közötti útszakasz állapotáról, tekintettel annak állapotára, -- mint például a jegesedés, sávlezárás, illetve útfelbontás -- vagy ami még ennél is lényegesebb: az aktuális időben rajta áthaladó forgalom nagyságáról, esetleges forgalmi akadályt képező meghibásodott járművekről, vagy azonnali értesülést adhat a bekövetkezett, a forgalomra is kedvezőtlen hatást gyakoroló balesetekről.


Az utak állapotáról is adhat felvilágosítást egy intelligens gépjármű-út kapcsolat

Ebből is látszik, hogy mennyire fontos az összes autógyártó által elfogadott, közösen használható operációs rendszer, amelyben az adatcsere akadálytalanul, minden résztvevő számára érthető módon, az adatok felhasználhatóvá tételével zajlik. A különböző, egymástól független fejlesztésű rendszerek egy egységbe szervezése azért sem jobb választás a minden gyártó által használható egységes helyett, mert egy különálló fejlesztés hibája esetén az egész rendszer stabilitása is lehet a tét. Ezen túlmenően jóval több pénzbe is kerülhet több, autógyártónként saját rendszer fejlesztése a közös helyett, amelybe integrálhatók a gyártók modelljeinek saját, egyedi jellemzői is.

Az IBM mellett más gigász, nevezetesen a Microsoft is érdeklődéssel fordul az autós világ felé, bár jelenleg inkább a navigációra, illetve az autón belüli szórakoztatásra összpontosít. Ennél a két területnél azonban neki is szerteágazóbbak az ambíciói.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 14:21

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.