Szerző: Bizó Dániel

2007. július 18. 12:53:04

Kipróbálható a Microsoft online ügyfélkapcsolati szolgáltatása, a Live CRM

[Computerworld/eWeek/HWSW] Bejelentette ügyfélkapcsolati szoftverének hosztolt változatát a Microsoft, a Dynamics Live CRM igyenenes kipróbálhatósággal, majd ezt követően a riválisoknál lényegesen alacsonyabb előfizetési díjjal igyekszik rést ütni a piacon. A redmondiak szerint a kis- és középvállalatoknak kínált Live CRM alapvető előnye, hogy a Dynamic CRM-mel közös kódbázist alkalmaz, így az ügyfelek rugalmasan dönthetnek arról, hogy milyen változatban kívánják használni -- ugyanez a tény a kritikusok szerint alapvető koncepcionális hiba.

HIRDETÉS

[Computerworld/eWeek/HWSW] Bejelentette ügyfélkapcsolati szoftverének hosztolt változatát a Microsoft, a Dynamics Live CRM igyenenes kipróbálhatósággal, majd ezt követően a riválisoknál lényegesen alacsonyabb előfizetési díjjal igyekszik rést ütni a piacon. A redmondiak szerint a kis- és középvállalatoknak kínált Live CRM alapvető előnye, hogy a Dynamic CRM-mel közös kódbázist alkalmaz, így az ügyfelek rugalmasan dönthetnek arról, hogy milyen változatban kívánják használni -- ugyanez a tény a kritikusok szerint alapvető koncepcionális hiba.

Árversennyel a konkurencia ellen

A Microsoft évekkel a konkurenciát követően végre belépett a hosztolt CRM területére a Dynamics Live CRM termékével, melynek kipróbálására már lehet jelentkezni. A Live idén már végig bétafázisban marad, ennek megfelelően bétaprogramban ingyenes résztvevők számára. Ezt követően 2008-ban akciós havidíjak élnek, mely a teljeskörű CRM-képességekkel (marketing, ügyfélszolgálat, munkafolyamatok, analitika) felruházott Professional esetében felhasználónként 39 dollár havonta, majd 2009-től 44. Az offline adatszinkronizációra képes Enterprise csak jövőre válik elérhetővé, 59 dolláros áron. Ezzel szemben a Salesforce.com -- mely a Microsoft egyik kiemelt célpontját képezi -- legolcsóbb csomagjának listaára 65 dollár.

A Microsoftot valójában már az ezredfordulón foglalkoztatta a szoftver mint szolgáltatás (software-as-a-service, SaaS) területe, azonban akkor úgy döntöttek a fejesek, hogy a telepített szoftverek iránt mutatkozik nagyobb igény. A SaaS szimbólumának tekinthető Salesforce.com ugyanakkor bebizonyította, hogy a koncepció nemcsak életképes, de előremutató is. Az 1999-ben alapított vállalat ma több ezer ügyfelet és közel félmillió felhasználót szolgál ki, árbevétele pedig tavaly megközelítette az 500 millió dollárt, igaz, nyereséget alig termelt, gyakorlatilag nullszaldósnak tekinthető.

Koncepciók harca

A SaaS koncepciójának lényege, hogy az ügyfélnek nem kell foglalkoznia egy komplex IT-rendszer kidolgozásával és implementációjával, sem beruházásokat nem kell eszközölnie, hanem szolgáltatásként fizet elő az igényelt funkciókra, és azonnal alkalmazni tudja a szoftvert. Ezen túlmenően a cég igényeinek megfelelően tudja skálázni az igénybe vett szolgáltatások körét és mennyiségét, így a költségeket is egyszerűen kontroll alatt lehet tartani.

Hogy a távoli kiszolgálás elfogadható, versenyképes sebességet nyújtson, a felhasználói felületet minél egyszerűbbre, lényegretörőbbre kell tervezni, valamint a felület mögött meghúzódó szoftverrendszert is az interneten keresztül való szolgáltatás szellemében kell kialakítani: minimalizált, gyors kommunikáció, lehetőség szerint agresszív előtöltési és cache-elési technikák, kliens oldali tartalomgenerálás és interakció, folyamatos adatszinkronizáció. Éppen ezért a Microsoft által előnyként hangoztatott közös kódbázist számos helyen kritizálták, mivel azt alapvetően helyben telepített környezetbe tervezték, sőt egyesek olyan kijelentésekre ragadtatták magukat, hogy a Microsoftnak nincs is SaaS CRM terméke valójában.

A Microsoft ugyanakkor azt kommunikálja, hogy a közös kódbázis és a lényegében ugyanazt kínáló termék azzal az előnnyel szolgál, hogy a különböző telepítési változatok (a Microsoft által hosztolt, az ügyfélnél telepített, vagy a partnerek által hosztolt) rugalmasan átjárhatóak -- szoftver plusz szolgáltatás, ahogy Jeff Raikes, a Microsoft üzleti divíziójának elnöke fogalmazott. Így például azok a kis felhasználók, melyek úgy érzik, kinőtték a Live CRM kereteit, például szorosabb vállalatirányítási integrációra van szükségük, viszonylag könnyen áttérhetnek a helyben telepített vagy a partnernél hosztolt, testreszabottabb változatra.

A Live CRM már a Dynamics CRM 4.0 kódbázisára épül, mely várhatóan a negyedik negyedévben jelenik meg a helyben telepített és a partnereknél hosztolt változatokban. A termékek kizárólag a partnerhálózaton keresztül hozzáférhetőek. A Live CRM Early Access bétaprogramra itt lehet jelentkezni.

a címlapról