Szerző: Bizó Dániel

2007. április 26. 18:13

Kelet-Európa gyorsan az elektronikai ipar melegágyává vált

[iSuppli] Ha az olcsó gyártás kerül szóba, a legtöbb embernek talán még itthon is Kína és India jut elsőként eszébe -- nem alaptalanul. E két óriás mellett azonban megjelent az utóbbi évek során egy új szereplő, Kelet-Európa. Az iSuppli piackutató budapesti konferenciasorozatán beszélt a régió helyzetéről.

[iSuppli] Ha az olcsó gyártás kerül szóba, a legtöbb embernek talán még itthon is Kína és India jut elsőként eszébe -- nem alaptalanul. E két óriás mellett azonban megjelent az utóbbi évek során egy új szereplő, Kelet-Európa. Az iSuppli piackutató budapesti konferenciasorozatán beszélt a régió helyzetéről.

Greg Sheppard, az iSuppli fejlesztési vezérigazgatója tegnapi előadásában elmondta, hogy a volt szovjet blokkhoz tartozó Kelet-Európa mindenféle elektronikai berendezés gyártási, sőt tervezési melegágyává vált az elmúlt évek során, mégpedig igen rövid idő alatt. A régióban asztali és hordozható számítógépeket, szervereket, mobilokat és más fogyasztói elektronikát gyártanak, de az LCD-tévék területe az, amely igazán nagyot robbantott.

Az iSuppli becslése alapján a 400 millió lakosú és 5 százalékos gazdasági növekedéssel bíró Kelet-Európában az elektronikai termékek fogyasztása évente 10 százalékkal nő, ami már önmagában vonzó piaccá teszi. Emellett természetesen alacsony költségszínvonalú termelési bázis kialakítására nyújt lehetőséget a nyugat-európai piacok rugalmas ellátására, ami az EU enyhén protekcionista vámpolitikája is erősít.

"Kelet-Európa hasznot húz abból, hogy más fejlődő országokhoz képest jellemzően magasabban képzett munkaerővel rendelkezi" -- mondta el Sheppard. A régió előnyére válnak az adókedvezmények és kormányzati támogatások is, ahogyan az egyes országok igyekeznek növelni gazdaságuk növekedését. Sheppard azt is hozzátette, hogy a kutatás-fejlesztési vagy gyártási központokkal rendelkező vállalatok jó ismertséget szereznek a helyi fogyasztók között. Ezen tényezők eredményeként a kelet-európai elektronikai eszközök termelésének értéke évente átlagosan 10,2 százalékkal bővül 2005 és 2010 között, vagyis több mint 60 százalékkal lesz nagyobb, miközben Európa többi részében ez mindössze 2,4 százalékot tesz ki.

Az LCD-tévék nem csak a kelet-európai ipari beruházások slágertémájává váltak, hanem a helyi fogyasztók egyik legkedveltebb termékévé is. Az iSuppli adatai szerint a 2006 és 2011 között több mint négyszeresére, 7,3 millió darabra növekszik az LCD-tévék regionális piaca, miközben értékük meghaladja a 4 milliárd eurót, vagyis az 1000 milliárd forintot.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról