Szerző: Bizó Dániel

2007. február 14. 16:29

Március végén, április elején érkezhet az ATI top grafikus chipje, az R600

[Digitimes/HWSW] Március végén, vagy április elején érkezik az AMD/ATI új reménysége, az R600 kódnéven fejlesztett grafikus gyorsítóchip -- írja a tűzhöz közel lévő tajvani Digitimes, iparági forrásokra hivatkozva. A tajvani kártyagyártók információi alapján a csúcskategóriás chip 80 nanométeres gyártástechnológiával készül és GDDR4 memóriát kezel, mely jellemzők szerepet játszhattak abban, hogy a vártnál később kerül piacra.

[Digitimes/HWSW] Március végén, vagy április elején érkezik az AMD/ATI új reménysége, az R600 kódnéven fejlesztett grafikus gyorsítóchip -- írja a tűzhöz közel lévő tajvani Digitimes, iparági forrásokra hivatkozva. A tajvani kártyagyártók információi alapján a csúcskategóriás chip 80 nanométeres gyártástechnológiával készül és GDDR4 memóriát kezel, mely jellemzők szerepet játszhattak abban, hogy a vártnál később kerül piacra.

Tajvani információk szerint az R600 csúcsváltozatára épülő kártya maximális fogyasztása akár 270 watt is lehet, és csak számítógépekbe építve lesz hozzáférhető, míg a többi, kiskereskedelmi forgalomba is kerülő modellek 240 watt alatti energiafelvétellel is beérik. A kártyákat eredetileg még tavaly novemberre várták, a bevezetést azonban közel fél évvel ki kellett tolni, vélhetően a TSMC gyártási nehézségei miatt. Az NVIDIA nagyjából az idő tájt készült el a G80 terveivel, mint az ATI az R600-zal, a konzervatívabb, 90 nanométeres gyártástechnológia révén azonban november elején sikerült útjára indítania a szörnyeteget, mely minden tesztet ural azóta.

Mindkét tervező új grafikus chipje immár ún. egységes shader architektúrát valósít meg, vagyis a pixelekkel és vertexekkel kapcsolatos műveletekre nem dedikált, és specializált, hanem közös futószalagokat alkalmaznak. Ez a megoldás elviekben nagyban megkönnyíti a programozhatóságot azáltal, hogy megkönnyíti a processzor erőforrásainak magas kihasználását, hiszen a szabad futószalagokat pixel és vertex számításokra is lehet alkalmazni. A korábbi architektúrákon például hiába állt rendelkezésre szabad pixel shader, miközben további vertex-számítási kapacitásra lett volna szükség, és vica versa.

A DirectX 10 specifikációkat teljesítő chipek azonban nem az elsők, melyek egységes architektúrát implementálnak. Az első ilyen ismert grafikus chip a Microsoft Xbox 360 gépben található ATI Xenos. A Xenos során szerzett tapasztalatokat az ATI minden bizonnyal beoltotta az R600 fejlesztéseibe is, mely 64 egységes shadert tartalmazhat, órajele pedig 650 megahertz fölé várható.

A G80 ezzel szemben egy újszerű módon 8 magból épül fel, melyek egyenként 16 további végrehajtóegységgel rendelkeznek (az NVIDIA így 128 stream processzorról beszél), órajelük pedig a chip egészénél több mint kétszer magasabb, a csúcsváltozat esetében 1350 megahertz. Hogy két megoldás hogyan viszonyul egymáshoz bevetésen, egyelőre a jövő zenéje marad, egyes kiszivárgott mérések szerint ugyanakkor biztosan visszaveszi a koronát az ATI.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról