Szerző: Bizó Dániel

2007. január 30. 18:23:41

Jól sikerültek az ünnepek a Sony számára

[The Wall Street Journal/HWSW] Csökkenő profitról volt kénytelen beszámolni a japán Sony, miután a PlayStation 3 terheit nyögő játékdivízió veszteségei kioltották az újra erőre kapó elektronikai részleg javuló teljesítményét -- a csökkenés enyhe mértéke azonban meglepte az elemzőket, akik sokkal rosszabbra számítottak. A márciusban véget érő pénzügyi év egészére egyúttal számottevően megemelte a nyereséggel kapcsolatos kilátásait a cég, amelyet a javuló piaci szereplés mellett Howard Stringer brit vezér költséghatékonysági programja tett lehetővé.

HIRDETÉS

[The Wall Street Journal/HWSW] Csökkenő profitról volt kénytelen beszámolni a japán Sony, miután a PlayStation 3 terheit nyögő játékdivízió veszteségei kioltották az újra erőre kapó elektronikai részleg javuló teljesítményét -- a csökkenés enyhe mértéke azonban meglepte az elemzőket, akik sokkal rosszabbra számítottak. A márciusban véget érő pénzügyi év egészére egyúttal számottevően megemelte a nyereséggel kapcsolatos kilátásait a cég, amelyet a javuló piaci szereplés mellett Howard Stringer brit vezér költséghatékonysági programja tett lehetővé.

Az elmúlt években sokat szenvedő vállalat a vártnál jobb ünnepi szezonról adott számot, amit a Bravia televíziók, a Cybershot digitális fényképezőgépek és a Sony Ericsson mobilok iránti erős kereslet magyaráz. A Sony televíziógyártása két év óta először vált nyereségessé, miután elvesztette technológiai vezető szerepét, továbbá alsó kategóriás termékekkel sikeresen rombolta saját imidzsét. A Braviával a japán elektronikai óriás azonban sikeres márkát vezetett be a piacra, mely mögött a Samsunggal közös LCD-panelgyártás húzódik meg -- igaz, a Sony finanszírozási oldalról veszi ki csak részét, a technológia és az üzemeltetés a koreaiak kezében összpontosul.

A sikeres év végi hajrá közel 10 százalékos forgalomnövekedést eredményezett az egy évvel korábbihoz képest, ami rekordmértékű, 2610 ezer milliárd jenes, vagyis nagyjából 21,5 milliárd dolláros árbevételt jelent. Mindezek ellenére a vállalat 2005 végéhez képest 5,3 százalékkal alacsonyabb, 1,32 milliárd dolláros nettó eredményt ért el, miután a PlayStation 3 (PS3) konzollal kapcsolatos költségek a korábban nyereséges játékdivíziót (Sony Computer Entertainment International) 446 millió dolláros veszteségbe taszították. A vállalat várakozásai szerint év végére a PS3-biznisz nullszalldóssá válik, vagyis nem nehezedik majd tovább teherként a cégre.

Az SCEI forgalma főként az év végéig 1,8 milliós volumenben kiszállított PS3 rajtja miatt emelkedett, amelyekhez 5,2 millió szoftvert is értékesítettek. Meglepően erősen tartja magát a hetedik évét taposó PS2 is: 4,1 millió gép és 78 millió hozzá tartozó szoftver fogyott világszerte, ami mindössze 23 és 16 százalékos csökkenés éve szinten. A PSP-eladások ugyanakkor negyedére zuhantak vissza, miután a langyos kereslet következtében készletek halmozódtak fel, ugyanakkor a szoftvervásárlások 24 százalékkal erősödtek. Továbbra is tartja magát a március végére kitűzött 6 millió leszállított PS3-hoz a Sony, miközben PS2 előrejelzését 11-ről 13 millióra emelte.

A Sony teljesítményét domináló elektronikai részleg 17 százalékkal 15,4 milliárd dollárra növelte forgalmát, miközben üzemi eredményét megduplázta, mely így 1,46 milliárd dollárt tett ki. A Bravia televíziók kifejezetten erősek az Egyesült Államokban, ahol 30 százalékát szerezték meg az ünnepi forgalomnak, a kemény verseny ellenére is. A pénzügyi év egészére a vállalat változatlan árbevétel mellett a korábban előrejelzettnél 38 százalékkal magasabb, 900 millió dolláros adózott nyereséget vár (ami veszteséges utolsó negyedévet vetít előre), amit a restrukturálással kapcsolatos alacsonyabb költségektől, valamint a Sony Ericssonból és a Sony BMG-ből származó nyereség emelkedésétől vár a vállalat.

a címlapról