Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Feltámasztaná a repülőgépes internetszolgáltatást a Lufthansa

Bodnár Ádám, 2006. december 22. 10:42
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Egy, a Lufthansa vezetésével alakuló csoport feltámasztaná a kihalásra ítélt repülőgépes internetszolgáltatást, a Connexiont, amelynek bezárásáról -- az érdeklődés hiányára hivatkozva -- idén döntött a Boeing. A tűzhöz közeli forrásokra hivatkozva a Wall Street Journal azt írja, a Lufthansa légitársaság, a Panasonic Avionics, a SES Global műholdszolgáltató, valamint a ViaSat összefogásával hamarosan ismét lehet a repülőgépek fedélzetén internetezni.

[HWSW] Egy, a Lufthansa vezetésével alakuló csoport feltámasztaná a kihalásra ítélt repülőgépes internetszolgáltatást, a Connexiont, amelynek bezárásáról -- az érdeklődés hiányára hivatkozva -- idén döntött a Boeing. A tűzhöz közeli forrásokra hivatkozva a Wall Street Journal azt írja, a Lufthansa légitársaság, a Panasonic Avionics, a SES Global műholdszolgáltató, valamint a ViaSat összefogásával hamarosan ismét lehet a repülőgépek fedélzetén internetezni.

Évi 100 millió dolláros működési költség

A SES szóvivője a Wall Street Journal megkeresésére nem kommentálta a hírt, a ViaSat képviselője pedig szűkszavúan csak annyit nyilatkozott, hogy a szándék megvan a Connexion felélesztésére, azonban a működési költségek magasak, ami ezt megnehezíti. Iparági források szerint a Connexion üzemeltetése évente mintegy 100 millió dollárba kerül. A Panasonic szóvivője elmondta, a vállalata szoros együttműködésben dolgozik több partnerrel azon, hogy egy megfelelő üzleti modellel újra visszatérjen a Connexion.

Amint arról lapunk is beszámolt, a Boeing idén nyáron jelentette be, hogy végleg beszünteti a Connexion repülőgépes internetszolgáltatást, mivel az üzemeltetés hat éve alatt sosem tudott nyereséget termelni. A vállalat az idei év végéig még vállalata a szolgáltatás üzemeltetését, így a fedélzeti internetezést kínáló légitársaságok -- köztük a Lufthansa, SAS, All Nippon Airways, Japan Airlines, Singapore Airlines -- utasai december 31-ig még használhatják.

A Connexion első számú piaca az amerikai légitársaságok lettek volna, ezek a vállalatok azonban sose haraptak rá a szolgáltatásra. Az eredeti tervek szerint a Boeing a legnagyobb amerikai légitársaságokkal együttműködve gépek ezreit szerelte volna fel az internetezéshez szükséges eszközökkel, azonban a 2001. szeptember 11-én történt terrortámadások történetének legnagyobb válságába sodorták a légiközlekedési ipart, ezután a legnagyobb amerikai légitársaságok mind kiszálltak a Connexion konzorciumból.

A mobiltelefoné a jövő?

A Connexion valószínűleg azért sem hozta a tőle várt sikereket, mert a légitársaságok nem tudtak jól működő üzleti modellt kidolgozni a szolgáltatáshoz -- vélik elemzők, akik szerint az árak túl magasak ahhoz, hogy igazán nagy tömegek kezdjenek a repülőgépen internetezni. Ehhez még társul a Connexion technológia magas ára is, a megfelelő berendezések telepítése a repülőgépekre egyenként mintegy félmillió dollárt emészt fel.

A Boeing által kifejlesztett technológia legnagyobb riválisa a hagyományos mobiltelefonos szolgáltatás lehet, az Airbus például már régóta kísérletezik repülőgépeinek fedélzetén azzal, hogy lehetne mobiltelefonos lefedettséget biztosítani az utasok számára. Bár ez kisebb sávszélességet biztosít mint a Connexion, jóval olcsóbb és többek számára elérhető, így valószínűleg több felhasználót vonz majd. Több légitársaság -- köztük az Air France, a BMI és a Ryanair -- máris érdeklődik a technológia iránt.

Elemzők és szakértők szerint amennyiben a Connexion felélesztésére összeállt vállalatok sikert értnek el, akkor is csak 2007 végén, de inkább 2008 elején indulhat ismét el a szolgáltatás.