Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Július 19-én SYSADMINDAY: egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket!

Szenvednek a kínai piacon az amerikai cégek

Bizó Dániel, 2006. december 20. 09:08
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[The Wall Street Journal/The Financial Times/HWSW] Úgy tűnik, hogy a világ nyugati felén uralkodó óriásvállalatoknak komoly nehézségeik akadnak, mikor Kína piacának meghódítására kerül a sor. Olyannyira, hogy a hagyományos organikus növekedési pályát feladva felvásárlásokra és helyi stratégiai szövetségesek keresésére kényszerülnek: az eBay és a Microsoft is úgy döntött nemrég, hogy kínai partner révén próbálja kiaknázni a világ legnagyobb potenciállal rendelkező piacát.

hirdetés
[The Wall Street Journal/The Financial Times/HWSW] Úgy tűnik, hogy a világ nyugati felén uralkodó óriásvállalatoknak komoly nehézségeik akadnak, mikor Kína piacának meghódítására kerül a sor. Olyannyira, hogy a hagyományos organikus növekedési pályát feladva felvásárlásokra és helyi stratégiai szövetségesek keresésére kényszerülnek: az eBay és a Microsoft is úgy döntött nemrég, hogy kínai partner révén próbálja kiaknázni a világ legnagyobb potenciállal rendelkező piacát.

Növekedésfüggőség

A Wall Street Journal jelentése szerint a világ legnagyobb aukciós portálhálózata, az amerikai eBay a kínai Tom Online-nal lép szövetségre annak érdekében, hogy felvegye a versenyt a piacvezető TaoBao oldallal, melyet viszont az Yahoo! által támogatott Alibaba.com üzemeltet. Az amerikai-kínai vegyesvállalkozás jövő év elején indul be egy új oldalt hozva létre, az irányítás az 51 százalékos részesedéssel a Tom Online kezében lesz. Kezdetben mintegy 40 millió dollárt pumpál a vállalkozásba az eBay, amely egyszerűen bezárja jelenlegi kínai weboldalát.

Bár Kína a világ második legnagyobb internetes nemzete, több mint 120 millió felhasználóval, az eBay sikertelenségét jól jellemzi, hogy globálisan összesített licitálásainak csak mintegy 3 százalékát képezik kínai aukciók. Az eBay 2003-ban lépett be a kínai piacra az EachNet felvásárlásával, amelybe azóta több mint 280 millió dollárt ölt, de ezzel is csak a piac 29 százalékát szerezte meg, míg a TaoBao 67 százalékot birtokolt az év első hat hónapjában, állítja a China Internet Network Information Centre. Tavaly a Yahoo! 1 milliárd dollárt fizetett a Taobao gazdája, az Alibaba.com 40 százalékos tulajdonrészéért.

A WSJ által megszólaltatott helyi elemző, Henry Yang, az iResearch vezetője szerint a eBaynek komoly nehézségei adódtak, hogy részesedést szerezzen a TaoBaótól, ez vezetett végül a vegyesvállalkozás létrejöttéhez. Yang szerint a Tom Online révén olyan vállalattal dolgozhat együtt az eBay, mely ismeri, érti a kínai piacot. Az eBay papírjainak árfolyama a növekedés lassulásának hatására idén 25 százalékkal olvadt, a cégnek elengedhetetlen szüksége van Kínára ahhoz, hogy ismét a tőzsdét kielégítő ütemű növekedést tudjon felmutatni.

Teljes kudarc a Microsoftnál

A Microsoft kínai online jelenléte ennél is rosszabb formát mutat, ugyanis helyi MSN portálja mindössze kilencedik a piacon, látogatottságát tekintve pedig egy nagyságrenddel elmarad a piacvezetőktől, mint a Sina.com vagy a qq.com -- állítja az iResearch. Valószínűleg ez vezetett oda, hogy a vállalat saját AdCenter keresőmarketing szolgáltatása helyett a nyugati médiában "kínai Google" néven is emlegetett Baidu.com rendszerét veszi majd igénybe saját keresőjén is, hogy releváns, fizetett szöveges hirdetéseket jelenítsen meg.

Elemzők és a szereplők szerint Kínában ma rendkívül nehéz a keresési hirdetések értékesítése, így valószínűsíthető, hogy a kevés látogatóval rendelkező MSN portál számára ez hatványozottan jelentkezett, így a hirdetési piacból a látogatottságnál is kisebb arányban részesedik. Kérdéses az is, hogy a Microsoft oldalainak és keresőjének látogatottsága eléri-e azt a szintet, hogy a saját rendszer és értékesítés üzemeltetése rentábilis legyen. A Baidu.com a legnagyobb kereső a kínai piacon, toronymagasan megelőzve a Google-t is.

A IT-üzemeltetők világnapján egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket az Ankertbe.