Szerző: Bodnár Ádám

2006. november 23. 11:11

A felsővezetőknek kell foglalkozniuk az energiahatékonysággal

A vállalatok 80 százaléka még sosem vette számba energiaköltségeit és csak a cégek 29 százaléka fordít figyelmet arra, hogy energiatakarékos PC-ket vásároljon -- derül ki az Intel felméréséből.

[HWSW] A vállalatok 80 százaléka még sosem vette számba energiaköltségeit és csak a cégek 29 százaléka fordít figyelmet arra, hogy energiatakarékos PC-ket vásároljon -- derül ki az Intel felméréséből.

Nem az én problémám!

Az Intel által Nagy-Britanniában elvégzett kutatásban szereplő informatikai vezetők 65 százaléka állította, hogy az elkövetkező évek során vállalata energiaköltségei nőni fognak, 40 százalék szerint azért, mert egyre több informatikai eszközt állítanak csatasorba, vagyis az energiafogyasztás növekedését nem a vállalat növekedése okozza. Bár a megkérdezett IT-vezetők majdnem mindegyikük tisztában van vele, hogy az informatikai eszközök növekedő fogyasztása jelentősen hozzájárul a globális felmelegedéshez, a többség úgy véli, az energiahatékonyság nem az ő problémájuk.

Daniel Fleischer, az IDC elemzője szerint a zöld gondolkodás elterjedésének legnagyobb gátját a költségektől való félelem jelenti. "Szerintem az informatikai vezetők még mindig azt gondolják, hogy zölddé válni sokba kerül" -- mondta Fliescher. Ez természetesen tévhit, hiszen nincs összefüggés egy eszköz ára és az energiahatékonysága között. A legtöbb informatikai vezetőnek azért sem szempont az energiatakarékosság, mert nem az ő részlege fizeti a számlát, pedig egy szerverre költött dollárra további 70 cent költség rakódik: a gép működését és hűtését ellátó energia ára -- állítja az IDC.

A felsővezetőknek kell kézbe venni a dolgokat

Az IDC elemzője úgy látja, a vállalatok elsősorban nem környezetvédelmi, sokkal inkább pénzügyi szempontok miatt fogják a zöld utat választani, ahogy egyre inkább nyilvánvalóvá válik számukra, hogy az energiaköltségek valójában mekkora részét adják a vállalat összes költéseinek. Egy informatikára intenzíven támaszkodó cégnél az éves büdzsé 20 százalékát is elkölthetik a szervereket és azok hűtését ellátó berendezéseket működtető áramra: a számítógépek tömkelegével rendelkező dotkom-vállalatoknál a villanyszámla gyakran a második legnagyobb költségtétel a munkabérek után.

Ma már egyre több cég igyekszik energiatakarékos termékét "zöld körítésbe csomagolva" eladni, azonban a vállalati ügyfeleket ezek az üzenetek aligha érintik meg, az egyetlen ami számít, az elérhető megtakarítás -- véli Fliescher, aki szerint a kisebb fogyasztásra és energiaköltségre, energiahatékonyságra való törekedés a legtöbb esetben a legfelső szintről, az elnök-vezérigazgató vagy a pénzügyi igazgató szintjéről indulhat majd meg a cégeknél.

Odaát már más szelek fújnak

Egy, a Sun megbízásából nemrégiben készített felmérés alapján úgy tűnik az energiahatékonysági szempontok egyszerűen csak nem értek még át az Atlanti-óceánon. Az Egyesült Államokban elvégzett kutatásban szereplő közel 200 IT-vezető háromnegyede állította, hogy beszerzéseknél a legfontosab szempontok között szerepel az energiahatékonyság, a válaszadóknak pedig 23 százaléka értett egyet azzal, hogy az eszközök kiválasztásánál növekedett az energiahatékonyság szerepe. Igaz, a megkérdezettek 63 százaléka ott sincs nincs tisztában azzal, szervezetük évente mennyit költ energiára.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról