Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Az üzleti ismeretek előnyt jelentenek az informatikusok számára

Bizó Dániel, 2006. november 22. 10:50
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[CIO Insight/HWSW] Az üzleti döntéshozóknak szóló amerikai CIO Insight magazin összegezte az idei év során lefolytatott megkérdezések eredményeit, és ez alapján igyekszik képet adni a informatikai iparban jelentkező legfontosabb trendekről. Ezek közül most a menedzsment területét emeltük ki, mely az informatikusokat közvetlen érintő kérdéseket járja körül.

[CIO Insight/HWSW] Az üzleti döntéshozóknak szóló amerikai CIO Insight magazin összegezte az idei év során lefolytatott megkérdezések eredményeit, és ez alapján igyekszik képet adni a informatikai iparban jelentkező legfontosabb trendekről. Ezek közül most a menedzsment területét emeltük ki, mely az informatikusokat közvetlen érintő kérdéseket járja körül.

Üzleti ismereteket várnak el

Az egyik legfontosabb trend az informatika és az üzleti élet közötti határvonalak elmosódása, vagyis az informatikus és nem informatikus alkalmazottak tevékenységének, ismereteinek keveredése. Ez egyre inkább igaz mind a vezetők, döntéshozók, mind a beosztottak szintjén. A CIO Insight által megkérdezett fiatal, 40 év alatti IT-vezetők több mint harmada vallja úgy, hogy kiegyenlített módon rendelkezik már informatikai és üzleti háttérrel egyaránt.

Az üzleti ismeretek (a vállalati stratégia megértése, üzleti gondolkodásmód, kommunikációs készség, stb.) iránti elvárás annál jellemzőbb, minél nagyobb vállalatról van szó. A globálisan kisvállalatnak számító, 100 millió dolláros éves forgalommal rendelkező társaságoknál 40 százalék preferálja toborzáskor azt az informatikust, akinek kiemelkedő üzleti ismeretei vannak, szemben a kizárólag informatikából felkészült szakemberekkel. Ez az arány a cég méretével arányosan tovább nő, a közepes vállalatoknál 60, míg a globális nagyvállalatoknál már 66 százalékot tesz ki.

Előléptetéskor ez a szempont még ennél is sokkal fontosabb, és a vállalati mérettel is kevésbé függ össze: a kisvállalatok 74, a közepesek 79, míg a nagyok 84 százaléka preferálja az informatikus és menedzseri tudást, képességeket megfelelően elegyítő embereket. Az informatika "elüzletiesedése" azonban nehéz helyzetbe hozza a cégeket, ha megfelelő alkalmazottakat akar felvenni. A válaszadók 63 százaléka vélekedett úgy, hogy egyre nehezebbé válik a toborzás.

A legkeresettebbek a projektvezetők, a fejlesztők, a támogatási szkértők, valamint a biztonsági szakemberek és rendszerintegrációt végzők, de kiegyenlített a területek eloszlása, így az üzleti folyamatokat, rendszereket tervezők, vagy az informatikai és üzleti részlegek közötti párbeszédet végzők iránt is jelentős igény mutatkozik, a hagyományosan informatikai funkciók mellett. A menedzseri képességeket igénylő feladatkörökben betöltött új pozíciók kifejezetten a nagyvállalatoknál jelentkeznek erőteljesen.

A kedvetlen informatikus rontja az üzletet

Az informatikai részlegek egyik legnagyobb problémája a felmérések alapján a morál. A válaszadók 21 százaléka szerint az informatikusok munkakedve olyan alacsony, hogy az már a produktivitás és üzleti célok kárára megy. Ennek egyik oka a munka elvesztésétől való folyamatos félelem, és a rendkívül gyors, korábban soha nem tapasztalt sebességű változások. Ezt az érzést napjaink egyik legdominánsabb trendje, az informatikai feladatok kiszervezése szerződéses partnerekhez és outsourcing szolgáltatókhoz is felerősíti.

A morált rombolja az is, hogy a kiszervezés projektek jelentős hányada végződik kudarccal, ami végül a tevékenység insourcolásához, vagyis visszavételéhez vezet. A megkérdezett kisvállalatok 26, a közepesek 35, míg a nagyok 41 százaléka mondta, hogy valamilyen IT-feladatot házon belülre hozott vissza az elmúlt 12 hónap során. A válaszok azt mutatják ráadásul, hogy a vezetők elégedettsége az outsourcing szolgáltatókkal kapcsolatban meredeken csökkent az utóbbi időben. A tengerentúli kiszervezés elsődleges célpontja továbbra is India, bár súlya csökkenőben van.

Az outsourcing problematikáján túl a legnagyobb problémát az IT-vezetők (és így áttételesen az IT-részlegek) számára a befektetések megtérülésének prezentálása jelenti, ami kifejezetten jellemző ott, ahol az IT a pénzügyi vezérigazgató felé tartozik elszámolással. Ez kifejezetten a nagyobb vállalatoknál igaz, itt a válaszadók háromnegyede értett egyet ezzel. A globális nagyvállalatoknál dolgozó IT-vezetők 81 százaléka számolt be arról, a cégvezetés megköveteli tőle, hogy jobban mutasson rá az IT-beruházások üzleti hozadékára, de ez az arány a kisebbeknél is 60 százalék.

Szakemberek szerint az informatikusok akár jelentősen profitálhatnak is a IT-tevékenységek kiszervezéséből azáltal, hogy a szolgáltatóhoz átkerülve sokkal sokrétűbb, magasabb szakmai színvonalú munkát tudnak végezni, vagy a cégen belül maradva előreléphetnek a szolgáltatóval való kapcsolattartás, ellenőrzés és magasabb értéket képviselő feladatok végzésével. Ezen előnyök, lehetőségek tudatának hiányában, vagyis az elégtelen belső kommunikáció miatt azonban az átszervezések sokakban félelmet ébresztenek.