Szerző: Ady Krisztián

2006. november 16. 10:59

A szórakoztatóelektronika lesz az idei karácsony slágere is

[News.com] A Consumer Electronics Association elemzői szerint az idei év további növekedést hozhat a szórakoztatóelektronikai iparág szereplő számára: míg 2002-ben csak 98,4 milliárd dollárt költöttek ilyen termékekre a vásárlók világszerte, idén már 140 milliárd dolláros összbevételre számíthatnak a gyártók. Az előrejelzések szerint jövőre tovább nőhet piac, akár 149,3 milliárd dolláros bevételt is elérhet.

[News.com] A Consumer Electronics Association elemzői szerint az idei év további növekedést hozhat a szórakoztatóelektronikai iparág szereplő számára: míg 2002-ben csak 98,4 milliárd dollárt költöttek ilyen termékekre a vásárlók világszerte, idén már 140 milliárd dolláros összbevételre számíthatnak a gyártók. Az előrejelzések szerint jövőre tovább nőhet piac, akár 149,3 milliárd dolláros bevételt is elérhet.

Kiváló negyedévek

A szórakoztatóelektronikai eszközök -- MP3-lejátszók, DVD-lejátszók, digitális kamerák, játékkonzolok, stb. -- sosem fogytak akkora értékben, mint idén a második és harmadik negyedév során, a növekedés átlag feletti volt. Az iparág szereplői átlagosan 20 százalékkal nagyobb bevételre tehettek szert az elmúlt fél évben, mint tavaly ilyenkor. A negyedik negyedévre 15 százalékos emelkedést várnak a tavalyi év végéhez képes, míg tavaly csak 13 százalékos volt a növekedés.

A növekedés elsősorban annak köszönhető, hogy egyre több szórakoztatóelektronikai eszköz található meg egy-egy háztartásban, egyre több családnak van -- akár több -- MP3-lejátszója, DVD-lejátszója, digitális kamerája, sőt, akár LCD-tévéje is. Míg 1975-ben átlagosan csupán 1,3 szórakoztatóelektronikai termékkel rendelkezett egy amerikai otthon, 1985-ben már 5,4 volt az átlag, és egy évben 344 dollárt költöttek ezekre. 1995-ben 13,5 termékre és 833 dolláros évi költésre nőtt az átlag, Jelenleg az amerikaiak átlagosan 25 szórakoztatóelektronikai terméket tartanak otthon és évente körülbelül 1500 dollárt költenek ilyesmire.

A termékek közül a legerősebb továbbra is a laposkijelzős televíziók csoportja. A felhasználók a tapasztalatok szerint ráadásul nem csupán modernebb, de drágább készülékeket is keresnek, mint amilyet korábban vásároltak. Bár az LCD- és plazmatévék ára rohamosan csökken, a felhasználók mégsem a kedvezőbb árú, hanem a még nagyobb kijelzőjű, még több szolgáltatást kínáló, drágább modelleket vásárolják.

HD DVD és Blu-ray: vesztesek

A digitális kamerák piaca az utóbbi időben lassulni látszott, most azonban egyfajta "csereprogram" stimulálja a piacot, a vásárlók jó része korábbi, idősödő fényképezőgépét cseréli le egy újabb, frissebb változatra. Az MP3-lejátszók piaca idén 33-36 millió darabot tesz ki, melyből jelentős mennyiséget vásárolnak az év végén, az ünnepi szezonban. Az elemzések szerint a játékkonzolok is rendkívül népszerűek, bár itt inkább a jövő évben várható hatalmas ugrás, amikor mindhárom gyártó konzolja elérhető lesz megfelelő mennyiségben.

Az idei karácsonyi szezon nagy vesztesei a következő generációs HD-lejátszók, a HD DVD és Blu-ray lemezek lejátszására alkalmas asztali készülékek. Míg korábban 750 ezer darab értékesítésére számítottak már ebben az évben, a kései megjelenés, a szállítások késlekedése, termékcsúszások miatt ezt a mennyiséget mára már 250 ezer darabra minősítették le az elemzők. Ez rossz hír a filmkiadók számára is. Ebbe a mennyiségbe nyilvánvalóan nem számolták bele az Xbox 360 konzolhoz érkező HD DVD-meghajtót, illetve a karácsonyig piacra kerülő, -- a Sony által egyértelműen a legolcsóbb Blu-ray lejátszóként is reklámozott -- többszázezer PlayStation 3 konzolt sem.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról