Szerző: Bizó Dániel

2006. október 25. 17:39

A vásárlók háromnegyede már online is gyűjt információt

A fogyasztói elektronikai vásárlások több mint háromnegyedét befolyásolják az interneten gyűjtött információk -- derül ki a Consumer Electronics Association (CEA) és a Yahoo! által közösen szponzorált tanulmányból. A kutatás arra is rámutatott, hogy a tájékozódással eltöltött idő a megvásárolni kívánt termék árával növekszik.

[HWSW] A fogyasztói elektronikai vásárlások több mint háromnegyedét befolyásolják az interneten gyűjtött információk -- derül ki a Consumer Electronics Association (CEA) és a Yahoo! által közösen szponzorált tanulmányból. A kutatás arra is rámutatott, hogy a tájékozódással eltöltött idő a megvásárolni kívánt termék árával növekszik.

Minél drágább a termék, annál hosszabb a hezitálás

A Hall and Partners által lefolytatott kutatás a mobiltelefonokat, számítógépeket, digitális fényképezőgépeket, mp3-lejátszókat és televíziókat vizsgálta. Minél drágább termékről van szó, annál több időt fordítottak a vásárlók az online kutatással. A mobiltelefonokra fordított átlagos idő 9 órát tett ki, míg a televíziók esetében ez már 15 órára ugrott, az átlagos idő pedig 12 órát tett ki.

A tanulmány által lefedett termékek piacai globálisan 32,5 milliárd dollárt tesznek ki, ami azt jelenti, hogy mintegy 25 milliárd dollárnyi vásárlást befolyásol az online csatornán érkező információk. Az emberek keresőmotorokat, a gyártók és kereső weboldalait használják elsősorban, de hatással van rájuk a fizetett és a szájreklám is.

Online nézelődnek, de üzletben vásárolnak

A kutatás arra is rámutatott, hogy a vásárlások többsége ugyan még mindig offline, azaz valódi üzletekben történik, a válaszadók 73 százaléka nyilatkozott úgy, hogy online hasonlítják össze egy termék árait különböző kereskedőknél, míg 64 százaléka szerint azért preferálja az netes keresést, mert sokkal nagyobb termékpalettához fér hozzá.

Az offline vásárlók 45 százaléka használ keresőmotort a tájékozódáshoz, míg a minta egészében ez az arány 47 százalékra rúg. Ez a csoport az átlagnál jellemzően műveltebb, tudatosabb vásárlókból áll, akik véleményformáló szerepet töltenek be környezetükben. Figyelemre méltó az az eredmény, mely szerint ezek az emberek 114 százalékkal nagyobb valószínűséggel reagálnak aktívan az online grafikus hirdetésekre. A keresőmotorokat használók demográfiailag nem különböznek a nem használóktól.

Az internet fontossága mellett nem szabad figyelmen kívül hagyni a többi forrást sem, amelyek szintén meghatározó szerepet töltenek be a vásárlási döntés kialakításának folyamatában. Tim Herbert, a CEA kutatási igazgatója úgy fogalmazott: "A ma információéhes fogyasztói több forrást vesznek igénybe. [..] Ezek közé tartozik a nyomtatott média és a televíziós reklámok, a szájreklám valamint a személyes bolti tapasztalat. Az átlag fogyasztó hat különböző [információs] forrást használ, hogy segítse döntését."

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról